چگونه نتایج بهتری از ایمیل مارکتینگ بگیریم؟

ایمیل مارکتینگ

یکی از کارهای اصلی بازاریابی برای کسب و کارهای اینترنتی بازاریابی با ایمیل یا اصطلاحا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) است. نه تنها کسب و کارهای اینترنتی بلکه هر کسب و کاری که از اینترنت به عنوان یک ابزار بازاریابی و توسعه فروش استفاده می کند لازم هست که ایمیل مارکتینگ انجام دهد. شما محصولات مناسبی دارید، خدمات خوبی ارائه می دهید و توانایی حل مشکل مشتریان را دارید. پس اگر مشتری با شما معامله کند راضی خواهد بود. این که شما می خواهید مشتریان زیادی داشته باشید و آنها از شما راضی باشند هدف خوب و بزرگی هست. برای رسیدن به این هدف شما نیاز به بازاریابی دارید تا مشتری های بیشتری را به سمت شما هدایت کند. بخشی از مشتری های جدید، محصولات گران قیمت شما را خرید می کنند، و بعضی از آنها مشتریان خوب و وفادار شما خواهند شد که بارها و بارها خرید می کنند و برای شما درآمد زیادی ایجاد می کنند.

 

چرا ما ایمیل مارکتینگ می کنیم؟

مشتری ها ایمیل خودشان بیش از وبسایت شما باز می کنند، آنها ممکن هست آدرس سایت شما را فراموش کنند ولی حتما به ایمیل خود را چک می کنند. بنابراین ایمیل مارکتینگ ابزار قدرتمندی هست تا مشتریان گذشته و افراد علاقه مند به محصولات سایت را از محصولات جدید، تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه مطلع کنیم. معمولا در روزهایی که ایمیل ارسال می کنیم فروش افزایش چشم گیری پیدا می کند. اما ایمیل مارکتینگ صرفا ارسال یک ایمیل حاوی اطلاعاتی از محصول نیست، بلکه تکنیک ها و روش های زیادی وجود دارد که بازاریابان اینترنتی حرفه ای باید آنها را رعایت کنند.

 

یکی از مشکلات رایج کم بودن نرخ باز شدن و خوانده شدن ایمیل ها است. یعنی زمانی که شما برای ۲۰۰۰ نفر از کاربران سایت یا کسانی که علاقه مند بودن خودشان را نسبت به دریافت ایمیل اعلام کرده اند (مثل: اعضای خبرنامه) ارسال می کنید، با این حال معمولا بیش از نیمی از این ایمیل ها باز نمی شود و اگر باز شوند، به درستی خوانده نمی شوند تا پیام بازاریابی ما در ایمیل بدرستی دریافت شود. مشکل چیست؟  در واقع ما در اقیانوسی از عوامل حواس پرتی زندگی می کنیم. هر چیزی که در صندوق ایمیل شما وجود دارد از ایمیل های شبکه های اجتماعی مورد علاقه تان تا ایمیل دوستان و آشنایان، همکاران و ایمیل شرکت های مختلف که هر کدام تخفیف یا پیشنهادی برایتان دارند ، باعث گیج شدن تان می شوند.

 

برای ما که می خواهیم ایمیلی ارسال کنیم که افراد آنها را باز کنند، کنار زدن سر و صدای این همه ایمیل در میدان شلوغ ایمیل های دریافت شده خیلی سخت هست. همه ایمیل ها به یک اندازه در لیست صندوق ایمیل جا می گیرند و هر کدام سعی در جلب توجه کاربر را دارند. خیلی شبیه به مسابقه است، هر کس توجه کاربر را جلب کند و او را کنجکاو کند که ایمیل را باز کند و بخواند، جایزه را برده است. بنابرین اگر شما ایمیلی یکسان مثل بقیه بنویسید و ارسال کنید، چیز ویژه و متفاوتی ارائه نکردید.

 

احتمالا شما حداقل به صورت ماهانه برای اعضای خبرنامه و اعضای سایت تان ایمیل هایی برای معرفی محصولات و خدمات جدید و پیشنهادات ویژه ارسال می کنید. اینکه با مشتریها و اعضای سایت تان ارتباطی را از طریق ایمیل ایجاد می کنید بسیار خوب است اما نباید این رابطه سازی را به همینجا محدود کرد. اگر می خواهید مشتریها را به سمت خودتون هدایت باید یک ارتباط شخصی با آنها بسازید. وقتی شما پشت تریبونی که برای همه مشتری ها با یک لحن کلی صحبت می کند، پایین بیاید و سعی کنید که جوری ایمیل را بنویسید که هر کاربری که آنرا می خواند، فکر کند که دقیقا با شخص او هستید، آنگاه اعتماد را بوجود آورده اید. مشکل حل شده و باز شدن و خوانده شدن ایمیل افزایش می یابد. بنابراین میزان فروش هم افزایش می یابد.

 

مثلا در ایمیل مارکتینگ ، خطهای اول ایمیل را با نام هر فرد شروع کنید. تا به حال شده یک ایمیل غیر منتظره از دریافت کنید که روی کل روزتون تاثیر گذاشته باشه؟ ممکنه یک عکس زیبا از طرف یکی از دوستانتون باشه، یا پیام تبریک روز مرد یا زن از طرف یکی از اعضای خانواده تان، و یا پیام حال و احوال پرسی از یکی از دوستان قدیمی تان که مدت ها بوده ارتباط تان با هم قطع بوده. هر پیامی که بوده باشد، شما را از درون شاد می کند و حال و هوایتان را عوض می کند. ممکنه پیش خودتان بگویید که چه زمان خوبی این پیام را دریافت کردم یا او (فرستنده پیام) چقدر خوب من را می فهمد. و در این لحظه از درون تان از آن شخص سپاس گزارید بخاطر حس خوبی که ایجاد کرد. فرض کنید بتوانید چنین حسی را به مشتری تان بدهید!!! چقدر فوق العاده!

 

برای رسیدن به چنین سطحی از رابطه با افراد در ایمیل مارکتینگ ما فقط به افرادی ایمیل ارسال می کنیم که خودشان ایمیل شان را به ما داده اند. مثلا از طریق خبرنامه یا توسط صفحه های فرود مختلف که در ازای ایمیل به فرد هدیه ای ارزشمند ارائه می دهد. مهم است که ما به چه شخصی، چه محتوایی را و در چه زمانی ارسال می کنیم. ارتباط شخصی با یک فرد سطوح مختلفی دارد، اگر شما بتوانید بطور پیوسته مثل یک ارتباط شخصی به فرد مورد نظر برسید، آنگاه اعتماد به برند شما از طرف اون فرد زیاد می شود و مشتریها بیشتر به خرید از شما راقب می شوند.

 

فرض کنید در یک سالن برای ۳۰۰ نفر سخنرانی دارید. چطور می خواهید همه حضار را درگیر سخنرانی خود کنید؟ اگر از یک سخنران حرفه ای بپرسید، به شما می گوید که فکر کنید که فقط با یک نفر صحبت می کنید. و سپس به شما می گوید که با تعداد انگشت شماری از افراد ارتباط چشمی برقرار کنید. بعد سطح ارتباط شخصی تان را یک سطحی در نظر بگیرید و صحبت کنید، در این صورت همه افراد جمع احساس می کنند که با خود آنها دارید صحبت می کنید. در ایمیل مارکتینگ هم به همین صورت است، چه لیست ایمیل (بانک ایمیل) شما ۱۰۰۰ نفر است و چه ۱۰۰۰۰۰ نفر، شما باید یک ارتباط شخصیه یک به یک برقرار کنید. مثلا اگر کار شما پیمانکاری ساختمان است، ممکنه چند دسته مخاطب داشته باشید مثلا: مهندس ها – مدیران و صاحبان کسب و کار (کارفرمایان) – معمارها . شاید بهتر باشد که شما مخاطبان تان را به دسته های مختلف تقسیم کنید و ایمیلی که به هر کدام ارسال می کنید از منظر همان گروه بنویسید. وقتی متن ایمیل شما خطاب به یک نفر باشد هر کسی در لیست ایمیل تان فکر می کند که با او صحبت می کنید.

 

اگر ایده ای برای صمیمی تر و شخصی تر جلوه دادن ایمیل های ارسالی دارید می توانید از قسمت نظرات (دیدگاه ها) با همه دوستان و علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

39 − = 38