افسانه کارآفرینی

کتاب افسانه کار آفرینی

بخش هایی از صحبت مایکل گربر(نویسنده کتاب) در ابتدای کتاب افسانه کارآفرینی:

اگر شما صاحب کسب و کار کوچک هستید یا دوست دارید صاحب یک کسب و کار شوید، این کتاب برای شما نوشته شده است. این کتاب حاصل هزاران ساعت تجربه ای است که در شرکت توسعه کسب و کار جهانی گربر در طول ۲۴ سال کسب کرده ایم.

این کتاب باوری را بیان می کند که پس از چندین سال کار با هزاران صاحب مشاغل کوچک به آن رسیده ایم و آنرا تایید می کنیم. این باور نشان می دهد که مشاغل کوچک به خودی خود کار نمی کنند، بلکه عامل کار کردن این مشاغل صاحبان آن هستند.

آنچه ما فهمیده ایم این است که صاحبان مشاغل کوچک بیش از سودی که بدست می آورند کار می کنند. در واقع کم کار کردن صاحبان مشاغل کوچک مشکل اصلی نیست، بلکه مشکل، فعالیت غلط آنهاست و نتیجه آن اغلب هرج و مرج، عدم مدیریت، نارضایتی و غیر قابل پیش بینی بودن کار خواهد بود.

با مراجعه به آمار درخواهید یافت که هر ساله مشاغل بسیار زیادی در آمریکا راه اندازی می شود ولی تعداد بسیار محدودی از آن ها دوام می آورند. در طول یکسال بیش از یک میلیون نفر در کشور کسب و کار جدیدی را آغاز می کنند اما آمارها می گوید که تا آخر سال اول حداقل ۴۰% از آن ها ورشکست می شوند.

در عرض ۵ سال، بیش از ۸۰% آنان، یعنی ۸۰۰ هزار مورد ورشکست می شوند. خبر بد دیگر اینکه اگر شما صاحب شغلی هستید که پنج سال یا بیش تر دوام آورده است، نباید خوشحال شوید، زیرا بیش از ۸۰% از ۲۰% مشاغل باقیمانده که در پنج سال اول دوام می آورند در پنج سال دوم از صحنه رقابت خارج شده و ورشکست می شوند!

چرا اینگونه است؟ چرا با توجه به این آمار، افراد زیادی کسب و کار جدیدی را تاسیس می کنند و شکست می خورند؟ آن ها چه درسی را نیاموخته اند؟ چرا با وجود اینکه  اطلاعات بسیار زیادی درباره نحوه موفق شدن در کسب و کارهای کوچک وجود دارد اما عده کمی واقعا موفق می شوند؟

این کتاب به تمام سوالات شما در این خصوص، پاسخ می دهد. چهار ایده بنیادی در این کتاب مطرح شده که اگر شما آن ها را درک کنید و به خاطر بسپارید، قدرتی به شما خواهد داد که می توانید یک کسب و کار فوق العاده هیجان انگیز و پرمنفعت را برای خود راه اندازی کنید.

اما اگر از آن ها غفلت کنید، به احتمال زیاد شما هم به جمع آن صدها هزار نفری می پیوندید که هرساله سرمایه، زندگی و انرژی خود را صرف راه اندازی کسب و کاری می کنند و در نهایت ورشکست می شوند یا به جرگه کسانی ملحق می شوید که فقط سال ها تلاش می کنند تا دوام بیاورند و از صحنه خارج نشوند.

 

ایده اول کتاب افسانه کارآفرینی:

نظریه ای وجود دارد که من آن را افسانه کارآفرینی می نامم. این نظریه می گوید: “کسب و کارهای مختلف توسط کارآفرینی شروع می شود که سرمایه خود را برای کسب سود بیشتر به خطر می اندازند”. اما باید گفت این یک اشتباه محض است. در واقع دلایل اصلی که باعث می شود افراد کسب و کاری را شروع کنند، ارتباط بسیار کمی با اصول کار آفرینی دارد و امروزه داشتن این باور و عقیده غلط، مهم ترین عامل شکست مشاغل کوچک است. فهمیدن افسانه کارآفرینی و پیروی از درک صحیح آن، می تواند به خلاقیت در کسب و کار و توسعه آن منجر شود.

 

ایده دوم کتاب افسانه کارآفرینی:

امروز یک تغییر اساسی در مشاغل کوچک در حال رخ دادن است که من آن را تحول کلی می نامم. نه به این خاطر که باعث تغییر روش ما در نحوه انجام کار می گردد، بلکه به این خاطر که باعث تغییر خود ما شده و بقای کسب و کارمان را تضمین می کند.

 

ایده سوم کتاب افسانه کارآفرینی:

در قلب تحول کلی،فرایندی پویا وجود دارد که ما در شرکت توسعه کسب و کار جهانی گربر آن را فرآیند توسعه کسب و کار، می نامیم. این فرایند به ما می آموزد که هرگاه کاری سیستم سازی شود و به طور جدی توسط صاحب آن کسب و کار کوچک کنترل شود دچار دگرگونی خواهد شد. این دگرگونی در توسعه کسب و کار قدرتی ایجاد خواهد کرد که هر کسب و کار کوچکی را به طور باورنکردنی به یک سازمان برجسته با بازدهی بالا تبدیل می کند. تجربه به ما نشان داده اگر یک کسب و کار کوچک سیستم را در تمام فعالیت هایش دخیل کند و از آن برای کنترل امور در راستای رسیدن به هدف نهایی خود استفاده کند، همیشه جوان و پر رونق باقی خواهد ماند. کسب و کاری که این فرایند را در نظر نگیرد (که متاسفانه اکثرا در نظر نمی گیرند)، مدیریتش بر پایه شانس و اقبال بوده و ممکن است رکود و ورشکستگی دامنگیرش شود.

 

ایده چهارم کتاب افسانه کارآفرینی:

صاحبان مشاغل کوچک باید از فرایند توسعه کسب و کار به طور منظم و گام به گام استفاده کنند تا قادر باشند نتایج حاصل از ان را پیش بینی نموده و بدین طریق، کسب و کارشان را رونق دهند.

باید توجه کرد که این فرایند اقدام جادویی نیست و به همراه آن باید تلاش های زیادی انجام داد اما همیشه مطلوب و رضایتبخش بوده و می دانم تنها چیزی است که شما را قادر می سازد تا کنترل کافی بر روی کار خود داشته باشید و به نتایجی که می خواهید از یک کسب و کار کوچک کسب کنید، دست یابید. به راستی که این درس ها زندگی و کسب و کار شما را دگرگون خواهد کرد.

 

نام کتاب: افسانه کار آفرینی

نویسنده: مایکل گربر

مترجم: کاوش حسین تبار/ مجید فیاض فر

ناشر: نخبه سازان

 

 

ارسال دیدگاه

7 + 3 =