نقد و بررسی پیشنهاد نوروزی پوشاک جنتونه

پوشاک جنتونه

فروشگاه پوشاک جنتونه (centone) چند سالی است که در تهران فعالیت می کند و خود را برند ترک معرفی کرده است که چندین نمایندگی در تهران ایجاد کرد و در حال حاضر تنها یک نمایندگی بسیار بزرگ در تقاطع خیابان طالقانی و ولیعصر دارد که یکی از بزرگترین فروشگاه های پوشاک در تهران می باشد.

افرادی که از این فروشگاه خرید می کنند حتما تعریف تخفیف های بسیار زیاد این فروشگاه را به دوستان و آشنایان خود می کنند و بصورت دهان به دهان این تخفیف ها به دوستان و آشنایان خریداران منتقل می شود. اما چرا این تخفیف ها داده می شود و آیا این تخفیف ها راهکار مناسبی برای بازاریابی است؟

اینگونه تخفیف ها یکی از روش های پیشبرد فروش (ترویج فروش) است که همانطور که از نام این روش مشخص است هدف ایجاد جهش در فروش است که یکی از ایده های آن می تواند تخفیف در خرید باشد یا برای مثال مسابقات برند سان استار که به عنوان جایزه خودروی لوکس لکسوس را هدیه می دادند از دیگر ایده های این روش است. نمونه های مشابه می توان به جوایز سریال قهوه تلخ و یا فرشواره شهرفرش و آقای فرش اشاره کرد که همگی از تکنیک های پیشبرد فروش است.

تخفیف جنتونه

 

پیشبرد فروش سان استار

اما چیزیکه باید جنتونه به آن توجه کند و از آن به نظر غافل شده است، پاسخ به این پرسش اساسی است که ” چرا باید در فروش جهش ایجاد کرد، چرا باید از تکنیک های پیشبرد فروش استفاده کرد؟ ” سرمایه یک فروشگاه به تعداد و حجم خرید مشتریان همیشگی آن است و هر چقدر مشتریان ثابت و همیشگی برای خود ایجاد کنید می توانید فروش پایداری را برای فروشگاه خود در ماه یا سال ایجاد کنید و این خود فرصتی است که در ادامه، برند خود را بزرگتر و قدرتمندتر کنید. بنابراین برندی که در مقابل رقبا، ضعیف تر و به نوعی شناخته شده نیست برای اینکه بتواند مشتری جذب کند مجبور است پیشنهادات خوب برای مخاطبین خود ایجاد کند تا مشتری اولین خرید خود را از آن برند انجام دهد تا ترس های ابتدایی خرید ریخته شود و از محصول برند تجربه کسب کند. اگر این تجربه خوشایند باشد و محصول و خدمات با کیفیت تر نسبت به رقبای آن برند دریافت کرده باشد طبیعتا خرید دومی از آن برند خواهد کرد و اگر مکررا این تجربه خوشایند تکرار شود به مرور آن مشتری تبدیل به مشتری ثابت و در حالت ایده آل تبدیل به مشتری وفادار و طرفدار می شود.

موردی که در جنتونه مشاهده شده است این است که تخفیف خوب ارائه می دهد تا خرید صورت گیرد و به بعد آن زیاد توجه چندانی ندارد. پیشنهاد نوروز آن ها ” یکی بخرید، یکی هدیه بگیرید ” بود که این جمله بسیار بهتر و نتیجه بخش تر از ۵۰% تخفیف است و باید تبریک به این برند گفت که به این نکته ریز و مهم توجه کرده است اما همانطور که مشخص است بیشتر بر روی فروش در دوران تخفیف خود سرمایه گذاری کرده است و به فروش دوران غیر تخفیف توجهی نمی کند. برهمین اساس اگر واقع بینانه به شیوه قیمت گذاری آن ها نگاه کنیم، متوجه می شویم که با توجه به کیفیت، قیمت درج شده بر روی محصولات بالاست و فقط در دوران تخفیف، این قیمت ها معقول به نظر می رسند.

نکته دیگری که در خرید از این فروشگاه متوجه شدیم این بود که بعد از خرید هیچ گونه اطلاعاتی از مخاطب خود دریافت نمی کنند تا حداقل تخفیف های بعدی را به او اعلام کنند و همانطور که صحبت شد تکنیک پیشبرد فروش یا همان فروش جهشی را ناقص اجرا می کنند در صورتیکه قابلیت این را دارند که بهتر و با بازدهی بیشتر در فصل های آینده اجرا کنند.

 

پیشنهاد برای برند پوشاک جنتونه

تخفیف های این برند در طول یکسال مکررا تکرار می شود که این موضوع سببب می شود قیمت محصولات از نظر مصرف کنندگان فقط در موقع تخفیف عاقلانه به نظر برسد که محصولات ارزش قیمتی خود را از دست می دهند که در رابطه با این موضوع در کتاب خلق سلاح قیمت صحبت شده است. بنابراین بهتر است در کالکشن های جدید خود بهتر قیمت گذاری کند و اگر قرار است تخفیفی برای محصولات خود در نظر بگیرد فقط در بازه های زمانی خاص و به تعداد دفعات کمتر و درصد تخفیف کمتر این کار را انجام دهد. فقط می توان در شروع کار برند و جذب مخاطب از تخفیف های بسیار بالا استفاده کرد در غیر اینصورت به شدت به ارزش محصولات ضربه وارد می کنند و همچنین باید اطلاعات تماس خریداران را دریافت کنند تا بتوانند پیشنهادات خوب و منطقی برای خریداران قبلی ایجاد کنند تا این فروش در کل سال در فروشگاه جریان داشته باشد و مشتریان را کم کم به مشتریان ثابت تبدیل کنند که در بخشی از آموزش تبلیغات به نکات این موارد کاملتر پرداخته شده است. همچنین بازاریابی اینترنتی و شبکه های اجتماعی را باید به اهرم های بازاریابی خود اضافه کنند تا به مرور بر روی آن سرمایه گذاری های بیشتری کنند.

متاسفانه در بسیاری از فروشگاه های پوشاک این مورد مشاهده شده است که فروشندگان، آموزش فروش ندیده اند و بر اساس تجربه شخصی عمل می کنند. اگر قرار است که این برند بهتر فعالیت کند باید آموزش فروش کارکنان را در دستورکار خود قرار دهد چون آنطورکه در این چند سال متوجه شدیم فروشندگان این فروشگاه پاسخگوی نیاز مشتریان نیستند و تعداد اندکی از آن ها هستند که حوصله و صبر در راهنمایی مشتریان دارند.

 

منبع: مسیر ذهنی، آموزش مدیریت

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

نظرات (5)

ارسال دیدگاه

6 + 3 =