بازارپردازی یا مرچندایزینگ

بازارپردازی

بازارپردازی یا مرچندایزینگ

همه ی ما بار ها و بارها وارد مغازه و فروشگاه هایی میشویم که صرفا به خاطر ظاهر دلفریب و چشم نوازی که دارند آن ها را انتخاب میکنیم. موقعی که در یک مرکز خرید در حال گشتن هستید حتما برایتان پیش آمده که ویترین با چیدمانی زیبا توجه شما را به خود جلب کند و باعث شود دقایقی را به دیدن اجناس و نحوه چیدمان کالا ها اختصاص دهید و از دیدن آن ها لذت ببرید.
به روشی که فروشگاه ها و خرده فروشان برای ارایه کردن، نشان دادن دادن کالا و چیدمان اجناس خود استفاده میکنند بازارپردازی یا مرچندایزینگ گفته میشود. بازارپردازی یک هنر است. بازارپردازی هنر چیدمان کالاهاست به طوری که مشتری را ترغیب به خرید کند. در واقع کلیه فروشگاه ها، مغازه ها و خرده فروشان از این امکان بزرگ بهره مند هستند و میتوانند با بهره گیری از هنر بازارپردازی مشتریان هدف خود را به خرید ترغیب کنند.

اکثر مدیران بازاریابی میتوانند برای کمک به پیشبرد فروش از بازارپردازی بهره بگیرند . بازارپردازی یا مرچندایزینگ میتواند به عنوان ابزار کمکی برای تبلیغات به کار گرفته شود که از مزیت کمتر بودن هزینه برخوردار است. در بسیاری از اوقات میتوانید بازارپردازی را تقریبا بدون هزینه انجام دهید و باعث مفیدتر شدن فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی خود شوید.

برای بازارپردازی چقدر باید هزینه کنیم؟

هزینه هایی که برای بازاریابی یا مرچندایزینگ نیاز است ، هزینه های اولیه ای است که با شروع به کسب و کار در قالب عناوین دیگر آن ها را خواه یا ناخواه پرداخت میکنید. هزینه هایی مانند هزینه ویترین فروشگاه و قفسه ها و نورپردازی و…

توصیه هایی برای بازارپردازی یا مرچندایزینگ بهتر:

شما میتوانید یک نمونه یا سمپل از کالای خود را به مشتریان خود بدهید و او را به امر خرید ترغیب کنید. دادن کوپن های تخفیف یا بروشور هایی که حاوی اطلاعات کمکی برای استفاده از کالا ها باشند معمولا به بازارپردازی کمک خواهند کرد.

سعی کنید در ارایه محصولات خود همیشه مشتری را در نظر بگیرید و کالا ها را آنگونه که او دوست میدارد در فروشگاه توزیع کنید. حتی در این باره میتوانید از مشتریان نیز نظر خواهی کنید و از نظر آن ها در امر بازارپردازی و مرچندایزینگ کمک بگیرید.

به ویترین فروشگاه های خود بیش از پیش اهمیت دهید. مشتریان بسیار تنوع گرا هستند و هر چیز جدیدی آن ها را جذب کرده و توجه مشتریان را به خود معطوف میکند. پس سعی کنید به مرور روش ارایه کالاهای خود را متنوع کنید و از روش های خلاقانه در چیدمان و توزیع فروشگاهی خود بهره بگیرید.

برای بازارپردازی بهتر میتوانید از دکوراسیون، رنگ، طرح ها و گرافیک های جالب استفاده کنید. نوپردازی یکی از ابزارهای قدرتمند دیگر در نحوه ارایه کالا ها و بازارپردازی است. میتوانید کالاهایی را که اهمیت بیشتری برای شما دارند در فروشگاهتان با نورپردازی متفاوت تر کنید و توجه مشتری را به سمت آنها بکشانید.

در بازارپردازی سعی کنید کالاها را به گونه ای ارایه کنید که راحت تر در دسترس قراگیرند، به آسانی توسط مشتری تشخیص داده شوند، مشتری را ترغیب به خرید کنند و سازماندهی مرتبط و مناسبی داشته باشند.

سعی کنید از نوآوری در بازارپردازی فروشگاهتان استفاده کنید. صرف تقلید از فعالیت دیگران شاید در ابتدا کمک کننده باشد و بتواند شما را به رقیبانتان نزدیک کند ولی هیچگاه نمیتواند وجه تمایز شما را از دیگران در ذهن مشتری ایجاد کند.

ارسال دیدگاه

68 − = 61