ریاضیات، سلاحی برای تخریب

 

درباره ویدیو: زندگی در عصر الگوریتم‌ها باعث شده کلان داده‌ها به‌طور ناخواسته روی زندگی و تصمیمات انسان تاثیرگذار باشد و آزادی انتخاب را از او بگیرد.ما در دنیای الگوریتم‌ها زندگی می‌کنیم. دنیایی مدرن که در آن تصمیمات اثرگذار زندگی به‌جای انسان‌ها روزبه‌روز بیشتر توسط مدل‌های ریاضی گرفته می‌شود. این تصمیم‌ها و انتخاب‌ها شامل ساده‌ترین مسائل زندگی نظیر انتخاب محل مدرسه، گرفتن وام خرید ماشین یا پرداخت بیمه‌ی سلامتی می‌شود. از نظر تئوری شاید اینطور به‌نظر برسد که این امر منجر به انصاف و عدل بیشتری در جهان می‌شود. چون تمام افراد با قوانین مشابه و یکسان قضاوت می‌شوند و بنابراین تبعیض از بین خواهد رفت.
اما کتی انیل نظر دیگری دارد. او به‌عنوان یک ریاضیدان و فردی شاخص در وال استریت در کتاب ریاضیات، سلاحی برای تخریب زنگ هشدار مدل‌های ریاضیاتی را به‌صدا درمی‌آورد که بر زندگی مدرن سایه انداخته و تهدیدی برای جدایی انسان‌ها از یک زندگی اصیل اجتماعی به‌شمار می‌رود.
این کتاب در سال ۲۰۱۶ توسط کتی انیل در باب تاثیرات اجتماعی الگوریتم‌ها نوشته شده و در لیست ۲۰۱۶ جایزه‌ی کتاب ملی در حوزه‌ی غیر داستانی قرار دارد. این کتاب بهترین کتاب کتابخانه ی عمومی شیکاگو در سال ۲۰۱۶ نیز بوده است. همچنین نشریات زیادی از جمله نیویورک تایمز و گاردین بررسی های قابل توجهی بر این کتاب منتشر کرده اند.

سخن اصلی کتاب

کتاب ریاضیات، سلاحی برای تخریب شرح می دهد که چطور کلان داده، نابرابری را افزایش می دهد و دموکراسی را تهدید می کند. نویسنده ی کتاب معتقد است برخی از الگوریتم های ریاضیاتی در مسیری به کار گرفته می شود که نابرابری موجود را تقویت می کند. او در این کتاب چگونگی کاربرد کلان داده و الگوریتم ها را در شاخه های گوناگونی از زندگی انسان ها از جمله بیمه، تبلیغات و آموزش بررسی و تحلیل می کند.

مخاطب این کتاب چه کسانی هستند؟

کتی انیل می گوید:
این کتاب طیف گسترده ای از عموم مردم را مخاطب خود قرار می دهد. با این حال ممکن است برای افراد زیر مفیدتر و جالب تر باشد:

  • دانشجویان و علاقمندان به رشته های علوم کامپیوتری و آمار
  • فعالان حوزه ی اینترنت
  • خوانندگانی که نسبت به حفظ قوانین حریم خصوصی خود حساس هستند.

 

برای مشاوره و طراحی موشن گرافیک میتوانید به آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیر ذهنی مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

+ 70 = 74