دوره MBA چست؟

دوره MBA

معرفی دوره MBA

یکی از بحث های داغ آموزشی در سال های اخیر دوره MBA و شرکت در دوره های MBA می‌باشد. MBA مخفف واژه های Master of Business Administration  است که در زیر مجموعه ای از حوزه مدیریتقرار میگیرد و بسیار به فضای کسب و کار نزدیک بوده و هدف از آن آماده کردن افراد برای به دست گرفتن حرفه ای و متفاوت یک کسب و کار است .
در دوره MBA به افراد مهارت های جدید و متفاوت مدیریتی آموزش داده می‌شود که با توجه به سرعت بالای تغییرات در جهان تجارت بتوانند دید متفاوتی به فضای کسب و کار داشته باشند . فردی که در دوره MBA آموزش دیده است قابلیت این را دارد که مانند یک کارآفرین کسب و کاری را از صفر راه اندازی کند (start up) و در مراحل بعد کسب و کار را مدیریت کند. از یک دانش آموخته MBA انتظار می‌رود کسب و کار را بهتر از کسی که صرفاً تحصیلات مدیریتی در دانشگاه دارد اداره کند.

 

بازار کار و مخاطبان دوره MBA

وجه متمایز و منحصر به فرد رشته MBA این است که افراد برای گرفتن مدرک آموزش نمی‌بینند ، در این رشته مدرک کمترین درجه اهمیت را دارد زیرا این رشته صرفاً برای افرادی به وجود آمده که در رشته های تحصیلی دیگر دانش و تخصص دارند ولی در عین حال نیازمند دانش مدیریتی هستند . به همین دلایل بازار کار این رشته به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند افراد متخصص و فارغ التحصیلانی که در پی راه اندازی کسب و کاری در حوزه تخصص خود هستند و می‌خواهند مدیریت آن را بر عهده گیرند و دسته دوم مدیرانی که برای ارتقا و بهبود عملکرد مدیریتی خود نیاز به دانش روز مدیریت و مهارت های جدید دارند.
بنابراین مخاطبان این رشته متواند مثلاً هنرمندی باشد که قصد دارد آموزشگاهی تأسیس کند و آن را مدیریت کند ا پزشکی که مخواهد مدیریت یک کلینیک را بر عهده گیرد و با چالش هایی مانند مدیریت منابع انسانی و استراتژی های آینده روبروست یا هر فردی که در کسب و کار خود نیازمند توسعه برند شخصی است میتواند رشته MBA را به عنوان گزینه ای جدی مد نظر داشته باشد.

ضرورت دوره MBA

از آن جا که محیط اقتصادی امروزه بسیار پیچیده است و حضور و حتی ورود به عرصه تجارت برای بسیاری از افراد دشوار و در مواردی غیر ممکن است ضرورت گذراندن این دوره و یاد گری مهارت ها آن بیش از پیش احساس می‌شود.
دوره MBA با گرایش های متنوعی که دارد تا حد زیادی می‌تواند خلأ موجود در بازار را برای علاقه مندان پر کند . جالب است بدانید که در ۳۰ سال گذشته فارغ التحصیلان این دوره ها بالاترین میزان اشتغال و حقوق و مزایای دریافتی را در مقایسه با دیگر رشته ها داشته‌اند .
امروزه در کشور ما دیگر افراد منتظر دولت نمی‌مانند تا شرایطی را فراهم و آن ها را به استخدام دربیاورد ، افرادی که به دنبال کسب‌وکار هستند می‌دانند که در موارد متعددی خود باد یک به عنوان یک کارآفرین وارد عمل شوند و آینده شغلی خود را بهبود بخشند. دوره MBA متواند گواهی حرفه ای و مهارتی اثبات شایستگی شما در موضوع علم مدیریت به صورت عملی باشد.

mba-1

 

گرایش های دوره MBA

با توجه به تعدد کسب و کارها در جهان، تعداد گرایش های موجود در دوره های MBA ، بسیار متنوع است و در برخی کشورها تا ۷۰۰ گرایش تدریس می شود. اما در ایران گرایش های محدودی در دوره های MBA ارائه می شود که دانشگاه ها، مؤسسات و آموزشگاه ها ی متعددی دوره MBA را تدریس می‌کنند و هر کدام گرایش هایی کاربردی برای مخاطبان در نظر گرفته است، گرایش ها مختلف دوره MBA هم پوشانی های زیادی با هم دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
گرایش استراتژی
گرایش بازاریابی
گرایش کسب و کار بین الملل
گرایش زنجیره تامین
گرایش مدیریت پروژه
گرایش مالی
گرایش سستم های اطلاعاتی
گرایش مدیریت آموزش
گرایش خدمات
گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی
گرایش کارآفرینی
گرایش های فن آوری
و…

سر فصل، تعداد و نوع واحد های رشته MBA

کلیه گرایش های رشته MBA سر فصل هایی نظیر : اخلاق و احکام کسب و کار، اصول اقتصاد، حسابداری برای مدیران، مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی، رفتار سازمانی، مدیریت عملیات، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و نظریه های سازمان و مدیریت را می‌گذرانند.
دیگر دروس مانند موارد زیر اختیاری است و متناسب با گرایش کاملاً متفاوت می‌شود: پویایی کسب و کار، تحقیق در عملیات، حقوق کسب و کار، فضای کسب و کار در ایران، مدیریت ریسک، مدیریت کیفیت، مدیریت فناوری و نوآوری، مدیریت دانش، مدیریت پروژه و …

دروس و واحد های دوره MBA  در دانشگاه های وزارت علوم به شرح زیر است :

دروس اجباری:

دروس اجباری شامل ٣٠ واحد درسی و یا ١٠ درس است که دانشجویان بدون گذراندن آنها فارغالتحصیل نخواهند شد. این دروس دانشجویان را با زیرساخت های رشته مدیریت و زمینه ها و حوزه هایی که هر مدیرباید به آن آگاهی داشته باشد، آشنا میکند.

دروس اختیاری:

دروس اختیاری شامل حداقل ٩ واحد درسی است که باید دانشجویان از بین ١٢ درس بر اساس علاقه و اختیار خود انتخاب کنند. دانشجویان ممکن است با رعایت بندهای دیگر و جمع ۵٧ واحد درسی بیشتر از حداقل ٩ واحد درسی از دروس اختیاری انتخاب کنند. دروس اختیاری از مجموعه دروسی انتخاب میشوند که اگر چه مانند دروس اجباری اطلاع از آنها ضرورت قطعی ندارد ولی در حوزه های مختلف مدیریت کاربرد دارند.

دروس گرایش:

دروس گرایش های تخصصی شامل ١٢ تا ١٨ واحد درسی است بسته به گرایشی که دانـشجویان انتخاب میکنند

 mba-degree

مؤسسات ارائه دهنده دوره MBA

 

در اکثر دانشگاه های معروف این رشته به صورت دوره کارشناسی ارشد تدریس مشود با این تفاوت که به دلیل نداشتن مقطع کارشناسی این رشته فقط در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته مشود. جالب است بدانید که این رشته برخلاف دیگر رشته ها مقطع کارشناسی ارشد که کل دوره ۳۲ واحد را میگذرانند ، آن رشته بالغ بر ۵۰ واحد است. البته در سال های اخیر دانشگاه ها اقدام به کم کردن این تعداد واحد کرده اند . در دانشگاه شریف این رشته با ۵۷ واحد و در دانشگاه تهران در برهه ای ۴۸ واحد تدریس می‌شد.
این تعداد واحد در مؤسسات عالی دیگر متغیر است . مؤسساتی مانند ماهان، سازمان مدیریت صنعتی و برخی مؤسسات در دوره مجازی MBA دروسی را جایگزین برخی دروس نموده اند که به جذاب شدن و بالا رفتن کیفت این رشته و نزدیک شدن به فضای کسب و کار کمک زیادی میکند. مجموعه درس های اصول و فنون مذاکره، تفکر سیستمی، درس های مدل ذهنی و روش های تصمیم گیری از جمله این دروس هستند.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

+ 80 = 85