روی موج تبلیغات جدید جهان سوار شوید!

روی موج تبلیغات جدید

اگر شما هم اهل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستید، به احتمال زیاد شما هم با تصاویری روبرو شده اید که مثلاً از یک فیلم برداشته شده و یا عکس یک لحظه خاص باشد و در زیرش یک عبارت مفهومی و خنده‌دار نوشته شده است.بعضی از این تصاویر که با سرعت زیادی در اینترنت دست به دست می‌شود را meme (تلفظ : میم) می‌گویند.

نخستین بار ریچارد داوکینز در سال ۱۹۷۶ در کتاب “ژن خودخواه” آن را بکار برد. Meme در لغت به معنی الگویی از یک مجموعه از فرهنگ‌ها (سبک و روشها، مفاهیم و رفتارها) است. میم ها به گونه های مختلفی وجود دارند. پیش از بوجود آمدن اینترنت می‌توان به بنای پارتنون یونان و بنای انجمن روم اشاره کرد که از تلفیق معماری آن‌ها بنای یادبود لینکلن در آمریکا ساخته شد. ستون‌های بنای یادبود لینکلن یک میمِ معماری است که نشان دهنده انتقال از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر با تطبیق چشم انداز، سبک و روش، مفاهیم و آب‌وهوای خاص آنجا است.

میم معماری

میم مفهوم جدیدی در بازاریابی است که در گذشته چندان آشنا نبود. جالب است بدانید که استفاده از میم ها در اینترنت بسیار فراگیر شده. به تصاویر زیر نگاه کنید.

میم ها

این سه تصویر نمونه‌هایی از میم ها در قالب تصویر و عکس هستند. میم ها می‌توانند در قالب فیلم‌های کوتاه هم قرار بگیرند. احتمالا کلیپ‌های دابسمش را دیده‌اید؛ فیلم‌های کوتاهی که یک نفر شروع می‌کند به صحبت کردن ولی صدای شخصیت فیلم و یا خواننده بجای او پخش می‌شود. البته فیلم‌های میم گسترده‌تر از فقط دابسمش هستند.

میم ها به‌صورت متن نیز وجود دارند، مثلا تگ‌های اینستاگرام و توییتر نوعی میم حساب می‌شوند! #۲۰ThingsAboutMe یکی از تگ‌هایی بود که افراد زیادی را به خود جذب کرد. افراد ۲۰ مورد از خصوصیات خود را بیان می‌کردند.

درواقع همه ما دوست داریم درباره خودمان صحبت کنیم. یک کودک زمانی که نقاشی می‌کشد یا کاردستی درست می‌کند، اولین کاری که انجام می‌دهد نشان دادن آن به پدر و مادر و دیگران است. الآن هم کافی است ما یک لباس جدید بخریم، احتمالا اولین کار این است که به افراد خانواده‌مان یا دوستانمان نشانش دهیم. بنابراین این تگ‌ها که درباره خود فرد است، بسیار پرطرفدار می‌شود چرا که مطابق علاقه ما است.

اگر هنوز مجاب نشدید که از میم ها باید استفاده کنید، این چهار ویژگی را حتما بخوانید!

۱- میم ها مثل ویروس پخش می‌شوند

یکی از ویژگی‌های مهم میم ها ویروسی بودن آن‌ها است. بیشترین کاربرد اینترنت برای افراد استفاده برای سرگرمی و مشغول بودن است به همین دلیل، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و نرم‌افزارهایی مانند تلگرام انقدر پرطرفدار و محبوب هستند. توجه کنید که در آن‌ها پر است از تصاویر و ویدئوهای جالب!

میم ها جالب و ساده هستند و خیلی سریع منظور آن را متوجه می‌شوید؛ و همچنین خیلی راحت می‌توانید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. من هم دوست دارم چیزهای بامزه را با دوستانم به اشتراک بگذارم، و این عاملی است که میم مثل یک ویروس در بین افراد پخش می‌شود. حتما تصویرهای “بقیه فکر می‌کنند من چه‌کار می‌کنم” را دیده‌اید! در این تصاویر یک کار خاص از منظر افراد مختلف تصور می‌شود که باعث جالب شدن و گاهی خنده‌دار بودنش می‌شود.

بقیه فکر می‌کنند من چه‌کار می‌کنم
میم “بقیه فکر می‌کنند من چه‌کار می‌کنم”

۲- میم ها به‌آسانی ساخته می‌شوند

برای انتشار ویروسی یک تبلیغ راه‌های زیادی است اما اگر ساختن آن سخت باشد راه به‌جایی نخواهیم برد. خوشبختانه ساختن میم ها آسان است؛ تمام چیزی که شما باید انجام دهید این است که:

  • آشنایی با فتوشاپ در حد پایه
  • کمی شوخ‌طبعی
  • فقط همین‌ها!

شوخ‌طبعی را باید زیرکانه استفاده کنید. خوشبختانه با تمرین می‌توانید شوخ‌طبعی خود را ارتقا دهید.

اما چطور میم هایی بسازیم که مردم آن‌ها را پخش کنند؟ پابلو پیکاسو می‌گوید: “هنرمند خوب کپی می‌کند، هنرمند بزرگ می‌دزدد”. ساخت یک میم از یک تصویر جدید و شناخته نشده کمی سخت است، بنابراین سعی کنید از تصاویر معروف که الآن محبوب هستند استفاده کنید و متن خود را به آن تصاویر اضافه کنید یا تغییراتی در آن ایجاد کنید که برای شما شود. یکی از بهترین منابعی که می‌توانید میم های مناسبی پیدا کنید سایت www.knowyourmeme.com است.

۳- میم ها منظور و احساس را سریع منتقل می‌کنند

در تصویر گربه‌ای که در حال التماس و خواهش است می‌توانید آن حس را درک کنید و سریعاً شباهت آن را با درخواست یک کودک معصوم متوجه می‌شوید. همچنین تصویر ترولی که به خاطر بین التعطیلی خوشحال است را می‌توانید درک کنید. در بازاریابی محتوایی که بسیاری از کسب‌وکارها از آن برای جذب مخاطبین مرتبط استفاده می‌کنند، دیدن و خواندن محتوا بسیار اهمیت دارد. درواقع محتوا یک چیز مصرفی است و زمانی برای یک کسب‌وکار مفید است که مخاطبین آن را مصرف کنند و به مصرف بیشتر آن ترغیب شوند. میم ها به خاطر کوتاه بودن و ترکیبی از تصویر و متن بودن می‌تواند به سرعت دیده و خوانده شوند.

یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توان از این تبلیغات استفاده نمود، بیلبوردها و تبلیغات محیطی است. چرا که در زمان کوتاهی مفهوم انتقال پیدا می‌کند. راننده‌ای که در یک بزرگراه با سرعت در حال حرکت است تنها چند ثانیه فرصت دارد که بیلبورد را ببیند! بنابراین متن طولانی و پیچیده در بیلبوردها و تبلیغات محیطی مناسب نیست. نمونه استفاده از میم در بیلبورد تبلیغاتی را می‌توان به کار بردن “کودک موفق” توسط شرکت بریتانیایی ویرجین مدیا در فوریه سال ۲۰۱۲ است که می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

شعار تبلیغ: Tim الآن فهمید که پدر و مادرش شبکه‌های HD را بدون هیچ هزینه اضافی تهیه کرده اند.

میم کودک موفق
میم کودک موفق

۴- میم ها تاثیر گذارند

یکی از زمان‌هایی که می‌توانید از میم ها به‌خوبی بهره ببرید مناسبت‌های خاص هستند؛ و بیان یک واقعیت به گونه ای طنزآمیز. شرکت نوترکس ریسرچ برای سال جدید میلادی این میم تصویری را تهیه و منتشر کرد.

شرکت نوترکس ریسرچ

تصویر دو قسمت دارد که در قسمت بالا باشگاه بدن‌سازی را خالی نشان میدهد که برای تعطیلات سال نو است و قسمت پایین برای هفته پس از تعطیلات است. با نمایش این واقعیت نوترکس سعی به ترغیب افراد به استفاده از سالن های بدن‌سازی در ایام خلوت تعطیلات را نیز دارد و مطمئناً این واقعیت که در تصویر نشان داده‌شده باعث خنده مان می‌شود!

شما هم می‌توانید با استفاده از مناسبت‌ها و استفاده از دو تصویر متفاوت با عمق تفاوت آن‌ها شوخی کنید و یا افراد را به فکر وادارید.

راه‌های زیادی برای ساخت تصاویر و فیلم‌های میم است که می‌توانید با تمرین کردن، میم های مرتبط به کسب‌وکارتان را تهیه و پخش‌کنید. شاید بهترین مکان برای انتشار میم شبکه‌های اجتماعی باشد زیرا با سرعت زیادی می‌تواند منتشر شود، لایک بگیرد و به اشتراک گذاشته شود. همین حالا مخاطبین خود را مجسم کنید و بگویید به چه موضوعاتی توجه می‌کنند؟ در همان مورد یک میم بسازید و در شبکه اجتماعی تان منتشر کنید.

 

نویسنده : کمیل غفورمحسنی  –  منبع : مجله موفقیت

ارسال دیدگاه

75 − 73 =