چریک زدن با کد QR

qr code

چند سالی است از ورود QR code ( کد QR ) در دنیای دیجیتال می‌گذرد که تحولات عظیمی را در دنیای بازاریابی و تجارت رقم‌زده است. مردم کشور ما هم با این کدها تا حدی آشنا شده‌اند و به‌مرور دنیای جدیدتری با این کدها ساخته خواهد شد و مطمئناً تا چند سال آینده همه مردم برای انجام امورات عادی زندگی به‌نوعی درگیر این کدها می‌شوند، بنابراین فرصت مناسبی است که تا دیر نشده از این ابزار ساده و ارزان در بازاریابی خود استفاده کنیم و خودمان را نسبت به بقیه رقبا متمایز و پیشرو جلوه دهیم. در این مقاله سعی دارم تا چند تکنیک ساده و ارزان و درعین‌حال با بازدهی بالا ( تکنیک‌های چریکی ) به شما نشان دهم تا در کسب و کار خود نهایت استفاده را ببرید.

 

کدQR  چیست؟

کد Quick Response (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که قابلیت ذخیره‌سازی وسعت زیادی از اعداد را دارد که در مقایسه با بارکدهای یک بعدی تحولات عظیمی را به همراه داشته است و همین مقدار عظیم از اطلاعات است که قابلیت لینک دهی به سایت، صفحات اجتماعی، ایمیل، پیامک و … را برای شما فراهم می‌کند.

کدهای QR توسط Barcode Scanner و ابزارهای مشابه آن در تمامی گوشی‌های هوشمند قابل اسکن شدن است و هر فردی اگر این اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب کند می‌تواند با اجرا کردن اپلیکیشن و اسکن کردن این کدها با دوربین موبایل خود، محتوای این کدهای دوبعدی را بخواند. خوب است همین‌الان این اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب کنید و یک کد QR را اسکن کنید تا ادامه موضوع برای شما جذاب‌تر و کاربردی‌تر شود!

 

روش تولید کد QR برای کسب و کار شما چگونه است؟

سایت‌های رایگان زیادی در داخل و خارج از کشور برای ساخت کد  QR  وجود دارد که در حال حاضر در دسترس می‌باشند که می‌توان به دو سایت خارجی زیر اشاره نمود:

http://www.qrstuff.com/
http://qrcode.kaywa.com/
که می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کد QR را طراحی و تولید کرد اما مهم‌تر از تولید، استراتژی شما برای بازاریابی توسط آن است.

کاربردهای این کدهای دوبعدی (کد QR) چیست؟

زمانی که یک کد کیو آر اسکن می‌شود، اطلاعات به‌دست‌آمده بلافاصله می‌تواند برای شروع برخی از فعالیت‌ها بر روی دستگاه کاربر مورد استفاده قرار بگیرد که شامل: مشاهده یک صفحه از یک وب‌سایت، تماس با یک شماره تلفن، ارسال یک پیام متنی، ارسال یک ایمیل، مشاهده یک پیام یا پیشنهاد ویژه، دانلود اطلاعات تماس، مشاهده مکان فروشگاه بر روی نقشه گوگل، مشاهده صفحه برند در یکی از شبکه‌های اجتماعی و … می‌باشد.

 

چه استراتژی‌ای برای استفاده از کد QR انتخاب کنید؟

هیچ‌وقت فراموش نکنید که هیچ فردی به کسب‌وکار شما اهمیت نمی‌دهد و همه به دنبال نفع و سود خود هستند، حتی مشتریان همیشگی شما در مواقعی که سودی نکنند از شما فاصله می‌گیرند بنابراین فقط به دنبال دلیلی باشید که سودی را به مخاطبانتان برسانید تا آن‌ها به سمت شما کشیده شوند. طرحی که شرکت ما با توجه به حوزه کاری خود برای جذب مخاطب استفاده کرد تولید یک فیلم ۲ ساعته آموزشی مربوط به حوزه مدیریت MBA بود که این را داخل کد qr قراردادیم تا افراد با اسکن آن، یک فیلم آموزشی رایگان دریافت می‌کردند. مخاطبین من، فیلم را رایگان دریافت می‌کردند و من هم اطلاعات تماس آن‌ها را برای ادامه فرایند بازاریابی خود ذخیره می‌کردم. لینک دادن به یک صفحه سایت به‌تنهایی جذاب نیست. کاری کنید که کد شما اسکن شود!

 

چگونه چریکی عمل کنید؟

متأسفانه هنوز خیلی از مردم ما هنوز روش استفاده از این کدهای دوبعدی را یاد نگرفته‌اند که این طبیعت تکنولوژی است. تا همه‌گیر شود زمان می‌برد اما به‌زودی همه مجبور به استفاده از آن خواهند شد. من چون قصد هدیه دادن فیلم آموزشی داشتم این کد را داخل یک جعبه هدیه طراحی کردم و در تمامی ارکان چاپی بازاریابی خود قرار دادم اعم از : کارت ویزیت، بروشور، تبلیغات مجله‌ای و … . جالب اینجا بود به اولین نفری که کارت ویزیت را ارائه دادم و آشنایی زیادی با این کدها نداشت از من پرسید:”داخل این جعبه هدیه چیست؟” نکته اینجاست که او به فکر دریافت هدیه بود و من با دانستن این موضوع، یک کد بی‌رنگ‌وبو را جذابتر برای مشتری جلوه دادم. پس فراموش نکنید مشتری فقط به فکر سود خود است و به شما اهمیتی نمی‌دهد.

ازاین‌پس با همین روش در کارت ویزیت، کاتالوگ، تبلیغات، بسته‌بندی خود تحولی را ایجاد کنید و منتظر نتایج آن باشید.

 

 

در کدام کسب و کارها می‌توان از این کدها استفاده کرد؟

در همه کسب و کارهای کوچک و بزرگ از این ابزار ساده می‌توان استفاده کرد برای مثال در یک پارکینگ فروشگاه می‌توان در یک برگه ساده شماره پلاک و ساعت ورود را در این کدها ذخیره نمود و هنگام خروج هزینه پارکینگ مشتری را محاسبه نمود یا یک آرایشگاه می‌تواند از نمونه کارهای خود تصاویر و فیلم‌های مختلفی را تهیه کند و بر روی QR قرار دهد تا مشتریان با اسکن آن و دیدن نمونه کارها ترسی از آرایش و پیرایش برای روز عروسی خود نداشته باشند. یک کلینیک جراحی پلاستیک برای اینکه اعتماد مخاطبین خود را جلب کند می‌تواند از محیط کاری، فرایند جراحی و نظر مشتری خود فیلمی را تهیه کند و با این کدها آن را به گوش مخاطبین هدف خود برساند. یک رستوران می‌تواند قیمت و منوی خود را در این کدهای دوبعدی بارگذاری کند. روش خلاقانه و چریکی که ارزش میلیاردی دارد این است که برای محصولاتی همچون بستنی، چیپس و … می‌توان آهنگ دل‌نشین خاصی را برای برندتان طراحی کنید و بر روی بسته‌بندی قرار دهید!

 

آینده کد QR چگونه خواهد بود؟

تا زمانی که تکنولوژی جدیدی پدیدار نشده باشد منتظر این باشید که واسطه اطلاعات بین دنیای فیزیکی و مجازی همین کدهای qr خواهد بود به‌نحوی‌که شما قبض آب و برق و … را با همین کدها پرداخت خواهید کرد و امکان خرید از داخل فروشگاه‌ها با همین ابزار برای شما فراهم می‌شود و نیازی به منتظر ماندن در صف‌های طاقت‌فرسای صندوق فروشگاه‌های بزرگ را نخواهید داشت.

جهت کارعملی و تکنیک استفاده از QR code می توانید فیلم تکنیک بازاریابی با QR code را ببینید و از روش های آن استفاده کنید.

 

منبع: مجله راز شماره ۸۸ – نویسنده: نادر قاهری

 

تلگرام مسیر ذهنی

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

+ 23 = 32