لوگو ی اندروید در مقابل لوگو IOS

apple and android logo

لوگو ی اندروید در مقابل لوگو ی IOS

تابه‌حال به نقش لوگو در برند شدن یک مارک تجاری دقت کرده‌اید؟  امروزه اطراف ما پرشده از نام‌ها، شعارها، لوگوها، تبلیغات و شکل‌های مارک‌ها و برندهای مختلف که هر کدام از آن‌ها نقش خاصی در به یادآوردن یک کسب‌وکار و ایجاد حس مثبت یا منفی نسبت به یک برند  ایفا می‌کنند. در این میان لوگو در به ذهن سپردن و به یادآوردن یک کسب‌وکار تأثیر زیادی دارد. درصورتی‌که لوگو خوب و مناسب طراحی شده باشد حس مثبتی را به مخاطب می‌دهد و هر چه بیشتر به کسب‌وکار مرتبط باشد ، مخاطب زودتر نام و زمینه کسب‌وکار را به یاد می‌آورد.

 

در این مقاله می‌خواهم وجه‌تسمیه لوگوی دو غول سیستم‌عامل را برایتان بازگو کنم. اندروید و IOS شرکت اپل. آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا لوگوی سیستم‌عامل اندروید یک آدمک ربات مانند است؟ یا چرا لوگوی شرکت یک سیب گاز زده است؟

لوگو ی اندروید

چند سال پیش شرکت گوگل از آرینا بلاک درخواست کرد تا یک لوگو برای سیستم‌عامل اندروید طراحی کند . شرکت گوگل شرایطی را هم به طراح خود عنوان کرد: یک لوگوی ساده، قابلیت تشخیص و به ذهن سپاری راحت. این لوگو نباید با لوگو های دیگر اشتباه شود و باید حتماً شبیه به یک روبات باشد!!!

دلیل اینکه گوگل یک لوگوی روبات مانند را برای سیستم‌عامل اندروید می‌خواست به معنی واژه اندروید برمی‌گردد درواقع Android یک کلمه یونانی و متشکل از دو قسمت هست:
Andros : به معنی انسان
Oid : به معنی مانند ، شبیه ، مشابه
پس Android به معنی انسان مصنوعی ،آدم‌آهنی و یا ربات انسان‌نما است.

شاید جالب باشد بدانید که طراح ایده لوگوی اندروید را از تصویر زیر گرفت، باکمی دقت می‌توانید شباهت در طرز ایستادن و استایل سرشانه‌ها را بین دو تصویر پیدا کنید.  لوگوی اندروید یکی از شاهکارترین لوگوهای دنیای گرافیک است و تأثیر زیادی در معروفیت و شهرت این سیستم‌عامل ایفا کرده است. این سیستم‌عامل به‌شدت رو به گسترش و مورد استقبال شدید مخاطبان دنیای دیجیتال است . در حال حاضر می‌توان گفت تنها رقیب اصلی سیستم‌عامل ios اپل است.
android logo1
android logo2

لوگو ی اپل

در مورد شرکت اپل اولین لوگوی این شرکت کاملاً متفاوت از صرفاً یک سیب گاز زده است. درواقع اولین لوگو اشاره به داستان معروف نیوتن و سیب دارد و در آن تصویری است که نیوتن معروف زیر درخت سیب نشسته است. اما چون این لوگو قدیمی است و از سال ۱۹۷۶ تاکنون تغییریافته کمتر کسی اولین لوگوی این شرکت را به یاد می‌آورد.

 

logo apple

 

اما داستان‌های زیادی درباره لوگوی معروف سیب گاز زده شرکت اپل مطرح‌شده است. عده‌ای ان را به همان داستان نیوتن معروف مرتبط می‌دانند و عده‌ای نیز داستان معروف آدم و حوا و سیب را وجه‌تسمیه‌ای برای این لوگوی معروف می‌دانند، اما راب جانف که خود طراح و خالق این سیب جادویی است دلیل دیگری را در وب‌سایت خود robjanoff.com بیان می‌کند. او دلیل اینکه سیب گاز زده است را این‌طور بیان می‌کند که اگر به شکل کارتونی و خلاصه‌شده سیب دقت کنیم می‌بینیم که سیب با میوه‌های دیگر مخصوصاً گیلاس ممکن است اشتباه گرفته شود برای همین آن را گاز زده ترسیم کردم که کاملاً واضح باشد که این‌یک سیب است نه یک گیلاس !!!

logo apple
در اولین لوگوی سیب گاز زده علت وجود خط‌های رنگین‌کمانی سه دلیل عمده برای اپل داشت:

اول اینکه محصولات این شرکت موردتوجه بیشتر کاربران قرار گیرد و جذاب‌تر باشد.

دوم برای تأکید برای این نکته که اپل در نمایش و ضبط تصویرهای رنگی باکیفیت و خوب توانایی زیادی دارد

سوم اینکه استیو جان تأکید زیادی برای جلب‌توجه بچه‌های مدرسه‌ای و کوچک به سمت محصولات اپل داشت و می‌خواست لوگو از بچگی در ذهن نسل آینده حک شود!!!

 

منبع: مسیر ذهنی، آموزش مدیریت

نظرات (2)

ارسال دیدگاه

4 + 5 =