۲ مقاله در شماره ۳۴۱ مجله موفقیت

کمیل غفورمحسنی ۲ مقاله با عنوان های “فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در ایران چطور موفق شدند؟” و “چهار دارویی که شما را فروشنده حرفه ای می کند!”در شماره ۳۴۱ مجله موفقیت منتشر کرد.

 

فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در ایران چطور موفق شدند؟

فروشگاه اینترنتی به سایتی گفته می شود که در آن کالا یا خدماتی به صورت آنلاین ارائه شود. می خواهیم ۵ سایت جالب که به اکوسیستم اقتصادی آنلاین کمک کردند را تحلیل کنیم و ویژگی های هر کدام را مشخص کنیم. پیش از اینکه شروع به مطالعه این سایت ها کنید توجه داشته باشید که موسسین این سایت ها هر کدام با تجربه و بینش عمیقی وارد شده اند که حاصل چند سال شکست و پشتکار امیدوارانه است. ممکن است شما تجربه فروشگاه اینترنتی داشته اید و موفقیت چشمگیری بدست نیاوردید. این تجربه تلخ نباید حس منفی در شما ایجاد کند که من نمی توانم! موضوع این است که با مداومت در تلاش و بررسی درس های گذشته شما به استراتژی مناسبی برای نفوذ به بازار، ایجاد مزیت رقابتی و وفادار سازی مشتریان خواهید شد. امیدوارم از بررسی این سایت ها لذت ببرید.

 

دیجی کالا:

دیجی کالا نزدیک به ۱۰ سال است که فعالیت خود را شروع کرده است و در این مدت رشد چشمگیری داشت. دیجی کالا کار خود را با تولید محتوای تخصصی و نوشتن نقد و بررسی محصولات دیجیتال شروع کرد. در ابتدا تنوع محصول اندکی داشت و بیشتر به منبع اطلاعاتی برای افراد تبدیل شد. افراد از طریق دیجی کالا اطلاعات دقیق کسب می کردند و سپس برای خرید به بازار می رفتند. با این حال دیجی کالا تاثیر زیادی در فرهنگ خرید اینترنتی ایران داشته است. چرا که در زمانی که فروشگاه های زرد به فروش محصولات با کیفیت پایین مشغول بودند، دیجی کالا پایه فروش محصول با کیفیت به همراه خدمات مطلوب و ضمانت را به فضای اینترنت ایران وارد کرد.

بر اساس مجله اکونومیست در سال ۲۰۱۴ دیجی کالا با سرمایه ۱۵۰ میلیون دلار در رتبه اول شرکتهای اینترنتی ایران قرار گرفت. که تا سال ۲۰۱۶ این میزان ظاهراً به ۵۰۰ میلیون دلار ارزش رسیده است.

مطمئناً دیجی کالا در سال ۹۱ با ورود سرمایه گذاری مثل صندوق سرمایه گذاری سرآوا، توانست سرمایه ای خوبی جذب و پشتیبانی گسترده ای را فراهم کند. ارائه حمل و نقل رایگان در گذشته یکی از دلایل استقبال مردم به این فروشگاه بود. بعد از سر و صدای زیاد دیجی کالا رفته رفته رقبای دیگر برای بدست آوردن سهم بیشتر در بازار وارد بازی شدند اما هنوز نیز دیجی کالا در سطح بالاتری ظاهر شده است.

دیجی کالا در حال گسترش کالاهای خود است و دیگر از فضای فقط دیجیتالی در حال فاصله گرفتن است. شخصاً فکر می کنم که این موضوع در آینده به برند دیجی کالا که بر پایه محصول دیجیتال متمرکز است آسیب خواهد رساند.

میزان ترافیک دیجی کالا بسیار بالا است و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. ماهانه ۱۴ میلیون کاربر از دیجی کالا بازدید می کنند. وجود بخش های محتوایی عالی در دیجی کالا مثل DigiKala TV و DigiKala Mag باعث استقبال کاربران و حضور بیشتر آنها در سایت شده است. به طوری که بصورت میانگین هر کاربر حدود ۱۰ دقیقه در سایت دیجی کالا می ماند که این نشان دهنده جذابیت آن است.

DigiKala Mag : مجله ای آنلاین با موضوعات مختلف است. خوشبختانه این مجله آنلاین تمرکز بیشتری روی محصول دیجیتال دارد تا دیگر محصولات.

DigiKala TV : بخشی از سایت دیجی کالا است که به نقد و بررسی محصولات دیجیتال به صورت ویدئویی پرداخته است تا با کیفیت بهتری اطلاعات مفید را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی مختلف و زیادی در دیجی کالا جریان دارد. از کمپین یلدا بگیرید تا بازی سازی و سیستم باشگاه مشتریان برای وفادار سازی خرید کننده ها، همگی در کنار هم باعث شده اند که لحظه ای دیجی کالا بیکار ننشیند!

دیجی کالا در ایجاد تجربه لذت بخش خرید نیز پیشگام بوده است، در ابتدا پس از خرید با شما تماس تلفنی گرفته می شد و از خرید شما تشکر می کردند. اما به دلیل گسترش کار این موارد با ایده های دیگری جایگزین شد.

موضوع جالب دیگر تلاش دیجی کالا برای ورود به حوزه حمل و نقل کالا توسط ربات های پرنده است. دیجی کالا از مسابقات ربات های پرنده حمایت های خوبی انجام داده است و ظاهراً علاقه مند است در آینده محصولاتش را با ربات های پرنده به مشتریان برساند.

جالب این است که ۶۳% از بازدیدکنندگان مستقیماً وارد سایت دیجی کالا می شوند و تبلیغات دیجی کالا نسبت به رقبا کمتر است. این نشان دهنده تبدیل شدن به مرجع بازار و جا افتادن در بازار آنلاین است.

چه موانعی بر سر راه بود؟

دیجی کالا جزو اولین ها بود بنابراین اصطلاح جاده صاف کن به انها باید اطلاق شود. نه قانون مناسبی در تجارت الکترونیک وجود داشت و نه فرهنگ مناسبی در ایران وجود داشت. اثبات درستی و کیفیت خوب در بازاری پر از سایت های ضعیف کار سختی بود! سرمایه زیادی نیز در اختیار موسسین دیجی کالا نبود اما این عوامل باعث نشد آنها راهی مثل بقیه بروند. آنها خود را تبدیل به مرجع کردند و از ترفندهایی برای اولین بار استفاده کردند تا ترس از خرید آنلاین را در ایران کم کنند. خوشحالم که موفق شدند.

 

مطالب بیشتر درباره بامیلو ، کلاب ورزش ، علی بابا و ترب را در شماره ۳۴۱ مجله موفقیت بخوانید!

 

 

چهار دارویی که شما را فروشنده حرفه ای می کند!

بهترین ها متواضع اند

اکثر ما در فیلم ها فروشندگان خارجی را دیده ایم که بسیار سمج و پررو هستند؛ هر جور که شده می خواهند کالا یا خدمت خود را بفروشند و به ما تحمیل کنند. متاسفانه چنین دیدگاهی در بین فروشندگان وطن ما هم زیاد به چشم می خورد. در پژوهشی از بهترین فروشندگان مشخص شد بیش از ۹۰% آن‌ها متواضع و فروتن هستند. آن‌ها خودخواه نیستند و در به همکاران یا هم تیمی های خود با غرور و تکبر نگاه نمی‌کنند. نتایج این پژوهش نشان می دهد فروشندگان پررو و مغرور نسبت به مشتریان بیگانه رفتار می‌کنند و کمتر موفق هستند.

در فروش باید مشتری مد نظر باشد، مشتری باید بدرخشد و به او توجه شود؛ نه شخص فروشنده! بنابراین زمانی که فروشنده از خودش تعریف کند یا با احساس تکبر برخورد کند، مشتری احساس خوشایند نمی‌کند و او در بازار رقابتی موفق نخواهد بود. چند سال قبل جهت مشاوره بازاریابی به همراه تیم خودم با یک تولید کننده شروع به همکاری کردیم. این شخص در بازار خود از لحاظ کیفیت و قیمت غیرقابل رقابت بود و رقیب جدی هم وجود نداشت. او دیدگاه یک فروشنده مغرور و متکبر را داشت، به مشتریانش بهایی نمی‌داد و حتی خدمات پس از فروش در خور مشتری ارائه نمی‌کرد. اکثر اوقات شعارش این بود که مشتری باید به دنبال من بیاید و او نیازمند من است. واقعیت این است که با ورود اولین رقبا که کالایی در حد او تولید کنند و به مشتری توجه بیشتری نشان بدهند در مدت کوتاهی تمام کسب و کار او دچار بحران خواهد شد. این اتفاقی است که بارها و بارها شخصاً مشاهده کرده ام.

 

مسئولیت پذیری بالا

در همان پژوهش بیش از ۸۰% از فوق ستاره های فروش دارای امتیازات بالا در مسئولیت پذیری و وجدان کاری بودند. آن‌ها احساس وظیفه نسبت به شغل خود دارند. باور دارند که در درجه اول برای خود کار می‌کنند و نه دیگران؛ نه حتی مدیرشان! اگر در فرایند فروش….

 

ادامه این مقاله را در شماره ۳۴۱ مجله موفقیت مطالعه بفرمایید.

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

+ 4 = 13