رازهای ناگفته برندینگ در بازار ایران!

برندینگ در بازار ایران

اکثر مدیران کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها، سؤالی که پس از مدتی تلاش فراوان و سخت‌کوشانه در ذهنشان ایجاد می‌شود این است که؛ چرا نمی‌توانم محصولات و خدماتم را بفروشم تا سود کسب کنم!؟ اظهار پشیمانی و خستگی می‌کنند و در یک‌کلام می‌گویند خسته شدم، بریدم! این موضوع در کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های خدماتی بیشتر دیده می‌شود. علی‌رغم تلاش‌های فراوان و جلسات مختلف و تبلیغات متنوع، باز در امر فروش ناموفق هستند. شاید شما از فنون مذاکرات فروش و یا تبلیغات به‌خوبی استفاده نکنید اما در این مقاله سعی ندارم که فنون فروش و تبلیغات را آموزش دهم بلکه به مفهومی فراتر از تکنیک و فنون می‌خواهم بپردازم. اگر از همراهان آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیر ذهنی بوده باشید حتماً مقالات مربوط تبلیغات و فروش را در ماه های گذشته مطالعه فرموده‌اید اما این بار سعی دارم مفهومی را بیان کنم که کلاس‌های آموزش برندینگ و مدیران موفق به‌راحتی در اختیارتان قرار نمی‌دهند و تا زمانی که خوب تجربه نکنید و پوست‌اندازی در کسب و کار نکنید شاید متوجه اهمیت موضوع نشوید!

شما بهترین تبلیغ دنیا را برای محصولات و خدماتتان هم بسازید باز اکثراً می‌گویند دروغ است! طبق تحقیقاتی که انجام‌شده ۷۵% افراد می‌گویند تبلیغات دروغ است یعنی از هر ۴ نفر ۳ نفر به تبلیغات اعتماد ندارند. به نظر شما راهکار چیست؟… راهکار این است که قبل از اینکه تبلیغ کنید خوب اعتمادسازی کنید. از اعتماد به برندتان، شمشیر درست کنید. هرچقدر این اعتماد پررنگ‌تر شود شمشیر شما تیزتر می‌شود و می‌توانید در قلب و ذهن مخاطبانتان فروکنید. شاید خیلی از کسب و کارها با دوز و کلک در مرحله اول فروش خوبی ایجاد کنند اما این فروش، پایدار نخواهد بود و به‌مرور از آن کاسته می‌شود. تنها فروش پایدار زمانی ایجاد می‌شود که برای برندتان اعتبار سازی کنید و تصویر ذهنی مثبتی از برندتان در اذهان عمومی ایجاد کنید. مطمئناً زمان زیادی را به این موضوع باید اختصاص دهید و پرزحمت است اما پس از چند سال، فروش مطمئن و پایداری را برای شما فراهم خواهد نمود که به‌راحتی با حمله رقبا شکست نمی‌خورید چون ارتشی با سلاح‌های مجهز برای خود فراهم کرده‌اید و رقبا برای حمله به شما ترس از شکست و نابودی دارند.

دوستانی که در کارگاه آفرینش برند ما شرکت کردند با مفاهیم این موضوعات بیشتر آشنا شده اند.

  1. در برندینگ سخنگو انتخاب کنید

استیو جابز شما را یاد کدام برند می‌اندازد؟ بیل گیتس چطور؟ برند شما نیاز به یک سخنران دارد تا بتواند کلام برند شما را اذهان عمومی بیان کند. اگر نگاهی به برندهای موفق بیندازید متوجه می‌شوید که معمولاً مدیر یا مؤسس آن شرکت سخنگوی برند خود است البته اگر مدیر آن برند تمایلی به سخنگو شدن نداشته باشد بهتر است از یک سخنران اختصاصی برای برندمان استفاده کنیم و این سخنران حق همکاری با بقیه شرکت‌ها را نداشته باشد. آقای بابک بختیاری در کشورمان سخنران برند خود یعنی آیس پک می‌باشد. آقای احد عظیم زاده سخنران و معرف برند خود یعنی فرش عظیم زاده است و در اقدامی جسورانه برند شهر فرش بازیگر محبوب و مشهوری به نام شهاب حسینی را به‌عنوان مدیر فرهنگی خود معرفی می‌کند. این‌ها نمونه‌هایی موفق از انتخاب یک سخنران برای برند است که بی‌شک باید به فکر آن باشید.

 

  1. برای برند سازی  محتوای آموزشی تولید کنید

یکی از دغدغه‌های فکری و ترس‌هایی که افراد برای خرید دارند این است که اطلاعات کافی برای خرید آن محصول ندارند برای مثال من هیچ اطلاعاتی از فرش ندارم و زمانی که قصد خرید آن را داشته باشم همیشه ترس از این دارم که فروشنده فرش اگر متوجه این موضوع شود حتماً خسارتی را در خریدم به من وارد می‌کند. این موضوع در خرید طلا و جواهرات واضح‌تر است خیلی از خانم‌ها هنوز نحوه وزن کردن طلا را نمی‌دانند و برای خرید همیشه به طلافروش‌های قابل‌اعتمادی که آشنایان معرفی کرده‌اند مراجعه می‌کنند. شما تمامی خدمات بازاریابی و تبلیغات خودتان را میتوانید در کمترین زمان و با کیفیتی بالا از مسیرذهنی دریافت کنید.

راهکار چیست؟ شما آموزش دهید که چگونه مردم تشخیص دهند که درست انتخاب کرده‌اند. آموزش دهید که به چه مواردی در هنگام خرید توجه کنند و در حکم یک مشاور برای خریداران عمل کنید. از طریق سایت، مجلات، تلویزیون، رادیو و … آموزش دهید. چرا باید آموزش دهید؟ چون افراد به کسی که آموزش می‌دهد اعتماد می‌کنند!

 

  1. در کنار برندهای مشهور دیده شوید

گاهی عرضه در یک مکان خاص و یا حضور در مکانی مهم می‌تواند شما را در کنار برندهای بزرگ و مشهور قرار دهد و این زمانی است که شما برای برندتان اعتبار کسب می‌کنید. برای مثال زمانی که شما در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنید در کنار بزرگ‌ترین‌ها دیده می‌شوید، برندهایی که به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستند اعتبارشان را خرج شما کنند با حضور در یک نمایشگاه خوب، شما و بسیاری از برندهای بزرگ در یک مکان هستید و بازدیدکنندگان آن‌ها، با شما هم آشنا می‌شوند.

راهکار دیگر این است که همکاری تجاری را با یک برند مشهورتر از خود آغاز کنید برای مثال همکاری فروشگاه اینترنتی بامیلو و ایرانسل سبب ایجاد اعتبار برای بامیلو شد. همچنین شرکت‌های هلدینگ معمولاً بین برندهای خود همکاری تجاری تعریف می‌کنند تا سریع‌تر برند جدیدشان شناخته و معتبر شود برای مثال برند شاتل و شاتل لند.

 

  1. برای برندینگ گزارش‌های خبری ایجاد کنید

ریپورتاژهای خبری برای برندتان به‌مرور زمان اعتبار شگرفی را برای برندتان می‌سازد. برای مثال به‌جای اینکه تبلیغ محصولتان را در تلویزیون نمایش دهید سعی کنید بین برنامه‌های مهم یک گزارش خبری از روند تولید و محصولاتتان ارائه کنید. بسیار قابل‌اعتماد است و تأثیر زیادی را بر ذهن مخاطبان شما می‌گذارد. گزارش‌های خبری در مجلات و روزنامه‌ها، سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی همگی از این دسته هستند. توجه کنید که در این روش بهتر است پیشنهاد خرید را مستقیماً اعلام نکنید این نوع گزارش‌های خبری فقط جنبه اعتبار سازی برای برندتان را دارد و به‌نوعی تبلیغات زیرپوستی است تا بتوانید با کسب اعتبار، فروش پایداری را برای برندتان ایجاد کنید. اگر قصد بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای مجموعه خود دارید مسیرذهنی میتواند در این مسیر کمک زیادی به شما کرده و در راه موفقیت شما سهیم بوده باشیم.

 

  1. برای برند ساختن تعداد برخوردها را افزایش دهید

هرچقدر برند شما بیشتر در معرض دید باشد شما بیشتر اعتبار کسب می‌کنید البته اعتبار مثبت بر روی فروشتان تأثیر می‌گذارد بنابراین برای سودی که در هر برخورد به مخاطبانتان می‌رسانید خوب برنامه‌ریزی کنید. شاید اسپانسر شدن برای راه‌اندازی یک اتفاق خوب و زیبا بتواند تأثیر بسیار زیادی بر روی اذهان عمومی در رابطه با برندتان ایجاد کند. برای مثال برگزاری کنسرت برای معلولان ذهنی و اطلاع‌رسانی آن برای جمع‌آوری مبلغ قابل‌توجهی برای برگزار کردن رویدادهای این‌چنینی علاوه بر جنبه‌های معنوی می‌تواند تصویر مثبتی از برندتان ایجاد کند. چندی پیش برای ساخت برنامه‌ای به این سبک اقدام کردم که متأسفانه مدیران برندهای معروفی درخواست من را برای اسپانسر شدن رد کردند که امیدوارم روزی با مفهوم اسپانسرینگ و مزایای آن آشنا شوند.

سعی کنید در رویدادهای مختلف و مرتبط آنلاین و آفلاین به‌صورت پیوسته حضور پیدا کنید برای مثال در برنامه A در شبکه B حضور پیدا کنید و مصاحبه خوب و دل‌نشینی داشته باشید سپس در مجله C حضور پیدا کنید و مقاله‌ای در رابطه با نحوه ارائه خدماتتان صحبت کنید و سپس در رویداد D اسپانسر شوید. هرچقدر بهتر و مثبت‌تر دیده شوید بیشتر مشتری جذب می‌کنید و فروش پایدار برای برندتان می‌سازید.

 

پس اگر متوجه شده باشید برای پیشرفت و ایجاد سود پایدار نیاز به پاسخگویی به یک سؤال اصلی و حیاتی برای بقای برندتان دارید: “چگونه ذهنیت افراد را نسبت به برندم مثبت کنم؟ ” این سؤالی است که شرکت‌های خودروسازی داخلی باید در ذهن خود جواب دهند تا بتوانند استراتژی بازاریابی مناسبی تدوین کنند. برای دریافت مشاوره های رایگان از آژانس تبلیغاتی مسیرذهنی همین حالا میتوانید از بخش مشاوره مدیریت درخواست خود را برای ما ارسال نمایید.

 

منبع: این مقاله در شماره ۸۶ مجله راز با عنوان شمشیر برندتان را تیز کنید توسط نادر قاهری چاپ شده است.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

+ 74 = 84