کسب‌ و کار خانگی – ۴ اشتباه رایج در آن

کسب و کار خانگی

۴ اشتباه رایج در کسب‌ و کار خانگی

همزمان با افزایش کسب و کارهای اینترنتی، کسب و کار خانگی هم رشد چشم‌گیری داشته است. شاید بسیاری از افراد به‌محض اینکه کسب و کار اینترنتی کوچکی را می‌شنوند با خود تصور می‌کنند که فردی از داخل خانه فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده است و آن را مدیریت می‌کند.

درست است که این یکی از ایده‌های خوب در دنیای اینترنت و ارتباطات است اما حتی کار از این ساده‌تر شده است که شما از پایه فروشگاه اینترنتی‌ای را بسازید بلکه در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی‌ای وجود دارد که فضایی را به شما برای نمایش محصولاتتان اختصاص می‌دهد و یا اینکه از طریق شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام و تلگرام می‌توانید اقدام به فروش محصولات خود کنید و یا خانم‌های خانه‌دار می‌توانند از هنر آشپزی خود کسب درآمد کنند بدین ترتیب که با سایت‌هایی که در زمینه غذا و فینگرفود و شیرینی فعالیت می‌کنند همکاری داشته باشند و سفارش را از طریق مدیر سایت دریافت کنند و اقدام به تولید سفارش درخواستی کنند و آن را به مقصد ارسال نمایند.

کسب و کار خانگی در فضای اینترنت رونق بیشتری دارد اما از ایده‌های غیر اینترنتی هم غافل نشویم. بسیاری از تولیدی‌های پوشاک بخشی از فرایند تولید خود را برون‌سپاری می‌کنند و از خیاط‌های حرفه‌ای خانگی استفاده می‌کنند. اگر خیاط هستید می‌توانید با تولیدی‌های پوشاک مخصوصاً در خیابان سعدی و فلسطین تهران همکاری داشته باشید.

اگر به صنایع‌دستی علاقه‌مند هستید می‌توانید محصولات خود را تولید کنید و نمونه‌ای از آن را در مغازه‌های مرتبط به‌صورت امانی قرار دهید تا اگر مغازه‌دار سفارشی دریافت کرد با پورسانت مناسب با شما همکاری کند و یا اگر توانایی آموزش دارید می‌توانید مهارت خود را در منزل خود آموزش دهید.

ایده‌های بسیار زیادی برای راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی وجود دارد که باید خودتان جستجو کنید و ایده پردازی کنید تا به آن کسبی که علاقه دارید وارد شوید. ایده‌های بالا بیشتر به این دلیل مطرح شد تا کسب و کارهای حاضر را بشناسید و بر اساس توانایی خود ایده پردازی کنید.

در این مقاله سعی دارم اشتباهاتی که پس از ایده پردازی کسب و کار خانگی انجام می‌دهید را یادآوری کنم تا از انحراف از جاده موفقیت جلوگیری کنم.

 

  1. اکتفا کردن به ایده در کسب و کار

ایده‌های بسیاری در راه‌اندازی کسب و کار خانگی وجود دارد، از طراحی اپلیکیشن موبایل و فروشگاه‌های اینترنتی گرفته تا خیاطی و آشپزی برای یک شرکت سازمان‌یافته. تمامی این موارد ایده‌های پول‌سازی هستند اما شما باید با تمام پتانسیل خود وارد آن شوید. ایده‌های بسیاری در دنیا وجود دارد اما بسیاری از ایده‌ها به مرحله اجرا درنیامده است.

دوستان نابغه‌ای دارم که ایده‌های عالی‌ای برای راه‌اندازی کسب و کار در ذهن خود پرورش می‌دهند اما هر زمان آن‌ها را می‌بینم تغییراتی در روند زندگی آن‌ها نمی‌بینم، چون هیچ‌وقت دست به اقدام نمی‌زنند. شما بهترین ایده‌های دنیا را هم داشته باشید دلیل بر موفقیت شما نیست! من مطمئنم ایده راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و … را بسیاری‌ها داشته‌اند اما فقط یک نفر یا یک تیم آن را اجرایی کرده‌اند و مطمئن باشید بسیاری وارد اجرا سازی این ایده‌ها شده‌اند اما در بین راه از تلاش برای رسیدن به هدف سرباز زده‌اند. اگر انسان توانمند و با پشتکار عالی برای رسیدن به هدفتان باشید و وارد اجرا شوید با ایده‌های ساده و تکراری هم به موفقیت‌های بزرگی می‌رسید.

 

  1. نادیده‌گیری بازاریابی در کسب و کار خانگی

مهم‌ترین عامل در موفقیت یک کسب و کار از نظر بسیاری از بزرگان، بازاریابی است. تا زمانی که نتوانید برای محصولات و خدمات مشتری پیدا کنید درواقع کسبی ندارید. شما حتی اگر یک خیاطی راه‌اندازی کرده‌اید و سفارش از یک تولیدی می‌گیرید باید به فکر این باشید از تولیدی دیگری سفارش بگیرید و کار خود را توسعه دهید. روند بازاریابی روندی پویاست و نباید به داشته‌های خود قانع باشید.

بازاریابی کسب و کار خانگی

از دستاورد مقطعی خود خوشحال باشید و برای خود جشنی بگیرید اما چشم‌انداز خود را فراموش نکنید. شما با خود تصمیم گرفته‌اید که از خانه کسب و کار خود را شروع کنید اما قرار نیست که تا آخر، کسب و کارتان داخل خانه بماند! همان‌طور که مایکل گربر در کتاب افسانه کارآفرینی در رابطه با دیدگاه ده هزار برابری کسب و کار می‌گوید. شما باید با این بینش کسب و کار خود را شروع کنید که قرار است در آینده نه‌چندان دور ده هزار شعبه از کسب و کار خود ایجاد کنید! آیا باز هم می‌توانید بازاریابی و پیدا کردن مشتری جدید را نادیده بگیرید؟

ایده های بازاریابی زیادی را تا به امروز در کسب و کارهای مختلف تیم مسیر ذهنی تجربه کرده است که می توانید در صورت تمایل درخواست خود را از قسمت مشاوره مدیریت مطرح نمایید.

  1. کمبود اعتماد به نفس در کسب و کار خانگی

کارآفرینی جرئت بسیار زیادی می‌خواهد همان‌طور که دارن هاردی در کتاب دیوانگان ثروت ساز کارآفرینی را به قطار وحشت تشبیه می‌کند اما در پس ترس و وحشت آن هیجان شیرینی به دنبال دارد. زندگینامه موفق‌ترین شرکت‌های دنیا را که مطالعه می‌کنید متوجه می‌شوید که همه‌چیز به یک فرد ختم می‌شود. این فرد احتمالاً همه کارها را انجام نمی‌دهد چون زمان به او اجازه چنین کاری نمی‌دهد اما او توانایی مدیریت و رهبری یک مجموعه بزرگ را دارد. او کسی است که بزرگ‌ترین متخصصان را به خدمت می‌گیرد و همه کارکنان از اینکه در مجموعه او مشغول فعالیت هستند راضی هستند.

فکر می‌کنید این شخص مدیر و رهبر به دنیا آمده است؟ مطمئن باشید این فرد آن‌قدر زمین‌خورده و بلند شده که به درک عجیبی از کسب و کار رسیده است. اکثر کارآفرینان برجسته داخلی و خارجی روز اولِ کارآفرینی خود را با شرایط سخت قدم برداشته‌اند. هر کسب و کار بزرگی قدم‌های اولیه‌ای برای آغاز دارد و امروز روز آغازین کسب و کار شماست و قرار نیست که در مسیر شکست نخورید. یک اصل مهم در کارآفرینی وجود دارد: ” تا زمانی که خود را هُل ندهید زمین نمی‌خورید ” اگر قرار است اسکیت کردن را یاد بگیرید باید با کفش‌های اسکیت خود را رو به جلو هُل دهید و اگر زمین نخوردید یعنی هُل بیشتری نسبت به توانایی خود ندادید تا حرفه‌ای‌تر شوید.

 

  1. نبود نظم شخصی در کسب و کار خانگی

شما در کسب و کار خانگی خود مدیر هستید ولی دلیل بر این نیست که همانند سایر مدیران ناموفق شرکت‌های ایرانی دیر در محل کار خود برسید. شما کسی هستید که استارت یک شرکت بزرگ را زده‌اید. حداقل انرژی‌ای که در شروع کسب و کار باید مصرف کنید این است که همانند یک کارمند اداری از ۸ تا ۱۶ کار کنید. اگر غیر از این است پس به‌اندازه یک کارمند بی‌انگیزه برای کسب و کارتان ارزش قائل نیستید.

همانند پرتاب موشک به فضا که ۸۰ درصد سوخت خود را در ابتدای پرتاب می‌سوزاند شما هم در ابتدای راه مسیر سختی در پیش خواهید داشت. با تمام پتانسیل خود وارد شوید تا از تأخیر افتادن در اجرایی شدن جلوگیری کنید. اگر تا ۶ ماه کسب و کارتان را وارد چرخه درآمد نکنید به‌مرور انگیزه خود را از دست می‌دهید و کسب و کارتان برای شما حالت فرسایشی پیدا می‌کند و به‌مرور آن شور و شوق ابتدایی در شما کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و سرانجام کسب و کار خود را به فراموشی می‌سپارید. انجام کار در خانه علاوه بر راحتی در رفت‌وآمد و لباس پوشیدن و … سختی‌هایی به همراه دارد که اغلب از آن غافل می‌شوند.

سعی کنید کار شخصی خانگی را از کسب و کارتان جدا کنید. اگر قرار است در زمان انجام کار، موارد شخصی خانگی را انجام دهید این زمان‌ها را به خود مرخصی دهید ( همانند رفتار یک مدیر با کارمند ) و ببینید چقدر از زمان کاری خود را صرف امورات مربوط به خانه می‌کنید. برای تأخیر در شروع کار، خود را جریمه کنید و برای خود حقوق ثابت ماهیانه بر روی کاغذ در نظر بگیرید. عملکرد ماهیانه خود را ارزیابی کنید و برای ماه بعد فرایند کاری خود را اصلاح کنید.

مسیر کارآفرینی مسیر پر پیچ‌وخمی است که ۹۵ درصد اوقات آن ناخوشایند است اما ۵ درصد دیگر آن خیلی محشر است. اگر می‌خواهید تفریحی کسب و کار راه‌اندازی کنید بهتر است فقط به فکر کارمندی باشید. همان‌طور که مایکل جردن ستاره بسکتبال گفته است :” همه استعداد دارند، ولی توانایی، کار سخت می‌خواهد ” اگر به استعداد خود برای راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی اکتفا کرده‌اید مطمئن باشید بدون تلاش و پشتکار و نظم و جدیت نمی‌توانید قطار وحشت کارآفرینی را سوار شوید.

 

منبع: مجله راز – نویسنده: نادر قاهری

ارسال دیدگاه

− 5 = 3