از خوب به عالی

کتاب خوب به عالی

سال ها بود که این پرسش ذهن جیم کالینز را به خود مشغول کرده بود: ” آیا هستند شرکت هایی که بتوانند با خطرات مقابله کنند و متوسط بودن در دراز مدت یا وضعی بدتر از آن را به برتری در دراز مدت تبدیل کنند؟ اگر چنین است، پس ویژگی های متمایز و جهانی فرایند تبدیل شدن یک از مرحله خوب به عالی کدامند؟

 

معیارها

کالینز و گروه تحقیقش با استفاده از معیاری سخت گیرانه، مجموعه ای از شرکت های ممتاز را شناسایی کردند که از مرحله خوب به عالی جهش کرده و این نتایج را به مدت حداقل پانزده سال حفظ کرده بودند. چقدر عالی؟ این شرکت ها پس از دوران تحول، سودهای سهام مرکبی در بر داشتند که به مدت پانزده سال به طور متوسط به هفت برابر نرخ بازار بورس می رسید. این مقدار حتی بیش از دو برابر سودهای بهترین شرکت های جهان از جمله کوکاکولا، اینتل، جنرال الکتریک و مِرک است.

 

شرکت های همتراز

گروه تحقیق، شرکت های رهسپار تعالی را با مجموعه ای از شرکت های همتراز آن ها که به دقت انتخاب شده بودند مورد قیاس قرار دادند. شرکت هایی که از جهش رهسپاری به سوی تعالی بازماندند. مشکل آن ها چه بود؟ چرا یک گروه از شرکت ها حقیقتا به سطح عالی رسیدند در حالی که گروه دیگر صرفا در حد خوب باقی ماندند؟

گروه تحقیق، بیش از پنج سال سوابق تمام این ۲۸ شرکت مورد مطالعه را تحلیل کردند، پس از بررسی انبوهی از داده ها و هزاران صفحه مصاحبه، کالینز و گروهش مشخصه های اصلی عالی بودن را کشف کردند. چرا فقط برخی از شرکت ها جهش می کنند؟

 

یافته ها

یافته های مبحث از خوب به عالی، بسیاری از خوانندگان را شگفت زده خواهد کرد و حقیقتا تمامی جنبه های خط مشی مدیریت را روشن خواهد ساخت. یافته های این کتاب شامل موارد زیر هستند:

  • رهبران سطح پنجم

گروه تحقیق از کشف نوع مدیریت لازم برای رسیدن به تعالی، بینهایت متعجب شدند.

  • فرهنگ مبتنی بر نظم

وقتی فرهنگ انظباطی را با وجدان کاری در هم می آمیزد، معجون جادویی نتایج عالی را بدست خواهید آورد.

  • مفهوم خارپشتی

جهش از درجه خوب به عالی نیازمند فرا رفتن از مرز شایستگی صرف است.

  • شتاب دهنده های تکنولوژی

شرکت های رهسپار تعالی نسبت به نقش فن آوری، اندیشه متفاوتی دارند.

  • چرخه رشد و چرخه نابودی

کسانی که برنامه های تغییر بنیادین و دگرگونی های ناگهانی و شدید را مد نظر داشتند، حقیقتا از هر جهشی بازماندند.

 

جیم کالینز می گوید: ” برخی از مفاهیم مهمی که در این کتاب به آن ها اشاره شده با دنیای کاری مدرن ما هماهنگی دارند و اذعان می دارم که برخی با آن مخالفند. اما اگر هم اینطور باشد، آیا می توان این یافته ها را انکار کرد؟

 

یادداشت جیم کالینز پس از پایان نوشتن این کتاب ارزشمند

همچنان که این نوشته را به انتها می برم، برای پیاده روی، شیبی تند در مسیری صخره ای در الدارادو اسپرینگر کانیون را انتخاب کردم، محلی که درست در ضلع جنوبی خانه ام در بولدر کلورادو قرار دارد، آنجا بر فراز یکی از مکان های مورد علاقه ام توقف کردم، در مقابلم منظره یک کوهستان مرتفع که هنوز برف زمستانی اش را بر تن داشت می دیدم. در همین هنگام سوال عجیبی به ذهنم رسید :” در ازای چقدر پول، حاضر می شوم دست از چاپ این کتاب بردارم؟”

تجربه فکری جالبی بو، ضمن اینکه پنج سال گذشته را صرف کار در خصوص این پروژه تحقیقاتی و نوشتن این کتاب کرده بودم. نه اینکه رقمی وجود ندارد که مرا به چشم پوشی از این کتاب اغوا کند، اما وقتی در ذهن خود رقم صد میلیون دلار را هم تصور کردم، نتوانستم راضی به این کار شوم. حتی این رقم هم نمی توانست مرا متقاعد کند که پروژه ام را متوقف کنم. من ذاتا یک معلم هستم. به همین دلیل هم برایم غیر ممکن است آن چه که همراه با دانش پژوهان سراسر دنیا آموخته ام را به رایگان انتقال ندهم. روحیه فراگرفتن و آموزش است که انگیزه این کار را در من ایجاد می کند.

پس از این که چندین ماه مثل یک تارک دنیا خود را از انظار پنهان کردم و گوشه عزلت گزیدم، برایم بسیار جالب بود که از مردم بشنوم چه چیزی در آن ها تاثیر می گذارد و چه چیزی تاثیر نمی گذارد. امیدوارم این کتاب در نظر شما ارزشمند باشد و آن چه را در لا به لای صفحات آن می آموزید در عملکرد خود متجلی سازید، اگر نه در سازمان خود، لااقل در بخش اجتماعی کار خود و اگر نه در آنجا، لااقل در زندگی خود.

 

نام کتاب: از خوب به عالی

نویسنده: جیم کالینز

مترجم: ناهید سپهرپور

ناشر: آوین

 

گرداوری: مسیر ذهنی، آموزش مدیریت

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

+ 11 = 18