۷دلیل برای استفاده از بازاریابی دیجیتالی

diigital marketing

غول‌های کسب و کار، دنیای دیجیتال را پذیرفته‌اند و روزبه‌روز برای بهبود نتایج سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این بخش انجام می‌دهند اما کماکان بسیاری از کسب و کارهای سنتی و کسب و کارهای کوچک با بهانه‌های مختلف ازجمله؛ مشتریان من آنلاین نیستند، اینترنت یک مد زودگذر است و …  این فرصت بازار را از دست می‌دهند. در این مقاله سعی بر این است که به بخشی از ضرورت‌های استفاده از فضای آنلاین و دیجیتالی ( بازاریابی دیجیتالی ) توضیحاتی ارائه شود.

 

  1. با هر بودجه‌ای می‌توان بازاریابی کرد

بسیاری از بخش‌های بازاریابی دیجیتالی مانند وبلاگ نویسی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیل و حتی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) به‌راحتی در شروع کار در مقیاس کوچک قابل انجام است. هرچقدر رقبای شما کم‌کارتر و ساده‌لوح‌تر در فضای آنلاین حضور داشته باشند فرصت درخشیدن با هزینه‌های پایین‌تر برای شما امکان‌پذیر است. می‌توان سایتی با امکانات معمولی در نظر گرفت و با راهکارهای مناسب دیجیتال مارکتینگ مخاطبان خوبی جذب کرد. شرکتی را در این روزها مشاهده کرده‌ام که فقط از طریق تلگرام روزی ۴۰۰ الی ۵۰۰ تماس تلفنی برای استفاده از خدمات این شرکت را دارند.

 

  1. ایجاد شعبه ۷۲۴

در فضای رقابتی که بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند ساعت کاری خود را افزایش دهند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند و خدمات بهتری ارائه کنند مشکلاتی همانند افزایش حقوق کارکنان و هزینه‌های سرباری را متحمل می‌شوند اما شما با بازاریابی دیجیتالی امکان ارائه خدمات در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در طول ۷ روز هفته را دارید بدون آنکه هزینه‌های زیادی را برای کارکنان و پشتیبانی صرف کنید.

 

  1. قابلیت ارائه خدمات در وسعت جهانی

کسب و کارهای سنتی با راهکارهایی که در پیش می‌گیرند قابلیت ارائه محصول و خدمات را در منطقه خود و در دید بهتر می‌توانند به شهر خود خدمات ارائه کنند و یا حتی بتوانند با فعالیت مستمر و روش‌های گوناگون بازاریابی بازار خود را گسترده‌تر کنند. نکته‌ای که در بازاریابی دیجیتالی وجود دارد این است که شما در ابتدای کار در بازار گسترده‌ای قرار می‌گیرد و این فرصتی است تا به جامعه مخاطبین بیشتری دسترسی پیدا کنید. شرکت‌های شهرستانی که قصد نفوذ به پایتخت را دارند دیگر نیازی به هزینه‌های سنگین اجاره و خرید دفتر در تهران را ندارند و می‌توانند در تهران و دیگر شهرها خدمات خود را ارائه کنند. این موضوع در بازار بین‌الملل و صادرات حاکم است و می‌توان به شکوفایی اقتصادی کشور در کنار سود خود کمک کنید.

 

  1. قابلیت ایجاد پیشنهادات منحصربه‌فرد بدون دردسر

افرادی که فروشندگان موفقی هستند از ارزش خلق پیشنهاد به‌موقع آگاه هستند و اگر در لحظه درست پیشنهاد دقیقی متناسب با نیاز مخاطبانتان خلق کنید امکان خرید مخاطب افزایش می‌یابد که این موضوع، خود همراه مشکلاتی همانند خطای انسانی است که اگر از فروشندگان بی‌تجربه استفاده کنید فروش و سودآوری خوبی در کسب و کارتان ایجاد نمی‌شود. اما ابزارهای دیجیتالی با استفاده از تحلیل مخاطبان، می‌توانند پیشنهاد‌هایی مخصوص هر فرد در نظر بگیرند تا فروش را در سیستم کسب و کار شما ساده‌تر و اتوماتیک کنند که به این‌گونه خدمات، هوش تجاری و داده‌کاوی می‌گویند.

 

  1. بازاریابی دیجیتالی مُد نیست!

دنیای دیجیتال پویاست و یک مُد زودگذر نیست و روزبه‌روز ضریب نفوذ اینترنت در ایران و جهان افزایش می‌یابد. مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (http://matma.ito.gov.ir) آمارهای مربوط به ضریب نفوذ اینترنت را در کشور اعلام می‌کند که دید خوبی به شما از کاربران اینترنتی می‌دهد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید هرچقدر تکنولوژی پیشرفت می‌کند وابستگی به اینترنت افزوده می‌شود و افراد پا به سن گذاشته‌ای که حوصله یادگیری ابزارهای دیجیتالی را ندارند مجبور به استفاده از برخی امکانات آنلاین شده‌اند.

تا همین چند سال پیش، افراد سنتی فکر نمی‌کردند که فروشگاه‌های اینترنتی انقدر خوش بدرخشند و بازارهای سنتی را با تهدید مواجه کنند. اگر شما در کسب و کاری هستید که فکر می‌کنید بازاریابی دیجیتالی برای شما مناسب نیست و شرکتی تا به حال این کار را انجام نداده است، این یک فرصت استثنایی برای شماست تا پیشروی بازار خود شوید. اگر فرد دیگری زودتر از شما وارد شود شما دیگر پیشرو نیستید و مزیت خود را از دست داده‌اید و همه شما را کپیِ فرد اول می‌دانند. از دنیای دیجیتال به‌عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید و دید بلندمدتی نسبت به آن داشته باشید.

 

  1. نظارت بر تعداد مخاطبین و مشتریان

اگر از تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بیلبوردی و … استفاده کنید، به نظرتان چگونه می‌توان تعداد افرادی که این تبلیغات را می‌بینند محاسبه کرد؟ چگونه می‌توان میزان توجه این افراد را نسبت به تبلیغات شما محاسبه کرد؟ بعضی موارد برای تحلیل واقعاً قابل ‌اندازه‌گیری نیست و برخی دیگر به‌سختی قابل‌سنجش است. اما ابزارهای سنجش در فضای آنلاین شما را قادر به تحلیل می‌کند، تحلیل‌هایی که نقاط ضعف خود را می‌توانید تشخیص دهید و در جهت بهبود آن تلاش کنید. اینکه چه تعدادی تبلیغ شما را می‌بینند و اینکه چه تعدادی روی تبلیغ شما اقدام می‌کنند و چه تعدادی منجر به فروش در کسب و کار شما می‌شود.

 

  1. توانایی بررسی انتظارات مشتریان

بینش بازاریابی زمانی حاصل می‌شود که رفتار مصرف‌کننده، عادات خرید، عملکرد رقبا مورد بررسی قرار گیرد و زمانی می‌توان سنجیده عمل کرد که بینش درستی در بازاریابی داشته باشید. شرکت‌های بزرگ، سالانه سرمایه‌های زیادی را برای تحقیقات بازار در نظر می‌گیرند تا بینش درستی برای ارائه خدمات و محصولات کسب کنند تا نسبت به تغییرات در بازار آگاهانه اقدام کنند. هرچقدر بتوان بهتر عملکرد و انتظارات خریداران را تحلیل نمود می‌توان سنجیده‌تر عمل کرد که تحلیل‌های آنلاین با بودجه‌های پایین‌تر و روش‌های ساده‌تر امکان‌پذیر می‌باشد.

در حال حاضر هر فردی با گوشی هوشمندی که در اختیار دارد به‌راحتی در فضای آنلاین گشت‌وگذار می‌کند و خدمات و محصولات شما را با رقیب شما مقایسه می‌کند و چه شما بخواهید چه نخواهید این عمل توسط اکثر کاربران اینترنتی به‌راحتی انجام می‌شود و این شما هستید که باید با بررسی انتظارات آن‌ها، خدمات و محصولات بهتری ارائه کنید تا نظر مخاطبین خود را جلب کنید.

منبع: این مقاله با عنوان ” ۷ راز بازاریابی دیجیتالی ” در شماره ۹۰ مجله راز توسط نادر قاهری چاپ شده است.

ارسال دیدگاه

67 + = 74