نکاتی برای استارت آپ کسب‌وکارهای کوچک

کسب و کار های کوچک

هر فعالیت نوپا و کسب‌وکار کوچک برای شروع و ادامه نیازمند رعایت مواردی است که به زودبازده بودن آن‌ها کمک می‌کند. افراد در شروع کلیه کسب‌وکارها حتی اگر خودشان متوجه نباشند از استراتژی‌هایی که بر پایه کارآفرینی است استفاده و یا از آن‌ها تقلید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را بازگو کنیم که توجه به آن‌ها می‌تواند استارت آپ کسب‌وکارهای کوچک را سرعت بخشد و یا تبعات سهمگین ناشی از شکست را کاهش دهد.

نکته اول: در استارت آپ تا آنجا که ممکن است پول پس‌انداز کنید.

در بیشتر مواقع افراد بدون هیچ پس‌انداز و یا پشتوانه مالی وارد کسب‌وکار می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در شروع هر کسب‌وکاری مسائل مالی است . و باید در هر استارت آپی دوراندیشی مالی نمود. معمولاً افراد ایده‌ای را که به نظر آن‌ها ایدئال می‌آید یک‌دفعه شروع کرده و سریع به سراغ  وام‌های بانکی یا قرض کردن پول می‌روند. آن‌ها نمی‌دانند که ماه‌ها یا سال‌ها ممکن است به طول بینجامد تا یک استارت آپ به نتیجه و سوددهی برسد. حتی گاهی افراد مجبور به فروش دیگر اموال و یا استفاده از اعتبارات و یا وام‌های پی‌درپی می‌شوند که جز فرورفتن در باتلاقی از قرض‌ها نتیجه‌ای در پی ندارد. راه درست این است که در شروع کسب‌وکار هرچه بیشتر پول موردنیاز برای مراحل قبل را پس‌انداز کنید و روی سودهای موقت و گذرا حساب باز نکنید.

نکته دوم: از بند کفش خود آغاز کنید!

در استارت آپ کسب‌وکارهای کوچک تا می‌توانید با مقیاس کم شروع کنید و کارتان را کم‌هزینه آغاز کنید. اگر می‌توانید بدون اینکه دفتر کاری را اجاره کنید ، کار خود را آغاز کنید سعی کنید اجاره‌ها و هزینه‌های مستمر را کاهش دهید . بسیاری از کسب‌وکارها کار خود را از منزل ، گاراژها زیرزمین‌ها و زیر پله‌ها شروع کرده و بعد از رونق کسب‌وکار تازه به فکر اجاره دفتر کارافتاده‌اند. در استارت آپ کسب‌وکارهای کوچک سعی کنید کار را با دوستان ، اعضای خانواده یا افرادی آغاز کنید که حاضر شوند سختی‌های مالی و صبوری در سوددهی را بپذیرند. در شروع سعی کنید با افراد ارزان کارکنید و تا زمانی که واقعاً کاری ندارید کارمندی را استخدام نکنید. تمامی این نکته‌ها کمک می‌کند که اشتباهات ناشی از تازه‌کارها را در مقیاس کوچک انجام دهید و جلو هزینه‌های مالی و زمانی بیشتر را بگیرید.

نکته سوم: با چنگ و دندان از دارایی‌های خود محافظت کنید…

وقتی وارد کسب‌وکاری باشید این شما هستید که مسئول قرض‌ها و بدهی‌های به وجود آمده می‌باشید . اولین اقدامی که افراد بعد از ورشکستگی و بالا آوردن بدهی انجام می‌دهند فروش ملک و دارایی‌هاست که باید از آن‌ها تا آخرین لحظه دفاع کنید و نگذارید کار به‌جایی برسد که بستانکاران با حکم دادگاه سراغ دارایی‌های شخصی شما بروند.

نکته چهارم: حتی در استارت آپ کسب‌وکارهای کوچک کلیه قراردادها و توافق‌ها را مکتوب کنید.

آیا میدانید که عدم وجود قراردادهای قوی و معتبر در یک کسب‌وکار همواره جز پنج عامل مهم شکست کسب‌وکارها می‌باشد؟  پس سعی کنید به‌عنوان یک قاعده کلی در استارت آپ کلیه توافق‌ها مابین اعضا را مکتوب و شفاف و مستند کنید. شما از آینده کسب‌وکار و روابط مابین اعضا در سال‌های بعد بی‌خبرید هر چه بیشتر در ابتدای کار شفاف‌سازی کنید بعد راحت‌تر می‌توانید زیردستان خود را کنترل کنید.

 

منبع: مسیر ذهنی، آموزش مدیریت

نظرات (2)

ارسال دیدگاه

5 + 4 =