با این ۴ تکنیک ساده در تبلیغات بر سر زبان‌ها بیفتید!

کمپین بازاریابی ویروسی داو

تا الآن شده است که با خودتان فکر کنید چه می‌شود که بعضی از کلیپ‌های خنده‌دار بر سر زبان‌ها می‌افتند و دست‌به‌دست می‌شوند ولی بعضی از کلیپ‌ها نه! علاوه بر کلیپ‌ها بعضی از متن‌ها، تصاویر و حتی افراد یا یک محصول نیز گاهی بر سر زبان‌ها می‌افتند. اگر شما صاحب یک کسب‌وکار باشید حتماً سعی کرده‌اید که با صرف هزینه‌ در انواع تبلیغات محیطی، چاپی یا اینترنتی، نام تجاری و محصول خود را بر سر زبان‌ها بیندازید و باعث افزایش فروش شوید. شاید هم بخواهید نام خودتان را بر سر زبان‌ها بیندازید.

 

یکی از بهترین راهکارها که نیاز به بودجه زیادی هم ندارد، استفاده از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی است. تبلیغات دهان‌به‌دهان را می‌شود نوعی بازاریابی ویروسی دانست، شما باید کاری کنید که چیزی که مدنظرتان است مثل یک ویروس پخش شود و مردم از آن آگاهی پیدا کنند. نقطه قوت این نوع بازاریابی وجود افرادی است که به شما در پخش پیام بازاریابی‌تان کمک می‌کنند. ویروس‌ها در طبیعت بسته به نوعشان سرعت‌های تکثیر متفاوتی دارند، اما عملکرد همه ویروس‌ها یکسان است. آن‌ها وقتی به یک میزبان می‌رسند، با تعویض DNA خود با سلول میزبان، وظیفه او را تغییر می‌دهند، میزبان فراموش می‌کند که چه وظیفه‌ای قبلاً داشته است. وظیفه جدید سلول میزبان ایجاد ویروس‌های جدید و مشابه است. همین اتفاق را ما در بازاریابی ویروسی طراحی می‌کنیم تا پیام ما توسط افراد مختلف پخش شود. درواقع ما باید چیزی (داستان، تصویر، ویدئو، شعر، متن یا هر چیز دیگری) بسازیم که مردم خودشان آن را به یکدیگر منتقل کنند. درحالی‌که ما پیام خود را از قبل درون آن چیز قرار داده‌ایم.

این چهار نکته را در کسب‌وکارمان استفاده کنیم.

 

۱- منحصربه‌فرد به نظر برسید:

میل به صحبت کردن درباره خود از کودکی با ما است، وقتی کودکی نقاشی می‌کشد یا کاردستی درست می‌کند پس از اتمام کارش اولین کاری که می‌کند نشان دادن آن به دیگران است. در بزرگ‌سالی نیز همین‌طور است. وقتی خانم‌ها بعد از خرید لباس‌هایشان را به دوستان، خواهران یا مادرش نشان می‌دهد و با آب‌وتاب از فروشگاهی که از آن خرید کرده است تعریف می‌کند درواقع در درجه اول درباره خودش صحبت می‌کند، حتی زمانی که درباره غذایی که می‌خوریم صحبت می‌کنم و از رستورانی که این غذاها را خوب تهیه می‌کند صحبت می‌کنیم بازهم درباره خودمان حرف می‌زنیم. در درجه دوم به‌ناچار درباره فروشگاه یا رستوران و محصولات خوبشان نیز صحبت می‌کنیم.

 

چه قصد داشته باشیم محصولمان را بر سر زبان‌ها بیندازیم و چه فردی را ، باید آن را منحصربه‌فرد نشان دهیم. ما میل داریم که درباره چیزهایی صحبت کنیم که ما را در چشم دیگران بالاتر نشان دهد. لباسی که می‌پوشیم، غذایی که می‌خوریم، اتومبیلی که سوار می‌شویم و همه و همه چنین تأثیری دارند. یکی از روش‌هایی که می‌توانیم کاری کنیم که فرد درباره آن حس خوبی داشته باشد و مایل باشند درباره آن صحبت کند، منحصربه‌فرد کردن محصولمان است. فرض کنید فردی به دوستش بگوید چه ساعت زیبایی دارید، او احتمالاً در جوابش پس از تعارف می‌گوید : این ساعت دست‌ساز سویسی با برند فلان است که سالانه فقط ۴۰۰ عدد از آن ساخته می‌شود. شما بدون اینکه دوست را دیده باشید سریعاً یکسری برداشت خواهید داشت، مثل‌اینکه درآمدش زیاد است، احتمالاً شیک‌پوش هست و پرستیژ زیادی دارد. دقیقاً به همین دلایل او این ساعت گران‌قیمت را خریده است وگرنه دقت زمان این ساعت با یک ساعت ارزان‌تر تقریباً یک‌میزان است. بنابراین منحصربه‌فرد بودن و کمیاب بودن یک چیز را در ذهن افراد با ارزش می‌کند. شما باید کاری کنید که محصولتان منحصربه‌فرد و متفاوت با رقبا باشد.

 

۲- احساسات را درگیر کنید:

زمانی که از چیزی هیجان زده و خوشحال می‌شویم، نمی‌توانیم سر جایمان بنشینیم و دوست داریم آن را با یک نفر در میان بگذاریم. در گذشته تصور می‌کردند که مردم بیشتر درباره احساسات مثبت حرف می‌زنند اما امروزه پژوهشگران با آزمایشات عصب‌شناسی متوجه شده‌اند که محرک قوی و ضعیف است که اهمیت دارد. مثلاً احساس عصبانیت، خشم و هیجان یک محرک قوی است. احتمالاً دیده‌اید که مردم در شبکه‌های اجتماعی یا صحبت‌های روزمره از چیزهایی که عصبانی‌شان می‌کند با دیگران صحبت می‌کنند و سعی دارند بقیه را با خود همراه کنند. اما محرک‌های ضعیف مانند رضایت خاطر و اندوه باعث سکون می‌شود.

چه بخواهیم یک کلیپ برای معرفی کسب‌وکارمان بسازیم و چه یک داستان بیان کنیم تا مردم برای یکدیگر نقل کنند، باید از نیروی احساسات به‌خوبی استفاده کنیم. توجه داشته باشید که در پیام خود از شوخ‌طبعی نیز می‌توانید استفاده کنید. سعی کنید پیامتان درعین‌حال آموزنده و با ارزش باشد و فرد را غافلگیر کند! هر چه غافلگیرکننده‌تر باشد شانس بیشتری برای پخش شدن خواهد داشت.

 

شاید شما هم کلیپ ویروسی‌شده شرکت آرایشی و بهداشتی داو را به نام “طرح زیبایی واقعی” با شعار “شما زیباتر از آنچه فکر می‌کنید هستید” را دیده باشید! در این کلیپ شما به طرز جالبی غافلگیر می‌شوید! هم خنده‌تان می‌گیرد و هم اشک خواهید ریخت. حدود ۱۱۴ میلیون نفر این ویدئو را دیدند و حدود ۳٫۴ میلیون بار به اشتراک گذاشته شد که در سومین رتبه اشتراک گذاشته شدن را در جهان دارد.

 

در این ویدئو از یک هنرمند نقاش آموزش‌دیده‌ی FBI استفاده ‌شده است. چند خانم وارد اتاقی می‌شوند که بین نقاش و آن‌ها یک پرده قرار دارد تا چهره آن‌ها توسط هنرمند دیده نشود. ابتدا طرح چهره هر خانم بر اساس توصیف خودش از چهره‌اش کشیده می‌شود و سپس یک غریبه که هر خانم را قبل از ورود به اتاق دیده است، می‌آورند و بر اساس توصیفات آن غریبه از هر خانم طرحی کشیده می‌شود. سپس به خانم‌ها دو تا طرح نشان داده می‌شود!

طرحی که بر اساس بیان خودشان است کمی زشت و طرحی که غریبه توصیف کرده بود زیباتر است. بنابراین در این آزمایش مشخص می‌شود تصوری که دیگران از شما دارند زیباتر از آنچه است که شما فکر می‌کنید! یا بهتر است بگوییم اکثر خانم‌ها تصور زیبایی از خودشان ندارند. شرکت آرایشی و بهداشتی داو هم با توجه به این موضوع و برای ارتقای اعتمادبه‌نفس خانم‌های جامعه دست به ساخت یک ویدئو با اصول بازاریابی ویروسی زد و نتیجه آن را نیز برداشت کرد.

 

 

دانلود فیلم

حجم فایل: ۷٫۹ mb

زمان فایل: ۳:۰۰ دقیقه

نوع فرمت: mp4.

۳- در چشم باشید:

اگر بخواهید نهار صرف کنید و دو رستوران در آن طرف خیابان کنار هم قرار داشته باشند که یکی از آن‌ها شلوغ باشد و رستوران دیگر خالی باشد، شما به کدام رستوران می‌روید؟

اغلب افراد به رستوران شلوغ‌ می‌روند. این رفتار نه‌تنها در رستوران بلکه در هر جای دیگری به اشکال مختلف دیده می‌شود. مثلاً پس از اتمام نمایش در تئاتر، افراد از جایشان بلند می‌شوند و تشویق می‌کنند. اما اگر خوب دقت کنید خواهید دید که اکثر افراد به دیگران نگاه می‌کنند و یکی یکی با دیدن کناردستی یا فرد جلویی که بلند شده و دست می‌زند، آن‌ها هم شروع به تشویق می‌کنند. این رفتار را در علم رفتارشناسی، اثر اجتماع می‌گویند. بنابراین در چشم بودن محصولتان باعث می‌شود مردم حس کنند که دیگران نیز از محصولات شما استفاده می‌کنند. به ‌عنوان‌ مثال استفاده از هدیه تبلیغاتی مانند خوشبوکننده اتومبیل، چیزی است که در چشم افراد است و نظرشان را جلب می‌کند تا از فرد سؤال کنند که این علامت مربوط به چیست؟ در این صورت فرد چاره‌ای جز صحبت کردن درباره شما و محصولات شما ندارند.

 

چنانچه شما سایت دارید، سعی کنید آن را شلوغ نشان دهید. امکاناتی برای نشان دادن نظرات کاربران قرار دهید، این‌گونه بقیه کاربران حس می‌کنند که این سایت زنده است و دیگران هم از آن استفاده می‌کنند.

 

۴- محتوای ارزشمند خلق کنید:

مردم دوست دارند که به یکدیگر کمک کنند و چیزهای ارزشمند به یکدیگر بدهند. یکی از مزیت‌های این رفتار این است که افراد آن چیز کاربردی و ارزشمند را به گوش شنوا و کسی که به آن نیاز دارد، ارائه می‌کنند.

اگر شما محصولی دارید سعی کنید یک راهنما، یا یک آموزش کاربردی درباره آن بنویسید و در پایین صفحات آن به آدرس سایتتان یا شماره تماستان اشاره‌کنید. متن نوشته خود را به صورت پی‌دی‌اف ذخیره کنید و آن را برای دانلود در سایت خود قرار دهید. درواقع با این کار یک کتاب الکترونیک نوشته‌اید و می‌توانید در سایت‌های دیگری که مرجع دانلود کتاب هستند به ‌رایگان برای افراد علاقه‌مند قرار دهید. این کتاب‌ها بسیار سریع مانند ویروس پخش می‌شوند و دست‌به‌دست می‌شوند. حتی می‌توانید فیلم‌های کوتاه آموزشی بسازید، خیلی حساسیت به کیفیت عالی نداشته باشید. محتوای خوب و مفید برای مخاطبین مهم‌تر است.

 

همچنین در کانال تلگرام خود (و یا نرم‌افزار جدید و بومی”سروش” که شبیه به تلگرام است) نیز می‌توانید مطالب کوتاه ، مرتبط و سودمند را منتشر کنید. به‌ مرور زمان افراد برای دوستان دیگر و گروه هایشان ارسال می‌کنند و دیگران نیز در صورت مفید دیدن کانال شما، عضو کانالتان می‌شوند. البته حتماً در پایان هر پست راه دسترسی به کانال خود را بدهید و گاهی آنها را به مراجعه به سایت و حتی خرید محصولات خود ترغیب کنید.

 

منبع: این مقاله به تالیف کمیل غفورمحسنی، در نیمه دوم اسفند ماه ۹۴ ویژه نامه نوروز ۹۵ مجله راز منتشر شد.

ارسال دیدگاه

79 + = 86