کسب و کارهای خوب به عالی

کسب و کار

کسب و کارهای خوب به عالی

به افراد پیرامونتان دقت کنید. اگر بخواهید آن‌ها را توصیف کنید چه میگویید؟ آدم‌های خوبی هستند؟ یا آدم‌های عالی هستند؟ اگر یک نفر بخواهد شمارا توصیف کند چه می‌گوید؟ آیا احتمال می‌دهید برای توصیف شما از کلمه عالی استفاده کند؟ یا برای توصیف کسب و کار تابه‌حال شده که بگویید عملکرد سازمان عالی است؟ آیا کسب و کاری را مشناسید که به جرات بتواند بگوید در حال حرکت از خوب به عالی است؟ به نظرتان چرا این‌گونه است ؟

نکته اینجاست که اکثر سازمان‌ها ، انسان‌ها و کسب و کارها همین‌که فکر کنند دارند خوب عمل می‌کنند برایشان کافی است ، آن‌ها به خوب بسنده می‌کنند و هیچ‌گاه وارد مرحله عالی بودن نمی‌شوند و مشکل همین‌جاست.. جایی که سازمان‌ها و کسب و کارها به‌محض این‌که فکر می‌کنند عملکرد خوبی دارند دست از تلاش می کشند یا برای همین اندک خوب ماندن به ناچیزترین تلاش بسنده می‌کنند.
این موضوع در بسیاری از عرصه‌ها مصداق دارد و برای همین است که ما به‌سختی به یک مدرس عالی ،یک سیاستمدار عالی ، یک مدیر عالی و … تبدل می‌شویم. تحقیقات حاکی از این است که تقریباً هر کسب و کاری می‌تواند به درجه عالی برسد و سطح خود را در بین کسب و کارهای مشابه و رقبا ارتقا ببخشد مشروط بر اینکه اصولی را رعایت و باورهای را بپذیرید.

الگویی برای حرکت کسب و کار از خوب به عالی شدن

  • تفکر متعالی داشته باشید . دقت کنید که همه تغییرهای شگرف در ابتدا یک فکر، ایده و یک انگیزه درونی بودند پس برای شروع فکر خود را تغییر دهید. کسب و کارهایی که پیشرفت چندانی نمی‌کنند یا با سرعت کمی نسبت به رقبا در حال حرکت هستند اکثراً مدیرانی دارند که اصلاً بنای تغییر ندارند ، مدیرانی که تصور می‌کنند همین نقطه‌ای که هستند خوب و رضایت‌بخش است … مدیرانی که متعالی نمی اندیشند نمی‌توانند تجارت خود را به سمت عالی بودن هدایت کنند.

 

  •  افراد منضبط را استخدام کنید. هیچ‌گاه فکر نکنید که یک مدیر نابغه با انبوهی از مشاوران معمولی می‌تواند از مرحله خوب به عالی برسد و  کسب و کار را روبه‌جلو حرکت دهد. یک مدیر معمولی با افرادی که عملکرد بهتر دارند همواره موفق‌تر است . افراد منضبط و کارمندانی با عملکرد خوب می‌توانند از کارهای معمولی نتایج شگرفی به دست بیاورند . چراکه آن‌ها همه کارها را درست و منضبط انجام می‌دهند پس دیرکرد نداریم… خرابی نداریم …مشتری ناراضی نداریم …و در کل کیفیت مجموعه بالا می‌رود…

 

  • همیشه در نظر داشته باشید که انسان مهم‌ترین سرمایه نیست بلکه انسان‌های لایق مهم‌ترین دارایی و سرمایه برای کسب و کارتان هستند . یک نکته طلایی به شما میگویم: ” درزمینهٔ تشخیص افراد به صفات شخصیتی بیشتر از دانش و تخصص اهمیت دهید!!! “تحقیقات نشان داده اکثر شرکت‌ها با پیشرفت زیاد در استخدام افراد به صفات شخصتی بیشتر توجه کرده‌اند چراکه آن‌ها معتقدند دانش و مهارت را می‌توان یاد گرفت ولی جنبه‌هایی مانند وجدان کاری، ارزش‌ها ، تعهدات به کار، هوش اولیه که ریشه در شخصیت فرد دارد یادگرفتنی نیست!

 

  • ابتدا افراد مناسب را استخدام کنید و سپس یک تیم مدیریتی تشکیل دهید. این چیزی است که حداقل در ایران بسیار نادر اتفاق می افتد . چرا که در ایران ابتدا افراد تصمیم میگیرند یک کسب و کاری را راه بیندازند و این افراد قطعا تبدیل به مدیران آینده این شرکت می شوند!!! در صورتی که باید دقیقا برعکس باشد . به جای یک مدیر به یک تیم مدیریتی فکر کنید . تیمی که از بین افراد استخدام شده آن را تشکیل میدهید. با داشتن یک تیم برای تصمیم گیری های عمده خواهید دید که پشرفت بسیار راحتتر و سریع تر اتفاق می افتد.

منبع: مسیر ذهنی – آموزش مدیریت

ارسال دیدگاه

15 + = 19