۳ راه تاثیر گذار برای جذب مشتری های ماندگار

attracting customer

با این ۳ راه تاثیرگذار جذب مشتری کنید!

به عنوان صاحب کسب و کار بدون شک می‌دانید که مشتریان مانند نیرویی حیاتی در رگ‌های شرکت شما هستند. جریان ثابت جذب مشتری به شما اجازه پیشرفت کسب و کارتان و تحقق آرزوهایتان را می‌دهد. کم نیستند شرکت‌هایی که در بحران‌ها به خاطر تعداد مشخصی از مشتریان ثابت و وفادار دوام آورده‌اند. و بسیاری از شرکت‌ها به دلیل عدم توانایی در جذب مشتری جدید کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند. در اینجا می‌خواهم چند راهکار ساده ولی عالی برای جذب مشتری برای شما بیان کنم.

 

۱- برای جذب مشتری، مشتریان ایده آل خود را بشناسید

جستجو برای جذب مشتری هایی که نوع آن‌ها را می‌شناسید راحت‌تر است. بدون شناخت مشتریانتان احتمالا نمی‌دانید کجا باید به جستجوی آن‌ها بپردازید. باید تصویری شفاف از مشتری هدف خود در سر داشته باشید. به این فکر کنید که چه چیزهایی این نوع از مشتریان را خوشحال می‌کند، ناراحت می‌کند، می‌ترساند، آرامش می‌دهد و سپس به این فکر کنید که چگونه می‌توانید زندگی آن‌ها را کمی راحت‌تر کنید.

تمرکز خودتان را به مشتریان ایده آلتان محدود کنید و از هدف قرار دادن بازارهای بزرگ مثل همه زن‌ها، همه مردها یا مثلا متولدین دهه شصت و… خودداری کنید. چند محصول برای بازار به آن بزرگی باعث می‌شود شما نتوانید استراتژی هدف بادوامی را برای جذب مشتری جدید پیاده‌سازی کنید. فرض کنید شما می‌خواهید یک بالن را با فوت کردن باد کنید. قطعا توانایی و منابع شما (ریه) برای چنین حجمی کافی نیست. نیاز به کپسول، تجربه کافی و شاید یک نیروی کمکی ماهر باشد. بازارهای بزرگ هم مثل یک بالن هستند شما باید از منابع کافی، تجربه زیاد و نیروهای توانا برخوردار باشید.

به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید با محصولی مثل ساعت اسپرت وارد بازار شوید، بهتر است بجای هدف قرار دادن همه مردم جامعه، فقط بر روی خود ورزشکاران تمرکز کنید. این‌گونه شما دقیقا محل تجمع و نقطه شروع بازاریابی‌تان را می‌دانید. یعنی مجلات ورزشی، باشگاه‌ها، مراکز خرید لوازم ورزشی و… محل تبلیغ محصول شما است. به این صورت با یک استراتژی بلندمدت علاقه‌مندان به ورزش نیز به جمع مشتریان شما اضافه می‌شوند.

سارا لی سعی کرد با قهوه ساز سنسئو (Senseo) وارد بازار قهوه ساز خانگی جهانی شود، اما او منابع لازم برای چنین بازار بزرگی را نداشت و نتوانست. اما در یک بازار کوچک‌تر در کشور هلند توانست ۴۰ درصد از بازار قهوه ساز آنجا را به دست بیاورد. انرژی شما باید متمرکز به بخشی از بازار شود که بتوانید از پسِ تبلیغات، بازاریابی و پاسخگویی به مشتریان برآیید. سپس با سرعتی مناسب رشد کنید و بزرگ شوید.

 

۲- مشاور مشتریان خود باشید تا قادر به جذب مشتری باشید!

به‌طور کلی درک از صنعتی که در آن فعال هستید و دانش کامل از محصول یا خدمتی که آن را ارائه می‌کنید باعث می‌شود قادر به جذب مشتری های علاقه‌مند شوید. زمانی که شما بدانید کجا محصول خود را به مشتری ارائه کنید یا نکنید تا به او کمک کنید؛ باعث می‌شود مشتریان به عنوان یک مشاور به شما اعتماد زیادی پیدا کنند. من مشاوره مدیریتی را در صنایع  مختلفی ارائه کرده‌ام و به جرات می‌توانم بگویم که مشاور مانند یک پزشک است. شما در درجه اول باید به منافع مشتری توجه کنید و چیزی را که واقعا نیاز دارد به او پیشنهاد کنید.

 

جذب مشتری

 

پزشک باید ابتدا با سوالات هوشمندانه ایراد کار (یا به قولی نیاز اصلی مشتری) را بسنجید و سپس پیشنهادی را بدهد که مشکل او را حل کند. البته در این مورد بیش از اندازه سخت‌گیری نکنید و اگر محصول شما نیاز فرد را برطرف می‌کند حتما پیشنهاد دهید. این استراتژی در بلندمدت مشتریانی برای شما جذب می‌کند که شیفته شما هستند و در هر شرایط اقتصادی باعث سودآوری کسب و کار شما می‌شوند.

یک راه کمک به مشتریان استفاده از وب‌سایت و بازاریابی اینترنتی است. طبق آمار تا اواخر سال ۲۰۱۵ تعداد کاربران اینترنت در ایران ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است. این یک شاهراه ارتباط بسیار بزرگ است. شما با داشتن وب‌سایت توانایی کمک به تعداد زیادی از این افراد را که ممکن است به محصول شما نیاز داشته باشند و به دنبال آن می‌گردند را دارید. مطالب آموزشی و راهنمای خرید محصولتان تهیه کنید و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغ در سایت‌هایی که مشتریان ایده آل شما در آنجا بیشتر هستند آن‌ها را با مطالب سایت خود آشنا کنید. در کنار این کمک، آن‌ها نیز با خریدشان از شما تشکر خواهند کرد.

البته حتما در زمانی که محصولی را به مشتری می‌فروشید، توجه به فروش نیز داشته باشید. یعنی محصولات جانبی دیگر را که ممکن است مورد احتیاج باشد نیز به او پیشنهاد کنید. برای مثال اگر شما عینک می‌فروشید، می‌توانید قاب عینک، پارچه مخصوص پاک کردن شیشه عینک، اسپری تمیزکننده و… را نیز به او بفروشید. اگر از سایت برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنید می‌توانید با کمک طراح سایت ماژولی به آن اضافه کنید تا در صفحه فروش هر محصول، محصولات جانبی آن را نیز به مشتری پیشنهاد بدهد. اگر سایت شما با سایت ساز ورد پرس، جوملا ساخته شده است افزونه‌های مناسب این کار حتی به‌صورت رایگان در دسترس است.

ایده های مدیریتی و بازاریابی بیشتر را می توانید از قسمت مشاوره مدیریت درخواست نمایید.

 

۳- جذب مشتری از راه ایجاد راه ارتباطی

راه‌های مختلفی برای ایجاد ارتباط با مشتریان است اما همه آن‌ها در یک مورد مشترک هستند؛ دریافت اطلاعات تماس!

  • زمانی که می‌خواهید به مشتریان خود از طریق سایت کمک ارزشمندی کنید. مثلا یک فایل آموزشی در مورد ویژگی‌های مهم محصول که باید در هنگام انتخاب به آن‌ها توجه کنند را به مشتریان بدهید، نام، شماره تماس و ایمیل فرد را نیز می‌توانید درخواست کنید. در این صورت شما یک راه ارتباطی با این مشتری بالقوه ایجاد می‌کنید تا در آینده پیشنهادات بهتر یا تخفیف‌ها را به او اعلام کنید. انجام این کار ساده است، کافی است شما یک فرم در صفحه‌ای از سایتتان داشته باشید تا افراد برای دریافت آن فایل، اطلاعات تماس خود را در فرم بنویسند و سپس دکمه ارسال را کلیک کنند. با کمک طراح سایتتان تنظیم کنید که ایمیلی حاوی لینک دانلود آن فایل به ایمیل آن فرد به‌طور خودکار ارسال شود. این‌گونه از درستی ایمیل واردشده نیز مطمئن می‌شوید.
  • اما بسیاری از افراد نیز سایت ندارند و یا فقط بر روی جذب مشتری های محلی در یک مکان خاص تمرکز دارند، نه مشتریان اینترنتی از همه ایران. برای دریافت اطلاعات مشتریان و افزایش فروش یکی از کسب و کارها که اخیرا با آن‌ها همکاری می‌کردم مسابقه کوچکی برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. به این صورت که مشتریان با خرید محصولات، وابسته به مبلغ پرداختی‌شان شانس برنده شدن در قرعه‌کشی پیدا می‌کردند و باید هر شرکت‌کننده نام و شماره تماس خود را در لیست شرکت‌کننده‌ها بنویسد. با این کار به دلیل هیجان مسابقه مشتریان به قیمت حساسیت کمتری نشان می‌دادند و همچنین باعث ایجاد یک راه ارتباطی با مشتریان می‌شد.
  • برای دریافت اطلاعات تماس مشتریانی که حداقل یک‌بار از شما خرید کرده‌اند راه‌های مختلفی وجود دارد. با مدیر اجرایی شرکت واردکننده‌ای صحبت می‌کردم که از شرکت پخش برای فروش و توزیع استفاده می‌کردند. برای اینکه خرده‌فروشان و واسطه‌های فروش نتوانند متوجه این سبک بازاریابی شوند آن‌ها کارت تخفیف و کوپن مسابقه و یکسری خدمات رایگان آنلاین داخل جعبه محصول می‌انداختند. به این شکل کارت به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید و آن‌ها برای شرکت در قرعه‌کشی و یا استفاده از خدمات رایگان باید اطلاعات تماس خود را ارائه می‌دادند.

ارسال دیدگاه

+ 21 = 24