چگونه در کسب و کار جذاب و بانفوذ باشیم؟

جذاب و با نفوذ باشید

چگونه در کسب و کار جذاب و بانفوذ باشیم؟

همه ما در موقعیت‌هایی قرارگرفته‌ایم که از میان جمع یک فرد یا افرادی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند کاملاً تصادفی و ناخودآگاه باشد. انگار در هر گروهی فردی پیدا می‌شود که به‌اصطلاح عموم مهره مار دارد! یا جذاب و بانفوذ است! مثلاً در یک کلاس درس ممکن است توجه استاد به‌طور ناخودآگاه به فرد خاصی جذب شود و حس بهتری نسبت به او داشته باشد. یا وقتی به دنبال خرید کالای خاصی هستیم ناخودآگاه به یک فروشنده حس بهتری پیدا می‌کنیم. یا در یک جلسه کاری قبل از اظهارنظرت و یا شناخت کامل یک نفر جذاب‌تر و باشخصیت تر به نظر می‌رسد.
چرا این‌گونه است ؟ چرا بعضی افراد در جمع بدون اینکه هیچ سابقه ذهنی مثبتی درباره آن‌ها وجود داشته باشد برجسته‌تر می‌شوند؟ بیشتر به چشم می‌آیند ؟ و حس بهتری به مخاطب القا می‌کنند؟
اگر به دنبال این هستید که در مذاکرات کاری موفق‌تر باشید یا بتوانید در هر کسب‌وکاری که هستید در نظر مشتری تأثیرگذارتر باشید تکنیک هایی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را به کاربندید. در این مقاله قصد داریم شمارا با تکنیک‌هایی آشنا کنیم که با رعایت آن‌ها بتوانید در مخاطب نفوذ بیشتری داشته باشید و حس آن‌ها را به خود مثبت کنید.

آیا جذاب و بانفوذ بودن اکتسابی است؟

در ابتدا باید روشن کنیم که منظور ما از جذبه همان نفوذ و جاذبه مثبت رفتاری است که باعث می‌شود فردی بین افراد دیگر بیشتر جلب‌توجه کند، محبوب‌تر، باشخصیت تر، خوش‌صحبت‌تر و نیک‌سرشت‌تر به نظر برسد. ازنظر روانشناسان علوم رفتاری جذاب و بانفوذ بودن امری یادگرفتنی و اکتسابی است. البته به این معنی نیست که همه افراد به‌صورت کنترل‌شده و با تفکر قبلی سعی می‌کنند جذاب‌تر باشند بلکه درصد زیادی از افراد به‌طور ناخودآگاه تکنیک هایی را به کار می‌برند و کم‌کم در رفتار آن‌ها به یک عادت تبدیل می‌شود. ما عقیده داریم بانفوذ بودن مانند دوچرخه‌سواری یادگرفتنی است فقط نیاز به تمرین و به کار بستن تکنیک دارد.

تکنیک اول : سکوت کنید!

منظور، سکوت همراه با اعتمادبه‌نفس است نه اینکه برخی افراد به دلیل فقدان اعتمادبه‌نفس و کمرویی و از سر خجالت ترجیح بدهند ساکت بمانند. معنی سکوت این است که در جمع به صحبت‌های مخاطب خوب گوش دهید و کلامشان را قطع نکنید. افرادی که موقع صحبت دیگران زیاد کلام را قطع کنند به بقیه افراد جمع این حس را می‌دهند که قصد خودنمایی دارند. برای جذاب و بانفوذ بودن باید یاد بگیرید که شما همیشه مرکز توجهات نیستید پس سعی نکنید خود را باحال تر جلوه دهید. راز باجذبه بودن این است که ما قرار نیست بهتر بودن خود را به بقیه اثبات کنیم بلکه درصددیم کاری کنیم که سایرین حس بهتری نسبت به ما داشته باشند.
“یک آدم معمولی اول‌ازهمه خودش را دوست دارد و علاقه دارد درباره خودش صحبت کند و خود را اثبات کند ، اما یک آدم جذاب و دوست‌داشتنی به دیگران اجازه می‌دهد درباره خودشان صحبت کنند”

تکنیک دوم: خوش‌صحبت باشید.

افراد کاریزماتیک بلدند چگونه یک گفتگو را شروع و آن را ادامه دهند. اگر سخنور خوبی نیستید سعی کنید درزمینهٔ مهارت‌های گفتگو و فن سخنوری آموزش ببینید و تمرین کنید. گام بعدی این است که به این فکر کنید که از صحبت کردن در مورد چه مسائلی لذت می‌برید برای شروع، موضوعات موردعلاقه خود را برای موضوع صحبت انتخاب کنید. مطلبی که شما به آن علاقه ندارید به‌احتمال‌زیاد اطرافیان شمارا نیز خسته و بی‌علاقه خواهد کرد.
نکته بعدی در مورد خوش‌صحبت بودن این است که هیچ‌گاه زور نزنید خود را باهوش نشان دهید به‌جای آن سعی کنید آدم مهربانی باشید. افراد مهربان همیشه جذاب‌تر از افراد صرفاً باهوش هستند. در گام بعد در خلال صحبت از مخاطب سؤال بپرسید با این کار هم می‌توانید گفتگو را کنترل کنید هم خوش‌فکرتر به نظر برسید. فراموش نکنید که همیشه پرسیدن یک سؤال خوب نسبت به ارائه یک پاسخ مناسب دانش کمتری را می‌طلبد!

تکنیک سوم: بر زبان بدن مسلط شوید.

همه میدانیم که اگر کسی مثل چوب خشک بایستد و بخواهد چیزی را برایمان تعریف کند به دقیقه دوم نکشیده حوصله‌مان سر می‌رود. آدم‌های جذاب از حرکات دست و بدن برای تعریف و تائید صحبت‌هایشان کاملاً به‌جا استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از زبان بدن خود کمک بگیرید در ابتدا از لبخند زدن و ارتباط چشمی مناسب با مخاطب شروع کنید. مردم از کسانی که در هنگام صحبت کردن پرشور و نشاط هستند خوششان می‌آید. حرکات بدن شما باید مناسب با موضوع بحث باشد. توجه داشته باشید که بعضی مواقع استفاده بی‌جا از برخی حرکات مناسب ممکن است برعکس نتیجه منفی بدهد. مثلاً فردی ک به نشانه تائید طرف مقابل سرخود را هرازگاهی تکان می‌دهد اگر این کار را زیاد انجام دهد ممکن است توهین‌آمیز و مسخره جلوه کند . توصیه ما به شما در این زمینه یادگیری اصول اولیه زبان بدن است.

آیا تاکنون از تکنیک های ذکر شده در محیط کار و کسب و کارتان استفاده کرده اید؟  این یه تکنیک را به کار ببندید و نتیجه آن را ببینید!

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

58 − = 51