استارتاپ ها چگونه با تبلیغاتشان می درخشند؟

تبلیغات برای استارتاپ

استارتاپ ها و کسب‌وکارهای کوچک با توجه به اینکه بودجه‌های زیادی برای تبلیغات ندارند بهتر است میزان بودجه خود را به بهترین نحو استفاده کنند و بیشترین بازخورد را بگیرند تا بتوانند با برگشت سرمایه و کسب سود در تبلیغات اولیه، میزان بودجه خود را افزایش بدهند و تهاجمی‌تر وارد بازار شوند. اگر شما هم نتیجه دلخواهتان را از تبلیغاتتان نگرفته‌اید شاید وقت آن را رسیده که با نکات زیر تبلیغات خود را اصلاح کنید.

 

  1. پیدا کردن شاخص

هدف از تبلیغات موردی خود را دقیق مشخص کنید. برای مثال اگر تبلیغات چاپی (مجله، روزنامه، مجله و..) دارید دقیقاً در ذهن خود به دنبال این بگردید که این تبلیغی که من طراحی کردم دقیقاً قراره چه نتیجه قابل لمسی را برای من حاصل کند. معمولاً نتیجه تبلیغات تراکتی از میزان حضور کاربر در محل کسب‌وکار شما، تعداد تماس‌های تلفنی و یا تعداد خرید مشخص می‌شود.

یا در تبلیغات اینترنتی (نمایشی، کلیکی و..) نتیجه قابل لمس می‌تواند افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت، افزایش تعداد اعضای سایت، جمع‌آوری اطلاعات تماس علاقه‌مندان و … باشد.

 

  1. عنوان مناسب

یکی از اجزای مهم تبلیغات، عنوان تبلیغات است. عنوان اولین اسلحه شما برای جلب‌توجه مخاطب است. اگر نتوانید عنوان خوب و جلب‌توجه کننده بنویسید، تبلیغ شما دیده نمی‌شود حتی اگر تبلیغات تمام صفحه و بزرگی را چاپ کرده باشید. یک فرد داخل ایران، بارها در طول روز مورد حمله تبلیغات مختلف تلویزیونی، رادیویی، مجله‌ای، محیطی، اینترنتی و … قرار می‌گیرد و طبیعتاً افراد وقت و حوصله این را ندارند که به همه تبلیغات توجه کنند. اگر رفتار خود را در هنگام روزنامه و مجله خواندن دقت کنید متوجه می‌شوید که شما صفحات را ورق می‌زنید و اگر نکته و یا خبر مناسبی جهت مطالعه پیدا کنید آن خبر یا مقاله را مطالعه می‌کنید.

 

  1. استفاده از ابزارهای اعتمادسازی

خیلی از کسب‌وکارهای کوچک برای اینکه خود را بزرگ و کاربلد نشان دهند سعی می‌کنند از نام شرکت و لوگوی خود فقط استفاده کنند. نام شرکت و لوگو برای شما اعتبار می‌آورد و نشان می‌دهد که شما یک کسب‌وکار سازمان‌یافته هستید اما این کافی نیست و شما به چیزی بیش از این نیاز دارید! یکی از بهترین روش‌های جلب اعتماد استفاده از تصاویر مدیران و کارمندان شرکتتان است. تصاویر افراد، حس اعتماد و دوستی بین شما و مخاطبین برقرار می‌کند.

 

  1. ارائه پیشنهادهای خوب و شگفت‌انگیز

پیتر دراکر که یکی از بزرگان مدیریت است یک جمله بسیار تأثیرگذار در رابطه با مدیریت گفته که این جمله به ظاهر ساده، معنا و مفهوم عمیقی دارد که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت: ” هدف اصلی هر کسب‌وکاری جذب مشتری است و من فقط دو راه می‌شناسم: بازاریابی و خلاقیت ”

یکی از مواردی که باید به‌شدت روی آن کار کنید، ارائه پیشنهادات عالی است. پیشنهادی که به هیچ عنوان از سوی مخاطب هدف شما رد نشود و چنان انگیزه‌ای برای خرید به فرد دهد که بلافاصله اقدام کند. شما برای موفقیت کسب‌وکار خود باید استاد پیشنهادات خوب شوید!

اگر شما در تبلیغات خود پیشنهاد ارائه نکنید نمی‌توانید توقع فروش خوبی داشته باشید. فرض کنید من یک آرایشگاه تازه تأسیس دارم و می‌خواهم یک پیشنهاد خوب ارائه کنم تا سریعاً مخاطب، جذب آرایشگاهم کنم و از خاک‌خوری مغازه تازه تأسیسم جلوگیری کنم. یکی از پیشنهاد‌هایم در یکی از تبلیغاتم: ” اصلاح موی سر شما با مدل دلخواه شما به تعداد نامحدود تا پایان سال فقط ۲۰۰ هزار تومان. این پیشنهاد فقط تا تاریخ ۲۸/۹/۹۴ تا ساعت ۹ شب اعتبار دارد ” و در ادامه تبلیغم در دو سه خط توضیح می‌دهم که هر تعداد مراجعه‌ای تا پایان سال داشته باشید هیچ مبلغ اضافی از شما گرفته نمی‌شود و با همان کیفیت اولیه اصلاح می‌شود و اگر شما ناراضی بودید حتی در یکی از اصلاحات کل مبلغ پرداختی به شما بازگشت داده می‌شود. به نظرتان این پیشنهاد نمی‌تواند ۳۰۰ تا مشتری جذب کند که حاضر باشند ۲۰۰ هزار تومان برای اصلاح تا پایان سالشان پرداخت کنند؟! به نظرتان چند نفر وارد مغازه من می‌شوند و این پک کل سال را نمی‌خرند اما اصلاح اول را انجام می‌دهند و با مغازه من آشنا می‌شوند؟ به نظرتان افرادی که این ۲۰۰ هزار تومان را پرداخته کرده‌اند با چند نفر از دوستانشان راجع به این خریدشان و این صرفه‌جویی اقتصادی‌شان صحبت می‌کنند؟ به نظرتان من فقط از فروش همین یک خدمتم چقدر سود می‌کنم؟

 

  1. دعوت به اقدام مشخص

از اینکه به مشتری بگویید بخرید هیچ ترس و اضطرابی نداشته باشید. اگر شما خدمت و محصول خوبی با پیشنهاد عالی و منحصربه‌فرد ارائه می‌کنید چه دلیلی دارد که مستقیم و مشخص به مشتریانتان نگویید که بخر! خیلی واضح و مشخص بگویید ” می‌توانید همین الان سفارش دهید و از این محصول به‌راحتی استفاده کنید ”

 

  1. اطلاعات تماس و صفحات اجتماعی

فقط به اسم شرکت بسنده نکنید. به‌صورت کامل اطلاعات تماس (تلفن، آدرس، سایت، فکس، ایمیل) را در تبلیغات بنویسید. این موارد باعث جلب اعتماد افراد می‌شود. حتی می‌توانید آدرس یکی از صفحات اجتماعی خود را همراه با آیکون آن، در تبلیغات خود بیاورید تا افرادی که تبلیغ شما را خوانده‌اند بتوانند صفحه اجتماعی شما را پیگیری کنند تا حتی اگر این بار از شما خریدی نکردند در پیشنهادات و مراحل بعدی خرید کنند و همین‌که از طریق رسانه‌های مختلف با شما ارتباط داشته باشند به مرور روابط دوستانه و آشنایی با شما پیدا می‌کنند که این در طولانی‌مدت به موفقیت و سودهی کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

 

  1. فونت و گرافیک مناسب

همیشه و همه‌جا اگر مطلب و تبلیغی منتشر می‌کنید که قصد دارید افرادی آن را بخوانند طبیعتاً باید از فونت‌های آشنا برای مخاطبین استفاده کنید. فونت‌هایی که خوانا باشند و چشم را اذیت نکنند.

اکثر گرافیست‌ها دنبال زیبایی بیش از اندازه در تبلیغات هستند که البته تمایل دارند نظر مدیریت شرکت را جلب کنند تا بتوانند در پروژه‌های بعدی همراه شما باشند. بااینکه کار گرافیست خوب است و واقعاً روی جلوه‌های بصری تبلیغ به‌خوبی کار کرده است اما آن‌قدر زیبا تبلیغ را آفریده که پیام شما و پیشنهاد شما اصلاً به چشم مخاطب شما دیده نمی‌شود! همیشه گرافیک ساده و حتی نازیبا بسیار موفق‌تر از گرافیک‌های پیچیده و بسیار زیبا در تبلیغاتی که به دنبال فروش و سود است عمل می‌کند.

 

  1. کوچک شروع کنید

همیشه پیشنهاد بودجه‌بندی برای استارت آپ ها و کسب‌وکارهای کوچک این است که آهسته و قدم‌به‌قدم اما پیوسته تبلیغ کنید! یادتان هست در اولین نکته به چه موردی اشاره کردم؟… تعیین شاخص. همیشه پس از تبلیغاتتان بررسی کنید که تبلیغاتتان مفید بوده یا نه و بعد از آن موارد تبلیغات را در صورت ناکارآمدی اصلاح کنید. برای مثال شاید عنوان شما مناسب نبوده. شاید پیشنهادتان ترغیب‌کننده نبوده. شاید رسانه‌ای که برای تبلیغات از آن استفاده کردید رسانه خوبی نبوده است. تبلیغاتتان را اصلاح کنید و دوباره تبلیغ کنید. قدم‌به‌قدم و پیوسته حرکت کنید.

 

  1. تست تست تست

از اینکه راه بازاریابی و یا تبلیغات جدیدی را تست کنید ترسی نداشته باشید. برای بزرگ شدن کسب‌وکارتان همانند کودکی که می‌خواهد راه رفتن را یاد بگیرد، شما هم قدم‌به‌قدم مسیرهای بازاریابی و تبلیغاتی را باید تست کنید. بدون تست کردن مسیرهای مختلف نمی‌توانید مسیر ساده و پرسود را پیدا کنید. با بودجه‌های کم و مناسب، تبلیغات مختلف را تست کنید، آنالیز کنید و اصلاح کنید و به‌محض اینکه مسیر درست را پیدا کردید روی آن سرمایه گزاری بیشتری کنید.

 

منبع: مجله راز شماره ۸۰ – نویسنده: نادر قاهری

ارسال دیدگاه

+ 3 = 5