برندینگ شخصی چیست؟

برندینگ شخصی چیست؟

آیا تا به حال افرادی برخورد کرده اید که در حرفه و زمینه کاری شان معروف و مشهور باشند و مردم آن ها را در زمینه ای مرجع بدانند؟ این افراد به نوعی در پیشه خود برند شده اند و مردم با شنیدن نام آن ها در ذهن خود ویژگی های منحصر به فرد این افراد را تداعی میکنند. گاهی این ویژگی های منحصر به فرد به دانش و گاهی به محصولات، املاک و متعلقات این افراد هم تسری پیدا می‌کند . همه این مفاهیم اشاره به مفهوم برندینگ شخصی یا پرسونال برندینگ دارد که در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم آموزش برندینگ آشنا کنیم.

ماهیت برندینگ شخصی

برندینگ شخصی یک فرآیند است که در طی آن افراد و شخصیت ها نیز مانند کالا و محصولات با مارک و برند تجاری برچسب می‌خورند. همانطور که در فرایند برندینگ مدیران بازاریابی تلاش میکنند تا کالا، محصولات و خدمات خود را با یک مفهوم خاص در ذهن مشتریان گره بزنند، در برندینگ شخصی نیز سعی میشود تا با شنیدن نام افراد یک یا چند ویژگی از قابلیت های فرد در ذهن افراد تداعی شود. این ویژگی ها میتواند شامل حرفه و زمینه کاری، پوشش ظاهری، دانش و معلومات و ویژگی های دیگری باشد که منجر به یک احساس منحصر به فرد تشخیص ، به یاد ماندنی و ایده آل در صاحب برند میشود.
برند سازی شخصی با این مفهوم گره خورده که ” موفقیت از خود محصول ناشی میشود” یعنی ذات و ماهیت یک محصول تعیین کننده این است که این محصول موفق خواهد بود یا نه . یعنی ذات و ماهیت فرد این است که زمینه ای که در آن فعالیت میکند از نظر مشتری قابل اطمینان و اتکاست و میتوان فرد را مرجعی در زمینه فعالیت او دانست یا نه؟ آژانس تبلیغات مسیرذهنی میتواند به شما در مسیر پیشرفت مجموعه حرفه ای کمک کند.
بیایید مثالی بزنیم تا مطلب روشن تر شود . روانشناسی را در نظر بگیرید که در حرفه خود معروف تر از بقیه است افراد در زمینه ای (مثلا روانشناسی کودک) او را قبول دارد و در ان زمینه شناخته شده است . اگر توصیه ای بکند افراد راحت به او اطمینان میکنند، اگر جلسه مشاوره و سخنرانی برگزار کند احتمال زیاد شلوغ خواهد بود. هنگامی که نام این روانشناس معروف به میان می آید مردم او را با تمام ویژگی های ظاهری(پوشش، لحن صحبت و …) در ذهن خود تداعی میکنند. این فرد در زمینه روانشناسی کودک برند شده و چون این برندینگ وابسته به شخصیت و ذات فرد است به آن برندینگ شخصی گفته میشود. همانطور که در مورد دو کالای یکسان با کیفیت مشابه، مردم به کالایی که مارک تجاری معروف تری دارد و برند است بیشتر اطمینان میکنند و تمایل به خرید برند ها را دارند در مورد برندینگ شخصی نیز دقیقا همین طور است . در مثال قبل در مورد دو روانشناس با معلومات یکسان که توصیه های مشابهی دارند به کسی اطمینان میکنند که معروف تر است و به اصطلاح برند تر است .

تفاوت برندینگ و شهرت

افراد عادی که با مفهوم برندینگ آشنایی ندارند ممکن است شهرت و برندینگ شخصی را یکی بدانند. این دو مفهوم با این که هم پوشانی های زیادی با هم دارد ولی کاملا از هم جدا هستند. مفهوم برندینگ شخصی پدیده ای نوظهور است و برای اولین بار در مقاله ای در سال ۱۹۹۷ توسط Tom Peters به کارگرفته و مطرح شد. که بیشتر برندسازی شخصی را شامل کاربرد نام یک فرد برای محصولات مختلف معرفی کرد مثلاً، املاک Donald Trump مشهور و بزرگ.
مفهوم شهرت پدیده ای کهن و قدیمی است. ممکن است در طول هزاران سال مصادیق کسب شهرت و معیار هایی که باعث کسب شهرت میشود تغییر کرده باشد ولی همیشه افراد مشهور و معروف وجود داشته اند . افراد مشهور شامل ادبا، مشاهیر، کشیش ها و شخصیت های مذهبی، دانشمندان ، فلاسفه و … است. این افراد همیشه از بین قشر و گروهی که در آن بودند متمایز بوده اند. در برند سازی شخصی مفهوم معکوس رابطه فوق است . یعنی برندینگ شخصی در پی این است که از افراد معمولی که شغل و موقعیت اجتماعی برتر ی ندارند و بین انبوهی از افراد مشابه خود گم شده اند ، افراد سرشناس تری بسازد.
یک مثال جالب برای فهم بهتر تفاوت بین شهرت و برند شخصی میتواند این باشد : یکی فردی که ذاتا دارای موهای پر پشتی است و دومی فردی که مو ندارد ولی از کلاه گیس برای جبران این کمبود خود استفاده میکند.
ناپلئون هیل در کتاب ثروتنمد بیندیشید و رشد کنید برای اولین بار در راستای برندسازی در زمینه رشد و صنعت رهنمود های قابل توجهی را برای عموم ارایه میدهد و در این کتاب مخاطبان برندینگ شخصی را جامعه گمنامی میداند که دوست دارند دارای نام و معروفیت شوند و از برند شخصی به عنوان سکویی برای پرتاب به موقعیت های بهتر استفاده کنند.

اهمیت برندینگ شخصی

امروزه با تغییر فرهنگ، گرایش به مد گرایی، گرایش زیاد مردم به بازاریابی شبکه های اجتماعی و صفحه های شخصی با عث شده که همه مردم در ضمیر ناخود آگاه خود به دنبال مطرح کردن خود در زمینه ای که در آن فعالیت میکنند باشند. وجود شبکه های مجازی و اینترنت و ابزارهایی مثل گروه های اجتماعی، اینستاگرام، فیس بوک و … باعث شده که مردم خود را به گونه ای که دوست دارند به بقیه بشناسانند. و به نوعی همه مردم درگیر ابعادی از برندنگ شخصی شوند.
کسانی که به دنبال برندینگ شخصی هستند الزاما به تولید ثروت و استفاده و بهره بردن مالی از طریق آن فکر نمیکنند . بسیاری از افراد فقط و فقط برای دیده شدن در تکاپوی برندینگ شخصی هستند. شاید یک بازیگر سینما بخواهد مردم به ویژگی متمایز تر و متفاوتی نسبت به قبل او را بشناسند، شاید یک سرآشپز معروف بخواهد فقط با یک سبک غذا بین اذهان مردم متمایز شود. شاید کسی که کسب و کاری دارد(اعم از موفق یا معمولی ) بخواهد دست به برندینگ شخصی بزند و ازین به بعد مردم کسب و کار او را با نام خود صاحب آن بشناسند. طبیعی است همه این افراد باید دست به اقداماتی برای معروف شدن و تغییر و یا ایجاد ذهنیتی در بین مخاطبان و مشتریان خود باشند.

چند نکته مهم در مورد برندینگ شخصی

– همیشه این را به یاد داشته باشید که اصولا باید بدنی وجود داشته باشد که برای آن به دنبال لباس بگردیم، کسی که تاکنون هیچ فعالیت جدی و سابقه کاری نداشته نمیتواند به یکباره با حضور فعال در شبکه های اجتماعی ، پرداخت هزینه های تبلیغاتی و حضور در همایش ها و… دست به برند سازی شخصی بزند.
– برندینگ شخصی نسبت به برندسازی خدمات و محصولات بسیار فرایند سخت تر و پیچیده تری است و این موضوع به این دلیل است که مردم اکثرا به حرف هایی که خود ما در باره خودمان میزنیم زیاد توجه نمیکنند ، اصولا منتظر میمانند و میبینند که بقیه در مورد شما چه میگویند ، چیزی که عموم بگویند قابل باور تر و قابل اتکا تر است.
– بدانید که در پس پرده برندینگ شخصی بیشتر توسط دیگران انجام میشود تا شخص خود شما. پس توجه خود را روی تحت تاثیر قرار دادن افراد بانفوذ تر بگذارید. در زمینه کسب و کار خود همیشه به دنبال گروهی باشد که حامی شما باشند، شما را تبلیغ و از کار شما دفاع کنند. آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیرذهنی میتواند در زمینه های مختلف از جمله بازاریابی بین المللی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و … به شما کمک کرده تا مجموعه حرفه ای را تشکیل دهید.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

+ 38 = 48