چگونه تبلیغ را شروع به نوشتن کنیم؟

تبلیغ موثر

( قبل از شروع این موضوع، اگر هنوز قسمت سوم دوره مدیریت MBA را ندیده اید این فیلم را مشاهده کنید و سپس به خواندن این مقاله ادامه دهید. )

بسیاری از دارندگان کسب و کار با ساخت تبلیغ ناموثر، ضرر قابل‌توجهی را متحمل می‌شوند و همچنین لطمه بزرگی به شهرت خود می‌زنند. تمامی مطالب تبلیغاتی اعم از تبلیغ مجله‌ ای، بروشوری، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات بنری و … باید به‌دقت و متناسب با بازاریابی طراحی شود.

دیوید اگیلوی، پدر علم تبلیغات، می‌گوید فاصله شما تا ثروت شاید یک تبلیغ موفق باشد. متأسفانه حتی بسیاری از تبلیغات شرکت‌های بسیار بزرگ و مهم، غیرعملی و غیر مؤثر هستند. معیار مناسب بودن یک تبلیغ معمولاً اقدام مخاطبان نسبت به آن تبلیغ است که این اقدام می‌تواند درخواست اطلاعات بیشتر، تماس با شما، سفارش کالا و … باشد

ثروت یک تبلیغ

هدف از ساخت تبلیغات، فروش محصولات بی‌کیفیت و بی‌ارزش نیست. معمولاً ثروت یک کسب‌وکار زمانی حاصل می‌شود که هرروز مشتریانی داشته باشیم که برای چندمین بار از ما خرید می‌کنند. بنابراین قبل از هر چیز، از محصول خود و کیفیت آن اطمینان حاصل کنیم که با تبلیغات خود بتوانیم مخاطبین را قانع کنیم که بارها با اعتماد از ما خرید کنند.

نقش گرافیک در تبلیغ

تصور اشتباهی که وجود دارد این است که یک گرافیست می‌تواند تبلیغات مناسبی بسازد اما بخش مهم تبلیغات ساختار آن است و تنها کسی می‌تواند آن را به‌درستی بسازد که اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی و تبلیغات و روانشناسی رفتار مصرف‌کننده داشته باشد.

هدف اصلی گرافیک در تبلیغات، کمک به انتقال پیام بازاریابی است اما متأسفانه اکثراً در تبلیغات مشاهده می‌شود که مخاطب آن‌قدر جذب گرافیک و زیبایی صفحه تبلیغاتی محصول می‌شود که طراح از هدف اصلی تبلیغات کاملاً فاصله می‌گیرد. در تبلیغاتی مشاهده‌شده که مخاطبین به‌شدت تحت تأثیر زیبایی آن تبلیغ‌شده‌اند اما آن تبلیغ فقط هزینه سنگین گرافیکی به همراه داشته و هیچ‌گونه فروشی را ایجاد نکرده است.

تبلیغات یا اطلاع‌رسانی؟

همان‌طور که گفته شد تبلیغ خواننده را ترغیب به اقدام می‌کند ولی اطلاع‌رسانی مخاطب را از وجود محصول یا خدمات فقط آگاه می‌سازد. نوشته‌هایی مانند ” شرکت x تولیدکننده انواع مبلمان اداری، شماره تماس… ” اطلاع‌رسانی است و هیچ‌گونه فروشی ایجاد نخواهد کرد.

۲ مرحله ابتدایی در ساخت تبلیغات

۱٫عنوان

مهم‌ترین بخش یک تبلیغ (آنلاین و آفلاین) به شمار می‌رود. وقتی روزنامه می‌خوانید، چه چیزی شما را به خواندن مقاله‌ای خاص ترغیب می‌کند؟ در حقیقت خواندن روزنامه بررسی عناوین است و هرگاه به‌عنوان جالبی رسیدید متن آن را می‌خوانید.

درواقع عنوان خود تبلیغی است برای متن تبلیغاتی شما. اگر عنوان جذاب و ترغیب‌کننده نباشد دیگر مهم نیست بقیه تبلیغ چگونه باشد، چون مخاطبان از خواندن آن صرف‌نظر می‌کنند. بدترین عنوان‌ها این است که از اسم شرکت، اسم محصول،… استفاده شود مثل:

۱٫ شرکت x با مجرب‌ترین گروه مشاوره در ایران

۲٫ فروش در و پنجره با نازل‌ترین قیمت ممکن

بجای این جملات که هیچ تأثیری در ترغیب خواننده ندارد می‌توان از عنوان زیر استفاده کرد:

۱٫ چگونه در کمتر از ۴۵ روز فروش خود را دو برابر کنید

۲٫ آیا به فکر بازسازی خانه یا محل کار خود هستید؟

 

۳ معیار برای تشخیص مناسب بودن عنوان:

یک: آیا عنوان بزرگ‌ترین مشکل و نگرانی یا آرزوی مشتری را مورد هدف قرار داده است؟

عنوان نباید خسته‌کننده، گیج‌کننده و کلیشه‌ای باشد. به یاد داشته باشید که هدف اصلی عنوان ایجاد جلب‌توجه است تا مخاطب را به خواندن ادامه تبلیغ ترغیب کند.

دو: استفاده از واژه‌های قدرتمند

از واژه‌هایی که در بسیاری از تبلیغات استفاده‌شده و براثر تکرار این واژه‌ها بی‌اثر شده‌اند پرهیز کنید مثل عالی، برترین، بهترین، اولین و…

واژه‌های قدرتمند برای استفاده در عنوان عبارت‌اند از: رایگان، چگونه، سریع، آسان، ناشناخته، کشف، عجیب، شگفت‌انگیز، تضمینی، راز و …

سه: مخاطب خاص

در هر تبلیغی باید بازار هدف خود را مشخص کنید و با توجه به آن بازار هدف طرح تبلیغاتی خود را از عنوان و متن تبلیغاتی گرفته تا رسانه‌های تبلیغاتی را مشخص کنید. سعی کنید با عنوان بازار هدف خاص خود را جدا کنید و پیام خود را دقیقاً به مخاطب منتقل کنید تا خواننده حس کند که این تبلیغ دقیقاً نیاز او را برطرف می‌کند.

به‌عنوان‌مثال “یک فرصت ویژه” بسیار کلی است و گروه خاصی را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

۲٫ زیر عنوان‌ها یا نکات کلیدی

بخش مهمی از تبلیغات را تشکیل می‌دهند که با یک نگاه دیده می‌شوند که شامل جملاتی است که ترغیب به خرید مشتری را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این بخش بسیار مهم است که فرق بین مشخصات و مزایای محصول را بدانید.

مشخصات شامل مواردی است که جز ویژگی‌های آن محصول است مثل ابعاد، اندازه، وزن و … اما مزایای محصول مواردی است که مشتری با استفاده از آن محصول به آن‌ها دست میابید. مزایا درواقع عناوین کوچک‌تری هستند که توجه خواننده را به خود جلب کرده و او را آماده مشاهده قیمت محصول می‌کند.

برای نوشتن نکات کلیدی فقط بر چیزهایی که مشتری دریافت خواهد کرد تمرکز کنید. مثلاً مردم خانه می‌خرند تا امنیت داشته باشند. سریال تخیلی می‌بینند تا از واقعیات دوری کنند. مبل می‌خرند تا جلوه زیبای دکوراسیون منزل خود را به رخ مهمان‌ها بکشند. بهترین نکات کلیدی را می‌توان با تمرکز بر دلیل ریشه‌ای خرید مخاطبین پیدا کرد.

محصولات پیشنهادی

[products columns=”4″ orderby=”title” order=”DESC” ids=”7047″]

نظرات (2)

ارسال دیدگاه

20 + = 27