برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان

لوگو و یا همان آرم، هویت و بخش جداناپذیر یک شرکت است و همواره برای شناسایی و هویت‌بخشی هرچه بهتر به یک کمپانی تعلق می‌گیرد. برخی از شرکت‌ها لوگوی خود را بسیار پیچیده انتخاب می‌کنند که فهم آن نیاز به شناخت نسبی آن کمپانی به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند دارد و برخی دیگر تنها با انتخاب یک فونتِ یونیک، نام برند خود را به عنوان لوگو انتخاب می‌کنند. در این مقاله سعی داریم از چگونگی شکل‌گیری برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان سخن به میان آوریم و شما را با چندین آرم معروف دنیای فناوری اطلاعات آشنا سازیم. شما میتوانید برای خدمات بازاریابی و تبلیغات به مسیرذهنی مراجعه کرده و مشاوره های رایگانی را برای طراحی و ساخت یک لوگو حرفه ای دریافت کنید.

چه کسی سیبِ کمپانی اپل را گاز زد

اپل (Apple) یکی از بنام‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی است که مقر آن در ایالت کالیفرنیای آمریکا می‌باشد. گوشی‌های آیفون، دستگاه پخش موسیقی آی‌پاد و کامپیوترهای بسیار پیشرفته مک (Mac) از جمله محصولات این شرکت هستند.
از زمانی که استیو جابز (Steve Jobs)، موسس این شرکت، رژیم میوه‌خواری را شروع کرده و پس از بازدید از یک باغ سیب بسیار زیبا، نام شرکت خود را از آن الهام می‌گیرد؛ به نظر او نام اپل (به نام سیب در زبان انگلیسی) نامی پرطراوت و با نشاط است.
لوگوی اولیه اپل شامل تصویری از نیوتن، کاشف انرژی گرانشی زمین، بود که در زیر درخت سیبی نشسته است. خیلی زود راب جانوف، طرح جایگزینی را به جابز معرفی می‌کند که به شکل امروزی لوگوی این شرکت، یک سیب گاززده با طرح رنگین‌کمانی بود. علت گاززدگی این سیب از آنجایی است که جابز فکر می‌کرد اگر آن به صورت کامل باشد، مردم آن را با گوجه فرنگی اشتباه خواهند گرفت و از آنجایی که او طرفدار اصول انسانی بود، آنرا به صورت رنگی و در نتیجه به صورت رنگین‌کمان انتخاب کرد. با این تفاسیر می‌توان گفت دنیای برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان به قبل و بعد از سیبِ شرکت اپل تقسیم شد.

سیب رنگی

از آنجایی که مانیتورهای اولیه توانایی پخش تصاویری به صورت رنگی را نداشتند، در ساخت کامپیوترهای شخصی اپلِ دو (Apple II)، برای نشان دادن قدرت به تصویر کشیدن تصاویر رنگی در این کامپیوترها، بار دیگر استفاده از نسخه سیب گاز زده رنگی سر زبان‌ها افتاد و از این رو ایهامی بین دنبال کنندگان فناوری به راه انداخت.
از دیگر داستان‌های معروفی که به این سیب دنیای فناوری ربط داده می‌شود، ادای احترام استیو جابز به آلن تیورینگ (Alan Turing) است. این دانشمند برجسته، یکی از بنیان‌گذاران علم کامپیوتر نوین می‌باشد که در سال ۱۹۵۴ میلادی به خاطر مسمویت با سیانید فوت کرد. نکته جالب توجه پیدا شدن یک سیب گاز زده شده درکنار جسد او است و بررسی‌های بیشتر نشان داد که او با مسموم کردن سیب به این سم خودکشی کرده است. گرچه این داستان و این نوع الگوبرداری بعدها از سران شرکت اپل تکذیب شد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی برای اولین بار این شرکت با معرفی iMac G3 به صورت رسمی طرح رنگین کمانی سیب را کنار گذاشته و به جای آن از لوگوی سیب گاز زده تک رنگ استفاده کرد.

آرم گوگل در بین برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان

در حالی که غول موتور جستجوگر گوگل در سپتامبر امسال ۲۲ ساله شد، بدون شک این شرکت در طول عمر کوتاه خود به دستاوردهای خارق‌العاده‌ای رسیده است که هیچ یک از شرکت‌های دیگر در این حوزه نرسیده‌اند. لوگوی گوگل، برای مثال، از رنگ‌های اصلی یعنی قرمز، آبی و زرد تشکیل شده است، اما پس از این سه رنگ حرف “L” به رنگ سبز درآمده است، اما منظور از استفاده سبز رنگ در بین سه رنگ اصلی چه مفهومی میتواند داشته باشد؟ طراح اصلی آرم گوگل، روث کیدار (Ruth Kedar)، گفته است که تکرارهای مختلفی از رنگ‌های اصلی در نظر گرفته شده است و این ترکیب الهام گرفته از رنگ‌های اصی با حروف کلاسیک Catull بود که در آخر منجر به ایجاد الگویی گشت که قطعا چیزی شبیه به آن دیده نشده است، درست مثلِ خود شرکت گوگل. پس چرا این حرف (L) به رنگ سبز درآمده است؟ جواب خیلی ساده است، برای آنکه نشان دهد گوگل از نقض قوانین حراسی ندارد. آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیرذهنی میتواند در زمینه طراحی و ساخت لوگو برای مجموعه یک حرفه ای به شما کمک کند. همین حالا میتوانید تماس بگیرید.
از زمان تاسیس، گوگل یک مبتکر و قانون‌شکن بوده است. شکل و شمایل گوگل به صورت مناسبتی که تا امروز بیش از ۲۰۰۰ آرم مختلف را در صفحه اول گوگل به نمایش گذاشته است نشانگر تیمی قوی و تمام وقت از تصویرگران و مهندسان پسِ طراحی‌های هوشمند این شرکت است. Doodles همان لوگوهای سرگرم کننده و مناسبتی هستند که برای بزرگداشت اشخاص مهم (دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان بنام)، تعطیلات چندروزه و غیره در آرم Google ایجاد می‌شوند.

مایکروسافت، پنجره‌ای رو به تکنولوژی

نمی‌شود سخن از برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان زد و حرفی از مایکروسافت به میان نیاورد. در مورد لوگوی مایکروسافت و چگونگی پیدایش این لوگو بایستی از نقطه اول تاسیس این شرکت توسط بیل گیتس و پائول آلن کار را آغاز کرد. مسیرذهنی میتواند در زمینه خدمات بازاریابی اینترنتی به شما کمک کرده تا مجموعه شما به عنوان یک مجموعه حرفه ای به تمامی علاقمندان در حوزه کسب و کار شما معرفی شود.
این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس (Bill Gates) و پائول آلن (Paul Allen) تاسیس شد و لوگوی وقت شرکت نیز به دست همین دو نفر طراحی شد. اما با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیری که این شرکت در کمتر از ۵ سال به آنها دست‌یافت، به فکر تغییر لوگو خود افتاد و این اتفاق پس از انتقال دفتر اصلی این شرکت از ژاپن به شهر واشنگتن امریکا افتاد. اما طولی نکشید که لوگوی این کمپانی (کمتر از دو سال) دست خوش تغییراتی شد که هرچه بیشتر توانست، محصول جدید خود را به نام DOS رونمایی کند. آرم مایکروسافت در این زمان، از ساده‌ترین لوگوهای موجود در تمامی عرصه‌ها بود و تنها تمرکز طراحان آن، بر روی کلمه O در کلمه MICROSOFT بود که می‌توان آن را با عرضه محصول DOS ربط داد.
۲۵ سال طول کشید تا در سال ۲۰۱۲، آرم مایکروسافت تغییر کند و این بیشترین زمان ثابت ماندن یک لوگو برای یک شرکت در حوزه فناوری به حساب می‌آید که گویا خودِ موسسان آن نیز، به یاد بروز رسانی لوگوی خود نبوده‌اند.
مایکروسافت امروزی؛ یکی از برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان
در آن سال یعنی سال ۲۰۱۲، لوگو شرکت مایکروسافت با کمترین تغییری رونمایی شد و تنها چهار مربع که نمایانگر یک پنجره رنگی بودند در کنار نام مایکروسافت به چشم می‌خورند. هر یک از این ۴ مربع نشان دهنده یکی از سرویس‌های محبوب مایکروسافت هستد که مربع قرمز رنگ نماد پاورپوینت، مربع آبی رنگ نماد سرویس ورد، مربع سبز نماد سرویس اکسل و رنگ زرد مربع آخر نیز (اگر مربع‌ها را از بالا به پایین و از چپ به راست شماره‌گذاری کنیم!) نماد زیبایی برنامه‌های این شرکت است.

سخن پایانی

لوگو در نگاه اول و ساده نگری شاید چیزی نیست جز رنگ و فونت و اشکال هندسی، اما همین چند جزء باعث می‌شوند تا برند شما در چشم بینندگان و مردمان روی کره زمین جالب به نظر آید و مشتریان بالقوه را به سمت محصول شما بکشاند. در این مطلب از داستان‌های پشت پرده‌ی برترین لوگوهای حوزه تکنولوژی در جهان نوشتیم و از اهمیت مفهوم لوگو در این عرصه سخن گفتیم. با دانستن این داستان‌ها، خیلی بهتر می‌توان از دلایل استفاده از عناصر طبیعی (مانند سیب) و رنگ‌ها و همچنین تاکید بر یک حرف را در یک لوگو تشخیص داد.
اگر قصد طراحی لوگو حرفه ای را برای مجموعه خود دارید، دپارتمان هویت بصری مسیر ذهنی مشاوره رایگان برای شما در نظر گرفته، که می توانید با دفتر مسیر ذهنی تماس بگیرید و از این مشاوره رایگان استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

+ 23 = 33