مقاله در شماره ۳۳۴ مجله موفقیت

کمیل غفورمحسنی مقاله جالب و منحصر به فردی درباره شکست بزرگ اپل در شماره ۳۳۴ (نیمه دوم شهریور) مجله موفقیت منتشر کرده است.

همه به دنبال بهترین‌ها حرکت می‌کنند! در بازار به بهترین‌ها به طرز غیرمنصفانه پاداشی بسیار زیاد، به خاطر بهترین بودنشان داده می‌شود. چیزی که امروز در بازارهای مختلف شاهد آن هستیم، پیروی شدید طرفداران از اولین برند در جایگاه برترین می‌باشد. طرفداران اپل از اینکه برند خود را برنده عرصه رقابت بدانند بسیار خوشحال هستند، هیچ‌کس دوست ندارد سمت بازنده باشد. اما کمتر کسی از طرفداران اپل شکست‌های این شرکت را می‌شناسد. اپل در سال ۱۹۸۷ توسعه محصولی به نام نیوتن PDA (دستیار دیجیتال شخصی) را شروع کرد و عرضه آن از سال ۱۹۹۳ آغاز شد و سپس در سال ۱۹۹۸ از چرخه تولید حذف شد. این محصول با ایجاد ضرر یک میلیارد دلاری از بزرگ‌ترین فاجعه‌های مالی برای اپل شد. این دستگاه اولین تبلت دنیا بود با یک قلم برای کار با آن و امکان طراحی را به معماران می‌داد. آن‌ها می‌توانستند طرح‌های دوبعدی معماری را طراحی کنند، طرح را پاک کنند و سریعا تغییرات دلخواهشان را اعمال کنند. اما چرا محصولی با چنین تکنولوژی بالایی و آینده درخشانی باید به بزرگ‌ترین ضرر و فاجعه‌ای برای شرکت اپل تبدیل شود؟ شرکت اپل چه اشتباهاتی مرتکب شد؟ و چه درس‌هایی از این اشتباهات گرفت که ما امروز شاهد موفقیت‌های درخشان محصولات این شرکت هستیم؟

 

۱- شناخت نیازهای واقعی بازار

دستگاه نیوتن PDA برای انقلاب در محاسبات شخصی به وجود آمد. هدف نهایی آن ساخت تبلتی با قیمت یک کامپیوتر رومیزی برای ایجاد یک بازار کاملا جدید در زمینه دستیار دیجیتال شخصی بود. این دستگاه با یک رابط کاربری خاص قابلیت تشخیص دست خط روی صفحه‌اش را داشت و از حافظه جانبی و پردازنده بهره‌مند بود. اما این دستگاه مشکلاتی در طراحی داشت؛ یکی از آن‌ها….

 

ادامه این مطلب را می توانید در مجله موفقیت مطالعه بفرمایید.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

57 − = 47