برترین لوگوهای خودرو در جهان

تا بحال به این موضوع فکر کرده‌اید که می‌توان از لوگوی یک شرکت خودروسازی، ویژگی اصلی تولیدات آن را حدس زد؟ مثلا با دیدن آرم شرکت لامبورگینی می‌توان به بهترین (البته از نظر برخی کارشناسان و ماشین‌دوستان) بودن آن پی برد، و یا با دیدن لوگوی ولوو بتوان یافت که این شرکت برای تولید خودروهای سنگین مشهور است؟ در این نوشته سعی کرده‌ایم به برترین لوگوهای خودرو در جهان بپردازیم و داستان‌های پشت‌پرده هر یک از آنها را شرح دهیم. آژانس تبلیغاتی مسیرذهنی میتواند بهترین انتخاب برای خدمات طراحی و ساخت لوگو های حرفه ای مجموعه شما باشد.

اهمیت لوگو

اهمیت آرم (لوگو) در این است که مردم نقاط مختلف جهان، برند مربوط را در یک زبان ترسیمی مشترک به یاد داشته باشند. برای مثال فرض کنید شرکت‌ها برای مردمان هر زبان، مجبور به ترجمه کردن نامِ برند خود به همان زبان می‌شدند، در این صورت هر کشور از یک برند، تعریف جداگانه‌ای نسبت به کشور دیگری ارائه می‌داد.
با شکل‌گیری و اهمیت یافتن لوگو، می‌توان گفت که تلفیق نقاشی و زبان نوشتاری (تایپوگرافی) به کمک کرده‌است تا شرکت‌ها و برندهای بین‌المللی را در هرجای دنیا بشناسیم. توجه داشته باشید که یک محصول بدون داشتن لوگو، خیلی زود از ذهن‌ها پاک می‌شود و شما برای پیدا کردن جایگاهی در صنعت مربوط به خود، حتما به یک لوگوی خاص احتیاج دارید. برای طراحی لوگو حرفه ای میتوانید به مسیرذهنی مراجعه کرده تا از مشاوره های رایگان با کارشناس مربوطه قبل از شروع طراحی برخوردار شوید.
یک لوگوی مناسب همچنین باید در کمترین ابعاد ممکن بیشترین معنا را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به مخاطب خود القا کند؛ بدین منظور که در وهله اول باید خاص و قابل تشخیص از دیگر لوگوهای برندهای دیگر باشد، در وهله دوم باید ویژگی‌های نهفته منحصر به فرد برند خود را با شمایلی چشم‌گیر نمایان کند و در مرحله آخر حسِ خوبی در بیننده و مشتری بالقوه خود ایجاد کند. در ادامه خواهیم گفت که چه اسرار جالبی در پشت‌پرده برترین لوگوهای خودرو در جهان نهفته است و با توضیح شرح مختصری از آنها به اهمیت لوگوی در خورِ یک برند خواهیم رسید.

برترین لوگوهای خودرو در جهان

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، لازم نیست که آرم شرکت‌ها آنقدر پیچیده باشد که هیچ چیز عاید بیننده نشود و از جهت دیگر، آنقدر پیش‌پا افتاده نباشد که بیننده را وادار به تفکر نکند. در دنیای ماشین‌سازی، شرکت‌های بنامی وجود دارند که با گذشت زمان پا به عرصه خودروسازی گذاشته‌اند، مانند شرکت عظیم بی‌ام‌دبلیو که ابتدا در صنعت هوا و فضا مشغول ساخت موتورهای هواپیمایی ملخکی بوده و آرم خود را از فعالیت اولیه خود در این صنعت وام گرفته است. در ادامه به چندین آرم مهم و برترین لوگوهای خودرو در جهان می‌پردازیم.


لوگوی شرکت تویوتا

شرکت ژاپنی تویوتا لوگوی خود را که متشکل از سه شکل بیضوی توی‌هم رفته است در سال ۱۹۹۰ رونمایی کرد که به Toyota Ellipses معروف شدند. این سه شکل بیضوی به ترتیب نماد قلب مشتریان، قلب محصولات تویوتا است و بیضی بزرگتر که فضای پس‌زمینه را نشان می‌دهد نمادِ پیشرفت تکنولوژی تویوتا و فرصت‌های بی حد و حصر پیش‌رو است.
منشأ لوگو کنونی تویوتا به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد و برای بزرگداشت ۵۰ سالگی این شرکت معرفی شد. آنها برای نشان دادن یک رابطه و اعتماد سودمند متقابل، بین دو شکل بیضوی کوچک‌تر (یعنی قلب مشتری و قلب شرکت) همپوشانی ایجاد کرده‌اند. اما در نگاه اول، لوگوی این شرکت به مانند یک گاوچرانی است که با یک کلاه بسیار بزرگ، سوار بر اسب خودش در حال تاختن است. توجه داشته باشید که استفاده از ایهام (و نه ابهام) چه در نام‌گذاری و چه در طراحی لوگو می‌تواند بسیار سودمند باشد و بیننده را به سمت خود جذب کند.

تاریخچه و لوگوی شرکت بنز

نمی‌شود مطلب در مورد برترین لوگوهای خودرو در جهان نوشت و سخنی از آرم شرکت بنز نیاورد. مرسدس-بنز (Mercedes-Benz) تقریبا یک قرن پیش توسط دو پیشگام عرصه خودروسازی تاسیس شد؛ کارل بنز (Karl Benz) و گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler). هر دو اشتیاق و علم مهندسی و مکانیکی مورد نظر برای ایجاد مارک مرسدس بنز آینده‌نگر را داشتند و کارل بنز اولین سه چرخه موتوری خود را در سال ۱۸۸۶ میلادی ساخت و چند سال بعد، دایملر اولین کالسکه بدون اسب را طراحی و تولید کرد.
اندکی پس از این تولیدات اولیه، دایملر DMG را و کارل بنز Benz & Cie را تأسیس کرد. در سال ۱۹۰۰، اولین خودرو به نام “مرسدس” توسط DMG ساخته شد. متأسفانه ، وقتی جنگ در آلمان آغاز شد، بیشتر رانندگان این خودرو دیگر قادر به تهیه سوخت آن نبودند. بعداً، در سال ۱۹۲۶، DMG و Benz & Cie در شرکت دایملر-بنز ادغام شدند.
با تکامل برند مرسدس بنز، لوگوی آن نیز پیشرفت کرد. پاول و آدولف دایملر، پسران گوتلیب دایملر، اولین کسانی بودند که طرح اصلی آرم مرسدس بنز را در سر پروراندند. اولین آرم مرسدس بنز یک ستاره طلایی بود و از نمادی الهام گرفته شده بود که پدرشان در کارت پستال‌های خانواده خود استفاده می‌کرد. هرچه زمان می‌گذشت، آرم مرسدس بنز به ستاره‌ای سفید در مرکز مرز دایره‌ای ضخیم با جزئیات در اطراف لبه‌ها تبدیل می شد.

امروزه‌، آرم مرسدس بنز به عنوان یک دایره نقره‌ای با یک ستاره سه پَر در مرکز شناخته شده است. معنای امروزی لوگوی بنز برای نشان دادن نیرو و قدرت موتورهای دایملر در خشکی‌، دریا و هوا است که در سال ۱۹۳۶ یک دایره نیز که در برگیرنده این ستاره سه پَر است، به لوگوی مرسدس بنز اضافه شد.

لوگوی شرکت خودروسازی بی‌ام‌دبلیو

گفتنی است که آرم شرکت BMW پس از کوکاکولا و مایکروسافت، از شناخته‌ترین لوگوهایی است که مردمان سرتاسر جهان آن را به خوبی می‌شناسند. اما تا بحال فکر کرده‌اید که این لوگو نمادِ چه چیزی است و از کجا سرچشمه گرفته است؟ بی‌ام‌و نه تنها یکی از پرطرفدارترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت است بلکه بین برترین لوگوهای خودرو در جهان نیزجزو زیباترین‌ها از لحاظ زیباشناسی قرار گرفته است.
شرکت BMW که مخفف Bayerische Motoren Werke به زبان آلمانی است، دفتر اصلی این خودروسازی موفق در شهر مونیخ، مرکز ایالت باواریا آلمان است که پرچم آبی و سفیدی دارد. و چون از طرفی این شرکت در ابتدا برای نیروی هوایی آلمان، موتورهای ملخی مخصوص هواپیماهای جنگی تولید می‌کرده، لوگوی آن نیز برگرفته از همین واقعیت است. دو محور عمود برهم که نماینده همان ملخک (پروانه) موتورهای هواپیما هستند، یک دایره را به چهار قسمت تقسیم کرده‌اند و یکی از آن‌ها سفید و دیگری آبی است که نشان دهنده خصوصیات آسمان (سفید، هوای ابری و آبی، هوای صاف) می‌باشند. گفتنی است که برخی بر این باورند که لوگوی BMW هیچ ربطی به عقبه آن ندارد و تنها نشان‌دهنده پرچم این ایالت یعنی باواریا است.


پورشه سریع‌تر از اسب

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در مورد آرم شرکت پورشه می‌شود این است که “حیوان روی لوگو چیست؟”. باید گفت که مقر اصلی پورشه، شهر اشتوتگارت، خانه سریع‌ترین اسب‌های آلمان است و ساختمان پورشه نیز در مزرعه پرورش اسب ساخته شده است.
همچنین وجود سه ساقه گیاه، نمادی از منطقه ورتنبرگ است که شهر اشتوتگارت در این ایالت واقع است. گفتنی است که برخی بر این باورند که این سه ساقه گیاه، شاخ‌های گوزن هستند و نماد شهر Swabia، خانه دوم خانوده پورشه است. شما تنها با تبلیغات در شبکه های اجتماعی میتوانید مجموعه خود را به بهترین شکل به علاقمندان حوزه کاری خود نشان دهید.

سخن آخر

رنگ، استفاده از نمادهای محلی و ملی، استفاده از اشکال هندسی و تایپوگرافی، حرف اول و آخر را در طراحی نماد و یا همان آرم خودروسازان می‌زند. در این نوشتار، بر آن شدیم تا با نگاهی مختصر به برترین لوگوهای خودرو در جهان اشاره کنیم و از داستان‌های نهفته آنان سخن بگوییم. دانستیم که یکی از المان‌های مهم در طراحی و انتخاب لوگو برای شرکت‌های خودروسازی استفاده از ایهام است؛ به شکلی که بیننده را در فکر فرو برود و او را بر سر دو راهی بکشاند.
اگر به دنبال این هستید که یک لوگوی تاثیرگذار، برای خود انتخاب کنید، دپارتمان هویت بصری مسیر ذهنی مشاوره رایگان برای شما در نظر گرفته، که می توانید با دفتر مسیر ذهنی تماس بگیرید و از این مشاوره رایگان استفاده کنید. شما میتوانید از خدمات دیجیتال مارکتینگ مسرذهنی استفاده کرده و مجموعه خود را از آنچه هست حرفه ای کنید. همین حالا میتوانید تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

35 + = 45