چگونه رهبران بزرگ، الهام بخش می شوند.

این سخنرانی را از دست ندهید!

 

سیمون سینک معتقد است یک راز بزرگ را کشف کرده است و از این کشف تحت عنوان یک “الگو” نام می برد که در واقع یک مسیر فکری است که بر اساس آن افراد موفق فکر و عمل می کنند و ارتباط بر قرار می نمایند و در این خصوص نظریه ای دارد که از آن به عنوان “دایره طلایی” نام می برد. او در سخنرانی خود در TED بیان می کند که چرا شرکت اپل Apple این قدر نوآور است؟ سال به سال و هر سال آنها نوآورتر از همه رقبایشان هستند. در حالی که آنها فقط یک شرکت کامپیوتری هستند. در حالی که مانند بقیه از همان رسانه ها برای تبلیغات استفاده می کند و از همان مشاوران کمک می گیرد.

چرا برادران رایت موفق به اختراع هواپیما شدند؟ در حالی که در آن زمان افرادی با تحصیلات و سرمایه بیشتر بودند که همین هدف را دنبال می کردند.

 

 

سیمون درباره دایره طلایی توضیح می دهد: سه دایره هم مرکز، چرا؟ چگونه؟ چه چیز؟ این نظریه مختصر توضیح می دهد چرا بعضی سازمانها و بعضی رهبران می توانند الهام بخش باشند جایی که دیگران نمی توانند.

همه سازمان ها می دانند (چه چیز) تولید می کنند، چه محصول یا خدماتی را ارائه می کنند. بعضی می دانند (چگونه) آنرا انجام می دهند. اما خیلی خیلی کمند افراد یا سازمانهایی که بدانند (چرا؟) کاری را انجام می دهند. منظور سودآوری نیست، سود همیشه یک نتیجه است. منظور از چرا؟ این هست که باورتان چیست؟ انگیزه تان چیست؟ هدفتان چیست؟ و سیمون مثالی از اپل می زند ” من از محصولات اپل استفاده می کنم زیرا می شود آنرا فهمید و درکش کرد. اگر اپل شبیه بقیه شرکت ها بود چیزی شبیه این می شد: ما کامپیوترهای عالی می سازیم. آنها طراحی زیبایی دارند، کار با آنها آسان است و کاربر پسند هستند. مایلید یکی بخرید؟ بیشتر شرکت ها اینگونه تبلیغ می کنند. می گوییم چه کار می کنیم، چه چیز ما را از بقیه متمایر می کند، یا چرا از بقیه بهتر هستیم و در مقابل، از دیگران انتظار یک رفتار داریم، یک خرید، رای دادن، چیزی شبیه این ها.

 

 

اما شرکت اپل Apple این گونه تبلیغ می کند. “هر کاری که ما می کنیم، به تغییر وضعیت موجود باور داریم. ما به متفاوت فکر کردن باور داریم. روش ما برای به چالش کشیدن وضعیت موجود، ساختن محصولاتی با طراحی زیبا است، ساده برای استفاده و کاربرپسند. این گونه است که ما کامپیوترهای عالی می سازیم. مایلید یکی بخرید؟” کاملا متفاوت، مگر نه؟ شما الان حاضرید از من یک کامپیوتر بخرید. من فقط ترتیب اطلاعات را برعکس کردم. این به ما ثابت می کند که مردم کار شما را نمی خرند؛ مردم دلیل کار شما را می خرند. برای مردم مهم نیست که چه کاری می کنید، بلکه برای آنها مهم است که چرا آن کار را می کنید. سیمون درباره داستان ها و مثالهایی صحبت می کند تا این مفهوم روشنتر شود. همچنین در مورد سه بخش مغز و همخوانی این سه بخش (لایه بیرونی کورتکس مغز، دو لایه درونی لیمبیک مغز) با سه دایره طلایی را توضیح می دهد.

 

 

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

38 + = 44