۱۰ مورد از برترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل به همراه نحوه بهینه سازی آنها

مشتریان شما چگونه شما را پیدا می کنند؟

پاسخ این سوال برای مشاغل دیجیتالی که سالهاست فعالیت می کنند، بسیار ساده است: موتورهای جستجو و به طور خاص، از طریق موتور جستجوی گوگل!
درست است که تبلیغات جستجوی پولی (تبلیغات جستجوی پرداختی) یک راه عالی برای بهبود رتبه بندی گوگل و افزایش دسترسی کاربران به شما در این موتور جستجوگر است، اما شما باید از روش های ارگانیک نیز برای ارتقای رنکینگ گوگل وب سایت خود استفاده کنید.
شما با حضور پررنگ خود در نتایج جستجوی پولی و ارگانیک، می توانید رتبه بندی و بازدید وب سایت خود را افزایش دهید. اصلا مهم نیست که به چه کاری مشغول هستید و نوع تجارتتان چیست! اگر می خواهید مشتری جذب کنید و درآمد هنگفتی بدست آورید، داشتن رتبه بندی عالی و بازدید بالا در موتورهای جستجو بسیار مهم است.

هرچند که شما نمی توانید نحوه تفکر و عملکرد موتورهای جستجو را کنترل کنید، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود رتبه بندی و افزایش شانس حضور وب سایت خود در نتایج جستجو انجام دهید.
اینجاست که به اهمیت سئو پی می بریم! سئو یعنی همسویی وب سایت شما با فاکتورهای مختلف رتبه بندی گوگل.
در این پست، ما قصد داریم به توضیح درباره موارد زیر بپردازیم:
⦁ تفاوت بین فاکتورهای رتبه بندی فنی؛ درون صفحه ای یا On-page و خارج از صفحه یا Off-page گوگل.
⦁ مشخص کردن ۱۰ فاکتور برتر رتبه بندی Google را که می توانید وب سایت خود را برای آنها بهینه کنید.
⦁ برای بهبود رتبه خود با تمام فاکتورهای رتبه بندی هماهنگ شوید.
قبل از شروع، ابتدا اجازه دهید با هم اصول فاکتورهای رتبه بندی را مرور کنیم تا دیدگاه و دانش بنیادی خود را یکسان کنیم.

فاکتورهای مهم در رنکینگ چیست؟ (عوامل رتبه بندی سایت در گوگل چیست؟)

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای بهبود رتبه بندی در نتایج موتور جستجو است. هنگام صحبت در مورد جستجو، ما از اصطلاح “ارگانیک” برای اشاره به نتایج جستجوی ارگانیک (غیرپرداختی) استفاده می کنیم.
تبلیغات جستجوی ارگانیک (پرداخت نشده) با تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا تبلیغات کلیکی (PPC) که یک استراتژی است که بر تولید ترافیک پولی متمرکز است، تفاوت دارد.
به تفاوت بین نتایج جستجوی ارگانیک (غیرپرداختی) و نتایج جستجوی پولی (پرداختی) در تصویر زیر توجه کنید:

هر دو رتبه بندی پولی و ارگانیک در گوگل با الگوریتم هایی تعیین می شوند که ویژگی ها و معیارهای مختلفی که برای گوگل مهم تلقی می شوند را در نظر می گیرند. این ویژگی ها و معیارها، عوامل رتبه بندی وب سایت شما هستند. ما هیچ وقت نمی توانیم همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل را بشناسیم! اما تعداد زیادی از آنها را طبق آنچه گوگل برای ما فاش کرده و آنچه از طریق آزمایش و تمرین تجربی یافته ایم، می شناسیم.

انواع فاکتورهای رتبه بندی گوگل

قبل از اینکه به ۱۰ فاکتور برتر رتبه بندی گوگل که می توانید صفحات وب سایت خود را بر اساس آنها بهینه سازی کنید، بپردازیم، ابتدا بیایید انواع فاکتورهای رتبه بندی گوگل را مرور کنیم. بازاریابان معمولاً ۲ نوع فاکتورهای رنکینگ درون صفحه ای یا on-page و فاکتورهای رنکینگ خارج از صفحه یا off-page را در نظر می گیرند، اما در واقع سه نوع فاکتور رتبه بندی گوگل وجود دارد:

نوع اول: فاکتورهای رتبه بندی درون صفحه ای یا on-page:

اینها عمدتا مربوط به کلمات کلیدی و کیفیت اطلاعاتی صفحات شما هستند.

نوع دوم: فاکتورهای رتبه بندی خارج از صفحه یاoff-page :

این موارد توسط گوگل در جای دیگری از سایت شما و خارج از آن، اندازه گیری می شوند و در درجه اول شامل بک لینک ها هستند.

نوع سوم: فاکتورهای رتبه بندی فنی یا Technical:

این موارد نیز در سایت شما اندازه گیری می شوند، اما بیشتر از عملکرد کلی وب سایت است تا از صفحات تک آن.

نکته: یادتان باشد هیچ یک از فاکتورهای رتبه بندی باعث ایجاد یا شکستن SEO نمی شود. در واقع، این فاکتورها ترکیبی از تمام تلاش های فنی؛ درون صفحه ای و خارج از صفحه شما است که برای ایجاد یک وب سایت خوب و سئوفرندلی با یکدیگر همکاری می کنند.
اکنون که دانش بنیادی درباره سئو و انواع فاکتورهای رتبه بندی گوگل را در اختیار شما قرار دادیم، می خواهیم به شما ۱۰ فاکتور برتر رتبه بندی گوگل را معرفی کنیم که براساس این سه گروه تفکیک شده اند. برای شروع نیز می خواهیم با فاکتور رتبه بندی فنی شروع کنیم.

فاکتورهای فنی رتبه بندی گوگل

موتورهای جستجو با خزیدن و ایندکس کردن تمام اطلاعات موجود در وب سایت شما کار می کنند. برای انجام این اتفاق، چند عنصر اصلی فنی وجود دارد که باید به درستی کار کنند. به این عناصر به عنوان بلوک های ساختاری انتهای وب نگاه کنید که وب سایت شما را تشکیل می دهند و به آن اجازه می دهند همان گونه که باید، کار کند.
برای بسیاری از بازاریابان، SEO فنی می تواند سخت و دلهره آور باشد. برای اجرای بسیاری از این بهینه سازی های رتبه بندی، داشتن دانش ساختار وب سایت و سیستم های مدیریت محتوا لازم است. به همین دلیل، رفع خطاهای فنی SEO معمولاً با همکاری مشترک بین تیم های بازاریابی و توسعه انجام می شود.
استراتژی های فنی برای بهبود رتبه بندی وب سایت عبارت است از:

۱- سرعت سایت و صفحه

هیچ کس وب سایتی که بارگیری آن طولانی باشد را دوست ندارد! اگر می توانستید از موتورهای جستجو هم این سوال را بپرسید، آنها هم موافقت می کردند. به همین دلیل داشتن یک وب سایت با لودینگ سریع و یکپارچه یکی از مولفه های اصلی SEO فنی است.
اگر لودینگ صفحات شما خیلی طولانی شده است، به احتمال زیاد نرخ خروج (بانس ریت) وب سایت هم سر به فلک می کشد! که این امر به رتبه بندی وب سایت شما آسیب می رساند. کاربران انتظار تجربه بازدید بدون دردسر و پرسرعتی را دارند، به همین دلیل سرعت صفحه یک فاکتور مهم در رتبه بندی است. بنابراین، همیشه هنگام بهینه سازی سایت خود، این نکته را به خاطر بسپارید.
ابزارهای زیادی در بازار موجود است که می توانید با آنها سرعت وب سایت خود را آزمایش کنید. توصیه ما به شما دو استفاده از دو ابزار GTmetrix یا Google PageSpeed Insights است. این ابزارها، رایگان و ساده بوده و بینش ارزشمندی درباره سرعت سایت در اختیار شما می گذارند. با در نظر گرفتن این بینش، می توانید به آسانی وب سایت خود را بهینه سازی کنید.

۲- قابلیت استفاده در موبایل

گوگل هنگام جستجوی وب سایت ها از الگوریتم Mobile First Index استفاده می کند. به این معنی که موتور جستجو هنگام ارزیابی یک صفحه، عمدتا از نسخه موبایل یک وب سایت استفاده می کند. حتی اگر نسخه دسکتاپ سایت شما بی عیب و نقص باشد، اگر این سایت برای موبایل بهینه سازی نشده باشد، رتبه بندی موتور جستجوی شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و این امر یک امتیاز بسیار منفی برای رتبه بندی وب سایت شما خواهد بود.
همیشه صفحات وب خود را در حالت پیش نمایش امتحان کنید تا مطمئن شوید که نه فقط دسکتاپ بلکه در انواع مختلف دستگاه ها به راحتی قابل دسترس می باشد. اکثر سیستم های مدیریت محتوا دارای ویژگی های داخلی هستند که به شما امکان می دهد قبل از زدن دکمه انتشار این کار را انجام دهید. علاوه بر این، می توانید از یک ابزار تست تلفن همراه رایگان مانند Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید که امکان بررسی وب سایت در حالت صفحه نمایش موبایل را برای شما فراهم می کند.

۳- لینک های داخلی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، موتورهای جستجو با خزیدن و ایندکس کردن محتواهای مختلف در وب سایت شما کار می کنند. خزنده ها از لینک های داخلی به عنوان سیگنالی استفاده می کنند که به آنها در تجزیه و تحلیل و ایندکس کردن صحیح اطلاعات کمک می کند. اصطلاح “لینک های داخلی” به هر لینکی اشاره می کند که به یک صفحه داخلی در وب سایت شما مربوط است.

 

هر چقدر ساختار لینک داخلی شما منظمتر و مستحکمتر باشد، موتورهای جستجو (و کاربران) راحت تر می توانند آنچه را که می خواهند، پیدا کنند. برای منظمتر و مستحکمتر کردن وب سایت خود، هر بار که یک صفحه یا محتوای جدید ایجاد می کنید، باید توجه داشته باشید که به چه صفحاتی لینک می دهید.
یکی از روش های معروف برای سازماندهی لینک های داخلی، ایجاد خوشه های موضوعی است. ایده ساده است: شما محتوا را در مورد یک موضوع خاص به عنوان “ریشه یا محور اصلی” ایجاد می کنید و لینک سازی داخلی خود را در این خوشه حفظ می کنید.
اگر مقاله شما را به عنوان ریشه یا محور اصلی در نظر بگیریم، از آنجا هر مقاله اضافی که زیرمجموعه های مرتبط با مقاله شما را شامل می شود، باید به مقاله های مرتبط با خوشه و همچنین به منبع اصلی شما لینک داشته باشد. این استراتژی اینگونه است که تمام لینک های شما را در مورد یک موضوع، کاملاً منظم و هدفمند نگه می دارد.

 

این کار ها باعث می شود تا موتورهای جستجو به راحتی محتوا را درک و ایندکس (فهرست بندی) کنند. خوشه های موضوعی، از نظر تجربه کاربری نیز مفید هستند. این خوشه ها، پیمایش محتوای شما را آسان می کنند و خوانندگان متوجه می شوند که برای یافتن خواسته های خود مجبور نیستند به چندین سایت مراجعه کنند.
نکته مهم در اینجا واضح است: سئو نمی تواند بدون یک وب سایت کاملا ساختار یافته و روان به خوبی عمل کند.
به احتمال زیاد وب سایت شما قبلاً تحت تعمیر و نگهداری منظم قرار گرفته است تا مواردی مانند اشکالات یا خطاهای سرور را بررسی کند. برای بهبود عملکرد سئو وب سایت خود، بهتر است هر چند ماه یکبار سئو سایت خود را برای مواردی مانند خطاهای ۴۰۴؛ حلقه های هدایت مجدد و لینکهای خراب بررسی کنید.

فاکتورهای On-page رتبه بندی گوگل

فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجوی فنی فوق مربوط به وب سایت شما به طور کلی است، در حالی که این عوامل رتبه بندی درون صفحه ای یا On-page بیشتر مربوط به صفحات وب سایت شما هستند.

۴٫ هدف قرار دادن کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در مرکز یک استراتژی سئو موثر قرار دارند. اینها اصطلاحات جستجو هستند که مردم هنگام سرچ در موتور جستجو برای یافتن آنچه که به دنبال آن هستند، استفاده می کنند. قبل از شروع تولید محتوا برای وب سایت خود، باید حتما درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید.
در نظرسنجی اخیر انجام شده توسط Directive ، ۷۸٪ از بازاریابان تحقیق در مورد کلمات کلیدی را به عنوان کاری بسیار موثر و مفید، برای افزایش بازدید وب سایت اعلام کرده اند. فرایند تحقیق در مورد کلمات کلیدی باعث می شود تا بهتر متوجه شوید که مخاطبان شما چه مطالبی را جستجو می کنند و محتوایی ایجاد کنید که مستقیماً به کوئری های جستجو بپردازد.
قبل از ایجاد محتوای یک صفحه یا نوشتن مقاله، ۴-۵ کلمه کلیدی مرتبطی را که می خواهید هدف قرار دهید شناسایی کنید. این کلمات کلیدی را به طور طبیعی در متن بگنجانید و آنها را در سایر عناصر صفحه قرار دهید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
موتورهای جستجو هوشمند هستند و هنگامی که بازاریاب ها به خاطر رعایت سئو سعی می کنند کلمات کلیدی را به طور مکرر و غیر طبیعی در صفحه قرار دهند، متوجه می شوند. این کار پر کردن کلمات کلیدی است و وب سایت شما به دلیل انجام آن جریمه می شود. در نتیجه، این کار برای رتبه بندی وب سایت نیز خطرناک است.
یادتان باشد کیفیت محتوای خود را به دلیل رعایت سئو به خطر نیندازید. همانطور که در بالا گفتیم، کیفیت برای گوگل در اولویت است، بنابراین بر روی تولید محتوایی جذاب و قابل درک برای مخاطبان خود تمرکز کنید.

۵٫ تگ های عنوان و هدر

وقتی فهمیدید که باید برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی کنید، باید آنها را در مکان های خاصی از صفحه خود مانند عنوان و تگ های هدر وارد کنید. موتورهای جستجو با استفاده از این تگ ها صفحه موردنظر خود را پیدا کرده و آن را به طور مناسب ایندکس می کنند. عنوان همان چیزی است که در صفحات نتایج جستجو بیشترین نمایش را دارد.

۶٫ توضیحات متا

توضیحات متا یک توضیح کوتاه است که در کد HTML صفحه وب شما زندگی می کند. اگر چه توضیحات متا در خود صفحه ظاهر نمی شود، اما در نتایج جستجو نمایش داده می شود. در تصویر زیر، توضیحات متای مشاهده شده در متن خاکستری روشن را مشاهده می کنید.
اگرچه توضیحات متا عامل اصلی رتبه بندی نیستند، اما گاهی اوقات گوگل برای درآوردن یک بخش از نتایج مهم و شاخص متن شما از آن، استفاده می کند. علاوه براین، توضیحات متا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه به جستجوگران می دهد که می تواند میزان کلیک را افزایش دهد. به همین دلیل، باید حتما توضیحات متا را در چک لیست SEO خود قرار دهید و مطمئن شوید که این بخش مطالب موجود در صفحه را به طور خلاصه بیان کرده است.

۷٫ Image alt-text (متن جایگزین تصویر)

اگر تا به حال در Google Images تصویری را جستجو کرده اید، احتمالاً می توانید حدس بزنید که یک مولفه SEO نیز در تصاویر وجود دارد. هر تصویری در وب سایت شما دارای alt-text است که از آن به عنوان تگ alt نیز یاد می شود. این متن چندین هدف دارد:
وب سایت شما را برای خوانندگان کم بینا که به مرورگرهای اینترنت متکی هستند، قابل دسترسی می کند. اگر تصویر شما بارگیری نشود، متن alt در جای خود ظاهر می شود. به موتورهای جستجو کمک می کند تا تصویر را درک کرده و به درستی ایندکس سازی کنند. alt-text بهینه سازی شده مناسب، این قابلیت را دارد که تصاویر شما را به صفحه اول نتایج جستجوی تصویر منتقل کند و رنکینگ بالاتری به شما بدهد.

۸٫ ساختار URL

شاید باور نکنید! اما نحوه ساختار URL های صفحه شما در رتبه بندی موتور جستجوی شما تاثیر دارد. یک URL درهم و برهم با تعداد زیادی کاراکترهای درهم ریخته، کمک موثری به موتورهای جستجو برای پیدا کردن صفحه شما نمی کند. از طرف دیگر، یک URL که از یک ساختار ساده پیروی می کند؛ مختصر بوده و از کلمه کلیدی هدف استفاده می کند یک URL مناسب برای SEO محسوب می شود.

۹٫ کیفیت اطلاعات

بیشتر مطالب با گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهند. برای مثال، اگر یکی از مقاله های وب سایت شما درباره “نکته های برتر در سال ۲۰۱۸” است، دیگر جذابیتی برای کاربران و موتورهای جستجو نخواهد داشت. حتما می دانید که روند جستجوی Google با گذشت زمان تغییر می کند. اصطلاحاتی که مخاطبان شما برای یافتن محتوای شما استفاده می کنند، به مرور زمان تغییر پیدا کرده و به روز می شوند.
Google برای تعیین رتبه بندی، به به روز بودن و همچنین دقت و صحت مطالب شما اهمیت می دهد. اگر مدتی طولانی از عمر وب سایت شما میگذرد، احتمال زیادی وجود دارد که محتواهای آن قدیمی شده و اطلاعات آن صحت و دقت خود را از دست داده باشند.شما باید علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی و محتواهای خالص و جدید؛ برخی از ویژگی های جدید سئو که هرچند وقت یکبار توسط گوگل وارد الگوریتم جستجوی آن می شوند را نیز در نظر بگیرید و به کار ببرید.

فاکتورهای Off-page رتبه بندی گوگل

فاکتورهای رتبه بندی خارج از صفحه با موجودیت های خارج از وب سایت شما ارتباط دارند، مانند سیستم عامل های رسانه های اجتماعی؛ اینفلوئنسرها و سایر وب سایت ها. اما یک نقطه کانونی برای هر استراتژی سئو Off-page وجود دارد:

۱۰٫ بک لینک

بک لینک یک هایپرلینک است که از یک صفحه خارج از وب سایت شما می آید. گوگل به روزرسانی الگوریتم game-changing PageRank خود را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد. این الگوریتم، به روشنی نشان داد که تعداد و کیفیت لینک های یک صفحه، شاخص مهمی از کیفیت یک صفحه وب است و با گذشت دو دهه، هنوز هم این شاخص، وجود دارد.

بنابراین، شما چگونه می توانید بک لینک بگیرید؟ چهار استراتژی وجود دارد:

استراتژی محتوای با کیفیت

اگر محتوای شما با کیفیت و منحصر به فرد باشد و برای مخاطبان شما ارزشمند باشد، به تنهایی شروع به تولید بک لینک می کند. صفحه ای که لینک های زیادی به آن اشاره دارد به Google نشان می دهد که این صفحه خاص، از ارزش استثنایی و بالایی برخوردار است و از یک وب سایت معتبر می آید. با این حال، ساخت این نوع وب سایت قدرتمند، ممکن است سالها طول بکشد.

استراتژی دسترسی سرد

این استراتژی بک لینک، نیاز به یافتن محتوای مربوطه و ارسال مطالب به نویسنده برای لینک دارد. در این نوع استراتژی، هر کسی که به او پیام می فرستید، نمی خواهد پاسخ دهد، به خصوص هنگامی که افراد زیادی برای همان لینک برگشتی رقابت می کنند. این یک بازی اعداد است و همه در حال انجام آن هستند.

پست های مهمان

روش دیگر برای ایجاد بک لینک، استفاده از فرصت های وبلاگ نویسی مهمان در نشریات خارجی است. پست های مهمان یک روش موثر برای نمایش تخصص شما بوده و در عین حال ایجاد لینک برای بازگشت به وب سایت شماست. نکته اصلی این است که باید پست های با کیفیت و اصلی را از دامنه های معتبر تهیه کنید تا برای مخاطبانتان جذاب و ارزشمند باشند. نوشتن محتوای خسته کننده برای وب سایت هایی که مخاطبان شما از آنها بازدید نمی کنند، به درد دیگران نمی خورد.

محتوای رهبری اندیشه

تعداد زیادی از بازاریاب ها در حال ارزیابی ارزش ساخت بک لینک “رهبری اندیشه” هستند. این استراتژی دو بخش دارد:
⦁ برای ایجاد پادکست؛ وبینار یا سایر رسانه ها، فرصت ها را شناسایی و شکار کنید.
⦁ محتوای داده محور ایجاد کنید که به تنهایی لینک ایجاد کند.
این نوع ارتباطات برای معروف کردن برند شما مانند یک رهبر فکری در صنعت مربوطه شما است.

در آخر اینکه از هر روشی که استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که در روش خود تاکتیک داشته باشید و روی کیفیت تمرکز کنید. وقتی بطور پیوسته بک لینک باکیفیت ایجاد می کنید، متوجه خواهید شد که محتوای شما در رتبه بندی های ارگانیک عملکرد بهتری خواهد داشت.
روش ها و اصول سئو آنقدر زیاد است که فقط در یک مقاله نمیتوان به همه موارد آن اشاره کرد و صرفا به برخی نکات مهم و پایه ای آن اشاره می شود. اگر به دنبال این هستید که بر روی سئو سایت خود کار کنید و نتایج قابل توجه بگیرید، دپارتمان دیجیتال مارکتینگ مسیر ذهنی مشاوره رایگان برای شما در نظر گرفته، که می توانید با دفتر مسیر ذهنی تماس بگیرید و از این مشاوره رایگان استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

1 + 4 =