فاتح دنیای مجازی شوید!

فاتح دنیای مجازی شوید

استفاده از ویدئو و کلیپ­ های کوتاه قدرتی فوق ­العاده برای هر کسب‌ و کار دارد. درباره ویدئوها و تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی صحبت نمی­کنم، درباره ویدئوهایی صحبت می­کنم که می­توان با هزینه بسیار پایین ­تری بسازیم و آن­ها را به مشتریانمان نشان دهیم.

زمانی که مشتریان ما ویدئو را می­بینند احساس می‌کنند انسان­های مسئولی در پشت محصول و خدماتتان هستند که به آن‌ها اهمیت می­دهند. ویدئوها سرگرم‌کننده هستند و بیننده نسبت به یک متن دیرتر از آن‌ها خسته می‌شود. همچنین ویدئوها راحت‌تر و سریع‌تر منتشر می‌شوند حتماً تابه‌حال متوجه تعداد زیاد لایک و مشاهده یک پست ویدئویی در اینستاگرام نسبت به یک تصویر شده‌اید. جالب است بدانید وجود ویدئو در سایت شما باعث بهبود سئو سایتتان می‌شود. میزان جستجوها در گوگل برای دیدن ویدئو رو به افزایش است، تقریباً در همه شبکه‌های اجتماعی نقش ویدئو هرروز پررنگ‌تر می‌شود. کسانی که در سایتشان به تعداد مناسب ویدئوی مرتبط قرار داده اند حدود ۴۱% بازدید­کنندگان بیشتری نسبت به کسانی که قرار نداده­ اند دریافت می کنند. از ویدئو در بسیاری از جاها می توانید استفاده کنید، در شبکه اجتماعی، سایت و ایمیل. استفاده در ایمیل باعث می شود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد نرخ کلیک روی لینک ایمیلتان افزایش یابد که این خود یک مزیت بزرگ به شمار می رود. حدود ۶۰% از حجم اینترنت جهان برای ویدئو مصرف می شود و پیش بینی شده است تا سال ۲۰۱۹ این میزان به ۸۰% برسد.

بنابراین اگر قصد دارید برای کسب و کارتان آینده­ ی موفق و پر رونقی تصور کنید همین حالا باید دست به­ کار شوید و برنامه ساخت ویدئو برای معرفی محصول یا خدماتتان و حفظ و افزایش مشتریانتان را سازماندهی کنید. مشتریان به دنبال اطلاعات سریع و کاربردی هستند که بهترین راه دیدن ویدئوهای خوب است. اگر شما پیشگام در ارائه چنین مطالبی از طریق ویدئو باشید مطمئناً جایگاه یک مرجع را در ذهن آن­ها خواهید داشت.

استفاده از ویدئو و کلیپ­ های کوتاه

برای ساخت ویدئو از قبل متنی را روی کاغذ بنویسید. سعی کنید به زبان خودمانی بنویسید، جوری باشد که مخاطب فکر نکند به ­طور معذب در حال صحبت هستید. راحتی و صمیمانه بودن خودتان را در عین حرفه ای بودن نشان دهید. خودتان یا همکارتان که می خواهید در ویدئو صحبت کنید باید از قبل روی متن مسلط شوید. یکبار بنشینید و با صدای بلند متن را تکرار کنید. ایراداتش را برطرف کنید و دوباره آن را مرور کنید. برای یک دوست قبل از ضبط اجرا کنید و نظرش را بپرسید. بعد از اصلاح متن می توانید تصاویری را در نظر بگیرید که گاهی تصویر نشان داده شود و صدای شما روی آن تصویر پخش شود. نترسید، ویرایش آن کار پیچیده ای نیست. نیاز به ویرایش حرفه ای برای شروع کار نیست، تنها کارهایی که نیاز است: بریدن شروع و پایان فیلم، بریدن و چسباندن قسمتهای دلخواه از فیلم و استفاده از تصاویر یا جلوه­ های بصری در فیلم است. اگر از کامپیوتر یا لپتاپ استفاده می کنید نرم افزایش Camtasia studio برای شروع مناسب است. و اگر می خواهید اینکار را با موبایل یا تبلت خود انجام دهید نرم افزارهای زیادی در بازار است از جمله Magisto Video Editor & Maker که می توانید از امکانات آن استفاده کنید. آموزش سریع و ساده این نرم افزارها در اینترنت هست که می توانید چند ساعت آنها را یاد بگیرید. اما چه نوع فیلم­هایی می توانیم بسازیم؟

 

معرفی محصول یا خدمت

از پرفروش­ترین محصول یا خدمتتان شروع کنید چرا که مخاطبان بیشتری را پوشش می دهید. زمانی که اکثر مشتریانتان ویدئوی شما را ببینند آماده می شوند که فیلم های بعدی تان را هم ببینند و به شما بازخورد بدهند. مشخصات فنی و ویژگی ها را بگویید اما بخش بیشتری از فیلم را به معرفی مزایا و منافع محصول یا خدمت اختصاص بدهید. به عنوان مثال این صندلی چرم، ساخت ایتالیا و طراحی اش توسط فلان شخص انجام شده و بدنه اش از آلومینیوم است. اینها مشخصات فنی و ویژگی هستند سپس به مزایا و منافع می پردازیم: وقتی روی این صندلی می نشینید احساس خوشایند و راحتی دارید چون از چرم ساخته شده، طراحی شیکی دارد که متناسب با آناتومی و سلامت بدن است. وقتی می خواهید حرکتش بدهید بخاطر جنس آلومینیومی آن براحتی می توانید اینکار را انجام بدید، اصلاً شکننده نیست چرا که آلومینیوم مثل استخوان بافت اسفنجی دارد. مزایا و منافع بیشتر با احساسات درگیر هستند و علاقه به خرید را بیشتر افزایش می دهند. در حین صحبت کردن از محصولتان فیلم بگیرید و اگر امکانش وجود دارد آن را امتحان کنید تا مشتری بیشتر اعتماد کند. اگر محصول فیزیکی ندارید و خدمتی را ارائه می کنید سعی کنید از تصاویر و نمودارها استفاده کنید. بصری سازی نتایج و منافع خدمتتان، تاثیر زیادی در متقاعد شدن افراد دارد.

 

آموزش کاربردی

ویدئوهای آموزشی کاربردی خیلی مورد استقبال قرار می گیرد و بیشتر از بقیه به اشتراک گذاشته می شود. مطالب مفید و کاربردی برای مشتریان خود بسازید، توجه کنید که این آموزش­ها باید مرتبط با محصول یا خدمت شما باشد. از طرز کار محصول خود فیلم بگیرید و درباره کاربردهای آن اطلاعات بدهید. اگر از محصول­تان استفاده های دیگری نیز می توان انجام داد بگویید. مثلاً بعد از کهنه شدن این صندلی شما آن را دور نیندازید بخاطر طراحی و سبُکی آن می توانید با قراردادن گیره و استفاده از طناب یک تاب زیبا و راحت بسازید.

اگر نرم افزاری است فیلمی از دموی کار با آن قرار دهید. اگر خدمتی را می فروشید درباره مراحل پیشرفت کار صحبت کنید و اطلاعات تخصصی بدهید تا فرد بداند که در چه شرایطی باید محصول شما را انتخاب کند و حتی اطلاعاتی بدهید که بعد از استفاده از خدمات شما بهتر بتواند نتیجه بگیرد. مثلا شما خدمات حسابداری یا مالیاتی ارائه می کنید. دستورالعملی قراردهید که مشتری بداند که بهترین زمان مراجعه به شما چه زمانی مفید است، یا دستورالعملی بدهید که به نظم مالی آنها بیشتر کمک کند. این بخش از ویدئو به حفظ مشتریان قبلی شما کمک زیادی می کند. آنها را در ارتباط با شما نگه می دارد و باعث می شود از خریدی که کرده اند احساس خوبی کنند.

ویدئوی کوتاه برای ایجاد فروش

فروش بیشتر

معمولاً از چند ویدئوی کوتاه برای ایجاد فروش استفاده می کنیم. ابتدا شما باید یک محصول یا خدمت خاص را مورد هدف قرار دهید. سپس چند ویدئو را در راستای آن می سازید و در آخرین ویدئو یک پیشنهاد خوب با مدت محدود می دهید. فیلم های ابتدایی می توانند به ضرورت و نیاز به چیزی که می خواهید بفروشید اشاره کند. می توانید از عناصری مثل ترس یا امید استفاده کنید. مثلاً: خیلی از افراد بخاطر استفاده از صندلی نامناسب دچار گرفتگی عضلانی و درد کمر و شانه می شوند. تا حالا شما هم دچار این عارضه شدید؟ پس احتمالاً از صندلی مناسبی استفاده نمی کنید. صرفا شیک بودن مهم نیست، صندلی های کمی هستند که هم شیک هستند و هم طراحی مناسبی برای بدن انسان دارند و… اینگونه بدون معرفی محصولتان نیاز به آن را در ذهن مخاطب ایجاد می کنید. در گام بعدی می توانید مزایا و منافع محصولتان را بگویید و پیشنهاد کنید که چنانچه تا ۲ هفته آینده این محصول را خریداری کنند یک زیرپایی طبی برای این صندلی به آنها هدیه می دهید.

 

توجه داشته باشید که اگر فیلم شما طولانی شود یا افراد آن را مشاهده نمی کنند یا در اواسط پخش آن­را متوقف می کنند. بنابراین سعی کنید ویدئوهایی کمتر از ۵،۶ دقیقه بسازید. سعی کنید با هیجان صحبت کنید و صدایتان را برای نکات مهم کمی بالا ببرید. از لحن یکنواخت بپرهیزید چراکه انرژی مخاطب را هم کاهش می دهد. نترسید که کارتان بد از آب دربیاید، فیلم­های ابتدایی خود من هم کم انرژی و غیر­حرفه ای بودند اما به مرور با دریافت بازخورد بهترش کردم. پیش از شروع هر کاری ابتدا عنوان فیلم­هایی که می خواهید بسازید را مشخص کنید. حداقل ۲۰ عنوان را یادداشت کنید و سپس شروع کنید. چرا که ساخت فقط ۲،۳ عدد نتیجه ای را حاصل نمی کند فقط انرژی شما را هدر می دهد. امیدوارم فرصتی باشد که در مطالب شماره های بعدی موضوع ویدئو مارکتینگ را بیشتر بررسی کنیم.

 

نویسنده : کمیل غفورمحسنی (مدرس و مشاور مدیریت)  –  منبع : مجله موفقیت

ارسال دیدگاه

− 1 = 1