چرا بازاریابی مستقیم؟!

بازاریابی مستقیم

چرا بازاریابی مستقیم!

امروزه همه ما به نوعی در معرض هجوم بازاریابی کسب و کارهای مختلف هستیم. حتی شاید توجه خودمان هم به بسیاری از آن ها جلب نشود. شما در حالیکه با اتومبیل شخصی خود در حال عبور از خیابان هستید در معرض فعالیت های بازاریابی چندین کسب و کار قرار دارید. فقط کافی است به یک بیلبورد تبلیغاتی نگاه اجمالی بیندازید یا چند ثانیه یک بنر توجه شما را به خود جلب کند. این نوع بازاریابی ها که معمولا در فضاهای عمومی انجام میشود و سعی دارد تا به طور غیر مستقیم توجه مشتری و مخاطب را جذب کند بازاریابی غیر مستقیم نام دارد.

اما بازاریابی مستقیم چیست؟

در بازاریابی مستقیم به مصرف کنندگان، مشتریان ویا حتی کسب وکارها به طور مستقیم مراجعه میشود. معمولا برای تاثیر بروی مشتریان از وسایل ارتباط جمعی استفاده میشود. همیشه وقتی تبلیغی از تلویزیون پخش میشود انبوهی از مردم در معرض دیدن آن قرار میگیرند، اما آیا میتواند به صاحب کسب وکار این اطمینان را بدهد که آیا واقعا مشتریانی که مد نظر ما بوده تبلیغ را دیده اند؟ یا به زبان بازاریابی آیا تبلیغ خاص ما توانسته جامعه هدف ما را پوشش دهد یا خیر؟
فرض کنید شما صاحب یک بنگاه اقتصادی هستید و میخواهید یک شامپوی نرم کننده خاص با تاکید بر قابلیت ضد ریزش بودن را برای خانم های خانه دار و مسن تبلیغ کنید. اگر تیزر تبلیغاتی خود را در اتوبان و با یک بنر به نمایش بگذارید یا حتی هر شب در تلویزیون تبلیغ کنید، هیچ گاه نمیتوانید مطمئن شوید که آیا جامعه هدف شما که خانم های خانه دار و مسن هستند تیزر شما را دیده اند یا خیر ؟ آیا تلویزیون موقع پخش تیزر شما روشن بوده است؟ آیا جامعه هدف مورد نظر با اینکه تیزر پخش میشده به آن توجه لازم را کرده است؟ یا در حین پخش تیزر شما از تلویزیون مخاطب خاص شما در حال صحبت یا انجام امور دیگری بوده است؟
اینجاست که اهمیت بازاریابی مستقیم بیش از پیش مشخص میشود، در واقع تبلیغات انبوه تعداد نامشخصی از مردم را پوشش میدهد که اکثریت آن ها معمولا یا حتی اصلا طالب کالا نیستند و یا در آینده ممکن است طالب کالای مورد نظر باشند.
تصور کنید نمایشگاهی برای خام های خانه دار میانسال برگزار شده است. اگر کسب وکاری با اجاره یک غرفه به تبلیغ و یا فروش کالای خود بپردازد و یا کاتالوگ های شامپوی مورد نظر را بین این خانم ها توزیع کند و درباره سوالات احتمالی آن ها پاسخ بدهد ، در واقع این کسب و کار از روش بازاریابی مستقیم استفاده بهره گرفته است.

فواید نهفته در بازاریابی مستقیم

این روش بازاریابی قابل اندازه گیری است و نتایج آن قابل ثبت است. در واقع شما میتوانید بفهمید که به چند نفر از جامعه هدفتان مراجعه کردید، چند نفر ترغیب شدند، چند نفر کالای شما را خریداری کردند، چه سوالاتی معمولا درباره کالای شما ذهن مخاطب را مشغول میکرد و جنبه های ابهام محصول شما برای مشتری چیست؟
با انتخاب این روش صاحبان کسب وکار میتوانند نتایج ارزشمند بدست آمده را در پایگاه داده هایی ذخیره کنند و بازخورد های مشتریان هدف را ثبت کنند. به دلیل اینکه از همان ابتدا به جامعه هدف مورد نظر و به مشتری و مخاطب صحیح مراجعه میشود دیگر نگران این نخواهیم بود که چند درصد از انبوه مردم مخاطب اصلی ما بوده اند و در اصل تلاش های بازاریابی هدفمند دنبال میشود.
توصیه ما به شما این است که اگر مدیر بازاریابی حرفه ای هستید یا در پی دسترسی به مشتریان هدف با کمترین اتلاف وقت و هزینه میباشد باید فوت وفن های به کارگیر بازاریابی مستفیم را به خوبی یاد بگیرید.

ارسال دیدگاه

+ 28 = 36