نکات ساده ولی مهم کارآفرینی

کارآفرینی

بسیاری از ما اگر برای خودمان کار نمی کنیم، شاید دوست داشته باشیم که پیشرفت کنیم و روزی کسب و کار خودمان را راه اندازی کنیم. شاید علت اینکه تا به امروز دست به این کار نزدیم ترس از شکست در این راه باشد. می دانیم که پیش از ما ده ها هزار کارآفرین با این ترس و امیدها دست و پنجه نرم کرده اند و سر انجام به راه خود ادامه داده اند. شلدون باولز یک کارآفرین و نویسنده موفق نکاتی ساده ولی مهم را در مورد کارآفرینی گوش زد می کند که می تواند برای کسانی که می خواهند کاری راه بیندازند یا کسانی که در حال اداره کسب و کاری هستند مفید باشد.

سه آزمون مهم از خودتان:

* وقتی قرار است کسب و کاری راه اندازی کنید باید به شور و اشتیاق خودت بنگری.

شلدون نام این کار را آزمون لذت گذاشت. چه کاری را بیش از هر کار دیگری دوست داری انجام دهی؟ اگر بخواهی صرفا به دلیل پول درآوردن و نه بخاطر فرونشاندن آتشی که در درونت شعله می کشد به یک کارآفرین تبدیل شوی، حتما شکست خواهی خورد. اگر عاشق کاری که انجام می دهی نباشی، هیچگاه وقتی که لازم است تا در آن کار به بهترین تبدیل شوی را به آن کار اختصاص نخواهی داد.

* باید افرادی را پیدا کنید که حاضر باشند برای کاری که انجام می دهید (شور و اشتیاقتان) پول پرداخت کنند.

او نام آنرا آزمون هدف گذاشت. این همان زمانی است که باید این سوال مطرح شود. آیا کسی حاضر است به شما پول بدهد تا کاری که عاشق آن هستید را انجام دهید؟ ممکن است مدتی طول بکشد تا کارهایی انجام دهید و محصول یا خدماتی را تهیه کنید که مردم حاضر به پرداخت پول برای آنها باشند. اما اگر هیچکس حاضر نباشد به شما پول بدهد تا از محصول یا خدمت شما استفاده کند، در این صورت شما به سرگرمی خود مشغولید و نمی توان گفت دارای یک کسب و کار هستید. مثلا من وقتی در حمام هستم آواز می خوانم ولی اگر قرار بود زندگی ام را از راه خوانندگی تامین کنم، من و همسرم مجبور بودیم در خیابان زندگی کنیم.

* آزمون سوم، آزمون خلاقیت است. چگونه می توانید بر اساس شور و اشتیاق خود، منبع درآمد تازه ای برای خودتان ایجاد می کنید؟ همواره به یاد داشته باشید که درآمدتان عبارت است از پولی که بدست می آورید منهای هزینه هایی که انجام می دهید. متاسفانه اغلب مردم وقتی می خواهند پول بیشتری پس از انداز کنند، فقط به کاهش دادن هزینه ها فکر می کنند. باید با انرژی مثبت به سمت منابع جدید درآمدی رفت. اگرچه پول درآوردن نباید تمرکز اصلی تان باشد، اما بدون مدیریت پول به صورت مناسب با مشکل روبرو خواهید شد.

۴ نکته ساده ولی مهم کارآفرینی:

* اول اینکه میزان فروش باید از میزان هزینه هایت بیشتر باشد. تعداد زیادی از افراد در همان ابتدای راه اندازی کسب و کارشان تمایل دارند بدون محاسبه دقیق و برنامه ریزی لوازم التحریر تجملی، کارت ویزیت زیبا و دفتری مجلل داشته باشند. در حالی که هنوز یک مشتری هم ندارند. این فرمولی برای شکست است.

* دوم اینکه پول هایی که باید از دیگران دریافت کنید را جمع آوری کنید و از آنها بگیرید. بسیاری از افراد در حالی از کسب و کارشان خارج می شوند و شکست می خورند که هنوز از دیگران طلب دارند. منظقی رفتار کنید و با مشتری هایتان راه بیایید ولی لازم نیست برای آنها مثل بانک رفتار کنید.

* سومین نکته این است که به مشتریانتان اهمیت دهید. آنها به شما پول می دهند و هزینه های کسب و کارتان را پرداخت می کنند. به یاد داشته باشید که شما برای آنها کار می کنید.

* چهارمین نکته این است که به کارمندان خود اهمیت بدهید. تعجب می کنم از تعداد زیادی از کارآفرینان که از کارمندان خود سوء استفاده می کنند و در عین حال از آنها توقع دارند تا به مشتریها توجه داشته باشند. وقتی کسب و کارتان را می سازید شاید به ظاهر کارکنان مهمترین دارایی تان نباشند (که البته هستند) ولی در آخر روز که درها را می بندید و افراد به خانه شان می روند، در کسب و کارتان را هم با خود می برند.

اگر شما در زندگی و کارتان تجربه ای در مورد نکات بیان شده دارید، می توانید با دوستان مسیر ذهنی در میان بگذارید.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

37 − 33 =