نقد و بررسی برندینگ فست فود عطاویچ

فست فود عطاویچ

فست فود عطاویچ مدتی است که تبلیغات متنوعی داشته که با استقبال نسبتا خوبی رو به رو شده است. نکته ای که در این برند وجود دارد تمایز در ارائه محصول است و یکی از اصلی ترین دلایلی که این فست فود توجه را به خود جلب کرده، تولید ساندویج های همبرگری بسیار بزرگ است که با شعار “یک غول خوشمزه” که بسیار راحت به یادماندنی است، ارتباط کلامی خوبی بین محصول و شعار خود برقرار کرده است که در بازار رقابتی این صنعت، امتیاز فوق العاده است برای دهان به دهان شدن و مردم راجع به چیز عجیبی که برای اولین بار مشاهده می کنند با اطرافیان خود صحبت می کنند که این ساندویچ های غول، اهرم بازاریابی فوق العاده ای برای فست فود عطاویچ محسوب می شود که در کارگاه “آفرینش یک برند قدرتمند” بطور مفصل راجع به این موضوع صحبت شد.

بازار فست فودها و کافی شاپ ها در ایران بسیار داغ است و اولین ایده کارآفرینی که هر جوانی در ذهن خود می پروراند این است که یک فست فود یا کافی شاپ تاسیس کند. یکی از صنایع پولساز در دنیا محسوب می شود و با توجه به محدودیت های تفریحی در ایران، اکثر جوانان برای تفریح کردن، علاقه مندند که غذای فست فودی میل کنند. در شهر تهران گزینه های زیادی برای انتخاب فست فود وجود دارد و روزبه روز به لیست فست فودها اضافه می شود و در شهرهای دیگر کشور اینگونه غذا ها رو به افزایش است.

متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر برندهای حوزه رستوران داری ضعیف کار می کنند که اگر برند تازه واردی با اصول ساده بازاریابی پا به این عرصه بگذارد به راحتی می تواند مخاطبان زیادی را جذب کند که عطاویچ، با رعایت چند نکته بازاریابی ساده، توانسته سودآوری قابل توجهی داشته باشد. در حال حاضر ۲۰ شعبه در تهران، ۲ شعبه در کرج و ۱۰ شعبه در دیگر شهرهای کشور دارد. با این اوصاف به نظر می رسد در حوزه فرانچایز کردن اقدامات خوبی انجام داده است در صورتیکه در کشور ما به مسئله فرنچایزینگ درست و اصولی اهمیت داده نشده است و اکثر برندهایی که در گام اول موفق عمل کرده اند در گام زنجیره ای کردن فروشگاه های خود با مشکل جدی و عدیده ای رو به رو شده اند که در این حوزه می توان به رستوران های پدرخوب، رستوران خاتون و … اشاره کرد که در حال بازسازی روند فرانچایز کردن برند خود هستند.

در کنار این موضوعات عطاویچ از معدود رستوران هایی است که تبلیغات تلویزیونی و محیطی که هزینه بسیار بالایی دارد استفاده کرده است و در کنار آن به محیط دیجیتالی توجه ویژه داشته است که به روز بودن خود را از طریق طراحی اپلیکیشن عطاویچ و همچنین سفارش آنلاین نشان داده است.

نکته مثبت دیگری که هنگام سفارش غذا در این رستوران متوجه شدیم قیمت بدون حق سرویس و ارزش افزوده و مالیات در فاکتور بود. یعنی شما دقیقا قیمتی که در منو ذکر شده است را پرداخت می کنید و برخلاف دیگر فست فودها عمل کرده است که شما را در محسابه قیمت غذا فریب می دهند. در دیگر رستوران ها و فست فودها متاسفانه پس از درج قیمت غذا در فاکتور، قیمت حق سرویس و مالیات به قیمت غذا اضافه می شود که درد زیادی را برای خریدار به همراه دارد و باید به فست فود عطاویچ برای این تیزبینی تبریک گفت.

ممکن است شما تا الان با خود فکر کرده اید من در حال تبلیغ این برند هستم اما به هیچ عنوان این طور نیست. تا الان نکات مثبت این برند را ذکر کردم تا بدانید که با رعایت نکات خیلی کم و مهم در مقابل برندهای دیگری که الفبای بازاریابی و برندینگ را نمی دانند می توانید بسیار موفق تر عمل کنید. حال بریم سراغ نکات منفی.

 

تبلیغات فست فود عطاویچ

 

فست فود عطاویچ با محصول غول مانند خود را متفاوت کرده اما تصویر تبلیغات محیطی و حتی تصویر ساندویچ ها غول آن در منوی داخل رستوران با محصول اصلی شباهتی ندارد! تصویر ساندویچ طبقاتی است در صورتیکه خود ساندویچ از نظر پهنا بزرگ است و این اشتباه فاحشی در این برند است.

 

 

ساندویچ فست فود عطاویچ

ساندویچ فست فود عطاویچ

 

حتی عطاویچ با این تمایز قوی در ارائه ساندویچ های غول مانند می توانست هویت بصری بسیار بهتری برای برند خود بسازد. پیشنهاد ما این است که تصویر واقعی از ساندویچ های غول خود را بر سر در رستوران های خود نصب کند که به راحتی در همه جا قابل شناسایی و تشخیص باشد، در صورتیکه در حال حاضر بر روی فونت و رنگ قرمز عطاویچ تمرکز کرده است که هویت بصری ضعیف تری نسبت به مدل پیشنهادی ماست. بارها مشاهده شده است که مشتریان عطاویچ نام این فست فود را فراموش کرده اند اما شعار ” یک غول خوشمزه” در خاطرشان مانده است و اصطلاح تبلیغاتی آن ها که ” بریم غول بزنیم ” را بکار می برند پس بهتر است هویت بصری را بر ساندویچ ها غول متمرکز شود.

 

نمایندگی فست فود عطاویچ

متاسفانه هویت یکسانی در شعبات آن مشاهده نمی شود. منظور از هویت یکسان این است که علاوه بر فضای داخلی یکسان باید منو و کیفیت یکسانی در غذاهای شعبات مختلف خود داشته باشند که این موضوع باعث نارضایتی برخی مشتریان آن ها شده است که مطمئنا آسیب جدی را به  برند فست فود عطاویچ وارد می کند.

 

منبع: مسیر ذهنی، آموزش مدیریت

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

نظرات (2)

ارسال دیدگاه

1 + 7 =