آیا این ۳ اشتباه رایج تبلیغات اینترنتی را مرتکب می شوید؟

تبلیغات اینترنتی

همانطور که در مورد کسب و کار اینترنتی صحبت شده بود، برای شناخته شدن کسب و کارمان توسط تعداد افراد بیشتر ناچار به استفاده از ابزارهای مختلفی هستیم. یکی از مهمترین ابزارها تبلیغات است. کسب و کاری که در تبلیغات سرمایه گذاری مناسبی انجام ندهد، مدت زمان زیادی را طی خواهد کرد تا رشد کند. البته همه داستان تبلیغات به مبلغ سرمایه گذاری ختم نمی شود و داشتن هدفی مشخص در تبلیغات از ضروریات ساخت یک تبلیغ مناسب هست. پس از تعیین هدف، نیاز به بودجه مناسب برای آن هست. در تبلیغات معمولا کسب و کارهای کوچک و متوسط درصدی از میزان فروش خود را به عنوان بودجه تبلیغات تعیین می کنند، اما اگر شما روی بحث مالی محدودیت کمتری دارید بهتر است که بر اساس اهدافتان تخمینی برای هزینه تبلیغات انجام دهید. بعد از آن به رسانه ای که می خواهید در آن تبلیغ کنید توجه کنید، آیا آن رسانه ها پیام تبلیغاتی شما را به مخاطبان تان می رسانند؟ فکر می کنید مخاطبان شما چه مجلاتی مطالعه می کنند، به چه سایتهایی مراجعه می کنند و یا در چه مکانهایی ممکن است حضور داشته باشند؟

 

۱- جملات طولانی و پیچیده در تبلیغات استفاده نکنید. هر چه ساده تر، جذاب تر!

در تبلیغات ، کمتر از کلمات استفاده کنید!

در خیابان که عبور می کنیم نام صدها مغازه و فروشگاه را می بینیم. تراکت های تبلیغاتی پر از کلماتی هست که ما با نگاه به آن کاغذ حتی حوصله خواندن یک کلمه آنرا نداریم و بدون خواندن جمله ای آن را به سطل زباله می اندازیم. (لطفا برای زحمت کمتر مامورین نظافت شهرداری این کاغذها را تا اولین سطل زباله تحمل کنیم). گاهی که از بزرگراه ها و خیابان های تهران عبور می کنم می بینم که در بعضی از بیلبوردهای بزرگی که احتمالا چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان هزینه دارند، تبلیغ کننده چند جمله مثلا جذاب روی آن نوشته است. آیا راننده ای که از این خیابانها یا بزرگراه ها عبور می کند می تواند با یک نگاه پیام این تبلیغ را بگیرد؟ یک راننده چند ثانیه برای دقت کردن به تابلوی تبلیغاتی بزرگراه دارد؟ (در بعضی از کشورها قوانین سختی در مورد این تابلوها در مسیرهای خطرناک وجود دارد تا حواس راننده پرت نشود) من دوستانم را ۱۱ دفعه تست کردم و بعد از عبور از جلوی بعضی از تابلوهایی که چند جمله نوشته دارند. از دوستانم پرسیدم که پیام تابلو چه چیز بود؟ فقط ۱ نفر توانست پاسخ قابل قبولی بدهد. همین اتفاق در تبلیغات بنری اینترنتی هم تکرار می شود. شما حدود ۳ تا ۷ ثانیه فرصت دارید که نظر مخاطب را جلب کنید و پیام تان را انتقال دهید.

 

ما با کلمات اشباع شدیم، کلمات لحن ندارند. خواندن کلمات زمان بیشتری نسبت به تصویر از ما می گیرد، با این تفاوت که تصاویر بلافاصله احساس و هیجان را نیز انتقال می دهند و تاثیر بسیار بیشتری بر مخاطب می گذارند. با تصویر می توان سریعا یک مفهوم را انتقال داد در صورتی که برای بیان این مفهوم باید چندین خط توضیح نوشت. ذهن انسان تصاویر را بهتر می فهمد. بنابرین در طراحی تبلیغات سعی کنید با تصویر مفهوم اصلی را برسانید و تا حد ممکن از بکار بردن جملات طولانی و پر پیچ و تاب خود داری کنید.

 

۲- همه بنرهای تبلیغات اینترنتی مورد توجه قرار نمی گیرند!

به کوری بنری در تبلیغات اینترنتی توجه کنید!

پدیده کوری بنری یا Banner Blindness مدتی هست که توسط محققان بازاریابی اینترنتی کشف شده و بارها در آزمایشات تایید شده است. کاربران اینترنتی معمولا به چیزی که شبیه به تبلیغات بنری باشد توجه نمی کند. اگر شما هم کاربر حرفه ای اینترنت باشید احتمالا زیاد پیش آمده که صفحات مختلف سایت ها را باز کنید و بعد از مطالعه و بررسی مطالب سایت حتی به یاد نیاورید که چه تبلیغاتی در آن صفحات نمایش داده شده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نقشه گرمایی ردیابی حرکات چشم بروی این صفحه را نمایش می دهد. طبق تصویر مشخص است که تبلیغات اینترنتی بنری در حاشیه سایت خیلی مورد توجه قرار نگرفته اند. (ناحیه های قرمز بیشتر دیده شده است)

banner blindness phenomenon

 

یکی از راه های غلبه بر نادیده گرفتن تبلیغات بنری در پدیده کوری بنری، استفاده از الگوی حرکت چشم در مطالعه محتوای هست که به الگوی (F Pattern) معروف شده می باشد. در تحقیقی مشاهده هایی صورت گرفت که افراد حرکت چشمشان بر روی صفحات وب بصورت حرف F است یعنی ابتدای چشم راستای افقی ابتدایی متن صفحه را مطالعه می کند و سپس پایین می آید و مسیر افقی بعدی را دنبال می کند. اما خطوط اول و پاراگرافهای اول با دقت بیشتری دیده می شوند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، مسیر حرکات چشم نمایش داده شده است. مشاهده شد که چشم عادت دارد طبق این الگو مسیر افقی را تا انتها دنبال کند. بنابرین اگر تعداد اندکی بنر تبلیغاتی مناسب استفاده شود که تا حد امکان همرنگ صفحه سایت باشد و در مسیر افقی مطالب اولیه صفحه قرار گیرد می تواند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

الگوی حرکت چشم

 

۳- تبلیغات را متوقف نکنید!

فعلا مشتری های خوبی داریم، بیش از این تبلیغ اینترنتی نیاز نیست!

درصدی از مشتری ها ، تبدیل به خریدار دائمی نمی شوند و از لیست مشتریهای دائمی شما خارج می شوند. ریزش مشتریان در هر کسب و کاری وجود دارد. اگر امروز مشتریان زیادی دارید و فکر می کنید کارتان رونق گرفته و دیگر نیاز به هزینه اضافی در تبلیغات نیست در اشتباه هستید. کافی است تبلیغاتتان را قطع کنید و مدتی بعد اثر آن را بر کسب و کارتان ببینید. شاید تا دو ماه افت زیادی مشاهده نکنید اما بعد از مدتی که از تبلیغ نکردنتان بگذرد، متوجه افت مراجعات و سفارشات خواهید شد.

گاهی اوقات مشاهده شده که نمایش دوباره یک تبلیغ و یا پیشنهاد خوب به افراد، به اندازه بار اول نمایش باعث ایجاد فروش و مراجعه می شود. علت آن است که برخی از افراد در برابر تبلیغات گارد دارند، تکرار یک پیام باعث می شود آن گارد شکسته شود و در لحظه ای خاص تصمیم بگیرند که پیشنهاد شما را بررسی بیشتری کنند و سری به شما بزنند. گاهی افراد در دفعه اول که تبلیغ شما را می بینند به پیشنهاد شما نیازی ندارند یا دچار مشغله ای هستند که به تبلیغ کمتر توجه می کنند اما در دفعه دوم آن افراد احتمالا توجه بیشتری را به پیشنهادی که به نظرشان آشنا می آید نشان می دهند. همواره به تبلیغ دید سرمایه گذاری داشته باشید و نه دید هزینه ای، اگر شما ۱ میلیون تومان سرمایه گذاری کنید و در مدت دو ماه ۳ میلیون تومان بدست بیاورید، آیا معامله خوبی نیست؟ به شرط آنکه نتیجه گرفتن از این هزینه را تا حدودی تضمین کنید و همچنین به شرط ارائه محصولات و خدمات مناسب و کسب رضایت مشتری، معامله بلند مدت و خوبی می تواند باشد.

بنابرین سعی کنید همیشه بودجه تبلیغاتی خود را حفظ کنید ، هر چند اندک. همواره سعی کنید راه های جدید که بیشترین بازده را دارند بسنجید و از آنها استفاده کنید.

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

88 − 78 =