قیمت گذاری مناسب برای فروش بیشتر

Pricing

قیمت گذاری مناسب برای فروش بیشتر

وقتی قصد خرید کالایی دارید و به فروشگاهی مراجعه میکنید برای یک کالای خاص با طیف وسیعی از قیمت ها مواجه میشوید. یک فروشگاه کوچک چه معمولی ترین کالا ها را بفروشد و چه لوکس ترین اجناس را عرضه کند دارای رنج قیمت های متنوعی است. حتما برایتان پیش آمده است زمانیکه به اجناس مشابه یک فروشگاه و قیمت های آن توجه میکنید بعضی از کالاها حس مثبت تری به شما انتقال میدهند و بعضی از آن ها با قیمتی که دارند بی کیفیت بودن و نامرغوب بودن کالا را میرسانند. در واقع مشتری با برچسب قیمت گذاری شده کالا و ظاهر آن سریع رابطه ای را در ذهن خود برقرار میکند که در ترغیب مشتری به خرید سهم به سزایی دارد.

قیمت کالا و قیمت گذاری از مهم ترین ابزار های در دست مدیران بازاریابی، صاحبان کسب و کار و فروشندگان است. مدیران بازاریابی با قیمت های متنوع برای یک کالای خاص میتوانند هدف های متنوعی را دنبال کنند.

نکته اول:

یک هدف مهم برای مدیر بازاریابی یا صاحب یک فروشگاه میتواند حداکثر کردن سود باشد. در این صورت قیمت گذاری را در طیف بالاتری انجام میدهد. واضح است که هر چه قیمت بالاتر باشد به ازای فروش یک کالای خاص سود بیشتری عاید فروشنده میشود. ولی مقوله قیمت گذاری بسیار پیچیده تر از این است. این طور نیست که هر کسب و کاری بتواند با بالابردن قیمت خود سود بیشتری را  بدست آورد. بالا بردن قیمت بدون در نظر گرفتن مشتریان، قدرت خرید آن ها، مقدار پولی که حاضرند برای یک کالا بپردازند نه تنها مفید نیست بلکه مانند شمشیر دو لبه است و میتواند به از دست دادن مشتریان و سقوط کسب وکار منجر شود. ممکن است یک کالای کاملا مشابه از یک برند خاص در چند منطقه جغرافیایی که مردم از نظر قدرت خرید در سطوح مختلفی قرار دارند با قیمت های متفاوتی عرضه شود.

نکته دوم:

ممکن است مدیر بازاریابی ترجیح دهد قیمت کمتری را برای کالا در نظر بگیرد ولی در عوض حجم فروش را بالا ببرد در واقع به بیشتر فروخته شدن کالا کمک کند. در این مورد مدیر بازاریابی در پی بالا بردن سهم بازار است و میخواهد با این نحوه قیمت گذاری به مشتریان و طیف وسیع تری از جامعه کالا را  بفروشد. برای مثال این نوع سیاست قیمت گذاری میتواند در زمان معرفی یک کالای جدید به کمک بازاریابان بیاید. همیشه باید در نظر بگیرید که قیمت گذاری یک رابطه “دو دو تا چهار تا ” نیست. بسیاری از عوامل را باید در قیمت گذاری یک کالا در نظر گرفت و به اهداف بلند مدت تر و دیگر سیاست های کلی کسب و کار توجه کرد.

نکته سوم:

موردی که همیشه در قیمت گذاری به آن توجه میشود و تعیین کننده قیمت پایه یا حداقل قیمت برای کالاست ، هزینه ها هستند. هزینه هایی مانند حمل و نقل، انبار داری، مواد اولیه، تامین خدمات برای مصرف کنندگان و بسیاری موارد دیگر از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت کالا است. طبیعی است که اگر بنا به استراتژی های کسب وکار خود مجبور هستید قیمت گذاری را با طیف پایین تری انجام دهید و کالایی با قیمت پایین تر به مشتری عرضه کنید، باید تلاش خود را صرف کمتر کردن هزینه ها نمایید.

همیشه به یاد داشته باشید که هیچ یک از موارد فوق را نباید به تنهایی برای قیمت گذاری در نظر بگیرید. اگر فقط به هزینه ها توجه کنید مانند اشتباهی که اکثر کسب و کار ها مرتکب میشوند، از مجموعه ای از عوامل غافل مانده اید. باید رابطه بین قیمت و تقاضا و تصورات ذهنی مصرف کننده از کالا را نیز در نظر بگیرید.

به غیر از نکات فوق موارد بسیار متنوع تری در قیمت گذاری نقش دارند که در مقالات بعدی حتما به آن ها میپردازیم…

 

محصولات پیشنهادی

[products columns=”4″ orderby=”title” order=”DESC” ids=”5832″]

ارسال دیدگاه

73 − 66 =