چرا یادگیری تند خوانی اولین سرمایه گذاری مهم شماست؟ – قسمت اول

شاید جالب باشد که بدانید دانشگاه های معتبر دنیا دوره ای را در همان ابتدا با عنوان تند خوانی برای دانشجویان برگزار می کنند. شرکت های بزرگ دنیا نظیر IBM نیز اولین سرمایه گذاری های آموزشی خود را در آموزش تند خوانی به کارکنان خود می دانند. چرا؟ برای اینکه در آینده هزینه های آنها به شدت کاهش پیدا می کند و بهره وری کارکنان افزایش می یابد.

در میان ۵۰۰ شرکت ثروتمند آمریکایی با بالاترین میزان درآمد و سوددهی، پنج شرکت برجسته کامپیوتری به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار برای آموزش کارکنان خود خرج کرده اند و این بهبود سرمایه هوشی، برای آنها به اولویت اصلی تبدیل شده است. اما چرا تند خوانی اولین و مهمترین مهارتی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم؟

در اینجا تصویری را از یک روزنامه آمریکایی (به نام  The Register Guard)که در آرشیوی پیدا کردم قرار دادم. این تصویر یک آگهی کلاس آموزش تند خوانی در ایالت Oregon آمریکا است، تاریخ روزنامه مربوط به ۱۷ دسامبر ۱۹۶۱ یعنی حدود ۵۴ سال قبل می باشد.

آموزش تند خوانی
تند خوانی

ما در روز چقدر زمان برای خواندن مطالب آموزنده در اینترنت، روزنامه، ایمیل ها و کتاب می گذاریم؟ خیلی از اوقات شده که مطلب جالبی در سایتی که عضوش هستیم برای ما ارسال شده اما ما نه فرصتی داریم آن مطلب را بخوانیم و نه برنامه ریزی برای خواندن آن در آینده داریم. مطمئن همه ما درگیر چنین شرایطی شده ایم.

حتی خود من هم بعضی اوقات حوصله و وقت خواندن گزارش همکاران یا مطالعه کتاب جدیدی  را ندارم. ما در دوره ای از رشد و توسعه علمی و تکنولوژی هستیم که دسترسی به اطلاعات ارزان است و به راحتی می توان از طریق اینترنت، ایمیل، مجلات، مقالات و سایز منابع به آن دست یافت. مهارت تند خوانی توانایی شما را در اولویت بندی و حفظ و نگهداری اطلاعات اساسی توسعه خواهد داد. تصور کنید که با همان میزان مطالعه در روز شما بتوانید ۳ تا ۵ برابر بیشتر مطلب مطالعه کنید و به کارهایتان رسیدگی نمایید.

 

فواید تند خوانی:

  • بهبود چشمگیر در سرعت خواندن مطالب
  • تقویت حافظه و نگهداری مطالب در ذهن
  • افزایش قدرت ادراک مطالب
  • توانایی کنترل بهتر حرکت چشم در خواندن
  • کمک به افزایش مجموعه واژگان و دانش عمومی شما
  • صرفه جویی در وقت شما – در آینده، برای تمام مدت عمر
  • کمک به افزایش اعتماد به نفس شما

همه این ادعاهای بزرگ در مهارتی کوچک؟ اما یادگیری چه تکنیک هایی برای رسیدن به این هدف ها نیاز است؟

اولین تکنیک ارزیابی خود است، سرعت خواندن شما چقدر است؟ و سپس تکنیک هایی برای مطالعه هدفمند که به شما کمک خواهد کرد تا از هر صفحه کتاب، اطلاعات را بیشتر و سریعتر درک کنید. نکاتی درباره این که چگونه مشکلات رایج خواندن را به نفع خود تمام کنید. و در نهایت راهنمایی درباره اینکه چگونه تمرکز کنید، بیشتر یفهمید و با یک نگاه اجمالی و تورق صفحات به هسته اصلی مطلب پی ببرید و این که شرایط و محیط اطراف خود را برای مطالعه آماده بسازید.

 

سرعت خواندن نرمال چقدر است؟ تا چه میزان می شود سرعت خواندن را افزایش داد؟

حالا که با تند خوانی کمی آشنا شدیم، بیاییم خودمان را ارزیابی کنیم تا مشخص شود سرعت خواندن ما چقدر است و سرعت خواندنمان را در قسمت پایین (دیدگاه) قرار دهید. این کار کمک می کند تا بقیه دوستان مان هم معیاری از سرعت خواندن افراد متفاوت داشته باشند و مزیت دیگه این هست که بعد از جلسات آموزشی بعدی می توانیم سرعت خواندنمان را پس از هربار یادگیری مهارت تند خوانی ارزیابی کنیم و پیشرفتمان را به د وستان دیگر هم گزارش کنیم.

ممکنه سرعت خواندن شما ۲۰۰ یا ۳۰۰ کلمه در دقیقه یا حتی بیشتر باشد، اما باور داشته باشید که می توان با تمرین سرعت خواندن را بیشتر کرد، شما بعد از چند ماه براحتی با سرعت ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه می خوانید.

 

چگونه سرعت خواندن خود را ارزیابی کنیم:

۱- به مدت یک دقیقه بخوانید، نقطه پایان و شروع خود را روی متن علامت گذاری کنید.

۲- تعداد کلمات روی خط را بشمارید.

۳- این عدد را بر سه تقسیم کنید تا تعداد متوسط کلمات هر خط را به دست آورید. (علت تقسیم بر سه این است که کلمات اضافه و ربط مثل: به، تا، و، را … حساب نیستند)

۴- تعداد خطوطی را  که خوانده اید، بشمارید. (خطوط کوتاه را متناسب با بقیه خطوط بسنجید)

۵- تعداد متوسط کلمات هر خط را در تعداد خطوطی که خوانده اید، ضرب کنید.

این عدد سرعت خواندن شما را بر حسب تعداد کلمات در دقیقه مشخص می کند. اگر می خواهید سرعت خواندن شما واقعی تر باشد، چند دقیقه یک متن ساده را مطالعه کنید و از فرمول زیر سرعت خود را محاسبه کنید:

سرعت خواندن شما = (دقایقی که صرف خواندن شد) ÷ (تعداد کلمات هر صفحه به طور متوسط × تعداد صفحاتی که خوانده اید)

 

خب، حالا سرعت خواندن تان را در بخش دیدگاه پایین همین صفحه بنویسید تا با مطالعه مطالب بعدی درباره تند خوانی پیشرفتتان را مشاهده و گزارش کنید. اگر تجربه، پیشنهاد یا فکر جالبی در این مورد دارید دوستان مسیر ذهنی خوشحال می شوند که با ما درمیان بگذارید.

تا قسمت بعدی مقاله لطفا تندخوانی را تمرین کنید: این عقیده وجود دارد که اگر سریع بخوانید، نمی توانید آنچه را که دارید می خوانید درک کنید. توجه کنید: کسی که سریعتر می خواند، قسمت بیشتری از آنچه را که بیان شده است درک می کند، سطوح بالاتری از تمرکز را تجربه خواهد کرد و زمان بیشتری برای مرور بخش های مورد علاقه اش خواهد داشت. پس تا قسمت بعدی صرفا سعی کنید یک مقدار سریعتر بخوانید. اینطوری اشکالات تان برای قسمت بعد مشخص می شود و مطالب بعدی مفیدتر خواهد بود.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

نظرات (3)

ارسال دیدگاه

5 + 5 =