۵ روش برای قوی‌تر ساختن برند شما در سال جدید

دوران پساتحریم به نظر می‌رسد شکوفایی اقتصادی خوبی برای کشور عزیزمان به همراه خواهد داشت اما به نظر شما در رقابت با برندهای خارجی، برندهای ایرانی به چه حال و روزی می‌افتند؟! دور از ذهن است که در رقابت سالم بتوانیم با همین شرایط فعلی از این رقابت سربلند بیرون آییم. ما یاد گرفته‌ایم که رقیب نداشته باشیم و آزادانه و راحت وارد بازار شویم ولی در سال جدید شرایط جدیدی در انتظار ماست و اگر قصد دارید که سهم اقتصادی خوبی از دوران پساتحریم نصیب خود کنید این مقاله با موضوع آموزش برندینگ برای شما نوشته شده است تا راه‌حل متفاوت و بهتری را برای سال جدید برنامه‌ریزی کنید!

 

  1. در برندینگ مالک یک خصوصیت شوید

دنیا رو به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود و فقط خواستار حرفه‌ای‌هاست. اگر شما تصمیم بگیرید فرش بخرید به سراغ کدام برند می‌روید؟ اگر در نظر داشته باشید که لب تاپ بخرید کدام برندها در ذهن شما برندهای مناسب‌تری هستند؟ مطمئن هستم که با هر بودجه‌ای که تصمیم به خرید داشته باشید ترجیح می‌دهید از برند تخصصی آن حوزه خریداری کنید.

BMW سال‌ها بر روی سرعت، زیبایی، مصرف سوخت بهینه، ایمنی، عملکرد خوب یک خودروی سواری تبلیغات انجام داد چون با خود می‌اندیشید که اگر همه صفات و ویژگی‌های مناسبی که یک خریدار در ذهن خود به آن فکر می‌کند را داشته باشد می‌تواند محصولات خود را به‌راحتی بفروشد اما نتیجه چه شد؟ فروش مناسبی نداشت و در بین برندهای خودروی وارداتی امریکا در جایگاه یازدهم  قرار داشت. بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که بر روی لذت رانندگی تمرکز کنند و تمامی تبلیغات و شعار تبلیغاتی خود را بر روی لذت رانندگی متمرکز کردند و نتیجه چه شد؟ بعد از چند سال کوتاه به رتبه یک در این بازار دست‌یافتند و در سال‌های گذشته همیشه جایگاه و سود مناسبی را بین تمامی خودروهای جهانی داشتند و طبق آخرین رده‌بندی که در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت اینتربرند انجام‌شده بعد از تویوتا، این برند در جایگاه دوم قرار دارد و ارزشش در حدود ۳۷ میلیارد دلار است.

یا برند محبوبی که اکثر ایرانی‌ها منتظر چشیدن طعم همبرگرهای آن هستند در همان ابتدای ورود خود به بازار امریکا همه نوع غذای فست فودی را ارائه می‌کرد و متوجه شد که سود همبرگرهای او بیش از سایر محصولات است بنابراین به مدت سه ماه تمامی شعبات خود را تعطیل کرد و بر روی همبرگر متمرکز شد و بدین ترتیب برند برتر همبرگر مک‌دونالد به وجود آمد. اگر قصد رقابت با غول‌های بازار را دارید قوی‌ترین راه این است که همانند یک پزشک، تخصصی کارکنید. اگر به جامعه پزشکی توجه کنید می‌بینید که در دهه‌های قبلی بدین صورت تخصص‌های مختلفی وجود نداشته اما به‌مرور این فرایند طی شده است. در حال حاضر اگر شما قلبتان درد بگیرد بی‌شک اولین جایی که مراجعه می‌کنید مطب یک متخصص قلب شناخته شده است درصورتی‌که در سالیان گذشته یک دکتر معمولی تمامی موارد مربوط به قلب و مغز و چشم و … را به تنهایی انجام می‌داد.

 

  1. در برندینگ به قدرت رهبری بازار برسید

مردم دوست دارند که رهبران بازار را بشناسند و از آن‌ها خرید کنند چون با خرید از بهترین برند، احساس بهترین بودن در بین اطرافیان خود دارند. رهبری حوزه تخصصی تجارت شما بخش‌های مختلفی دارد؛ پرفروش‌ترین برند، بیشترین سهم بازار، بهترین عملکرد، جدیدترین فناوری و … . مسیرذهنی میواند بهترین انتخاب برای خدمات بازاریابی و تبلیغات مجموعه حرفه ای شما باشد همین حالا میتوانید آنرا امتحان کنید.

خیلی جالب است بدانید که اگر یکی از محصولات شما پرفروش باشد و دیگری فروش مناسبی نداشته باشد و بودجه بازاریابی شما محدود باشد، کافی است تمرکز خود را بر روی محصول پرفروش بگذارید! همین‌که بگویید این محصول پرفروش است مردم با خود فکر می‌کنند که حتماً محصول خوبی است که همه خرید کرده‌اند و بنابراین تصمیم می‌گیرند از ریسک خرید خود کم کنند و محصولی که مهر تأیید مردم به آن خورده است را خریداری کنند. اگر به خاطر داشته باشید در همین شش هفت سال پیش، فروش گوشی نوکیا N72 در بین سری‌های N فروش فوق‌العاده‌ای داشت درصورتی‌که N95 مدل جدیدتر و با امکانات بیشتری بود نتوانسته بود به‌اندازه N72 فروش ایجاد کند.

 

  1. در برند سازی از میراث خود بهره بگیرید

شرکت‌ها و برندهایی که قدمت زیادی دارند وجه تمایز بسیار خوبی نسبت به رقبای خود دارند چون احساس مخاطبان نسبت به قدیمی‌های یک صنعت این است که آن‌ها کارشان را بهتر از دیگران بلد هستند و اگر غیر از این بود در این حوزه نمی‌توانستند دوام بیاورند. برای مثال کبریت توکلی را همه ما ایرانیان می‌شناسیم و اگر دقت کرده باشید بر روی جعبه کبریت خود سال تأسیس را می‌نویسد تا نشان دهد که کوله باری از تجربه در این صنعت است یا اگر شما ساعت اصل سوئیس ببینید فارغ از اینکه برند آن چیست، ساعت بسیار خوبی در ذهن شماست چون همه دنیا صنعت برتر ساعت‌سازی را متعلق به سوئیس می‌دانند و یا پوشاک ایتالیا پوشاک برتر دنیا محسوب می‌شود و اگر نگاهی به بازار بین‌الملل داشته باشید برندهای ایرانی می‌توانند در فرش، برنج، زعفران و … جایگاه مناسبی داشته باشند.

برندینگ

  1. در برندینگ ترجیح داده شوید

در خرید مشخص شده است که مردم دقیقاً نمی‌دانند که چه خصوصیت یا ویژگی کالا مهم است تا آن را انتخاب کنند بلکه اکثراً نگاه می‌کنند تا ببینند بقیه چه چیزی را انتخاب می‌کنند یا اینکه متخصصان کدام کالا را بهتر از بقیه معرفی می‌کنند و اقدام به خرید آن می‌کنند. برای مثال اگر شما برای آخر هفته تصمیم بگیرید که به یک رستوران مناسب با خانواده خود بروید ترجیحتان بر این است که رستورانی که همیشه شلوغ است را انتخاب کنید یا رستورانی که همیشه خلوت است؟ اکثراً ترجیح می‌دهند که رستوران شلوغ را انتخاب کنند چون با خود فکر می‌کنند که حتماً رستوران خوبی است که همیشه شلوغ است. اگر به منطقه‌ای بروید که بورس طلا و جواهرات باشد ترجیح می‌دهید به مغازه و فروشگاهی بروید که از بقیه شلوغ‌تر است چون احساس می‌کنید که انسان خوش انصاف تری فروشنده آن مغازه است که این‌گونه همه ترجیح می‌دهند از او خرید کنند.

اگر من پزشک باشم و در یک برنامه تلویزیونی اعلام کنم که برای جلوگیری از درد از مسکن X استفاده کنید، شما برای خرید مسکن ترجیح می‌دهید که کدام مسکن را خریداری کنید؟! برای دریافت مشاوره های رایگان از آژانس تبلیغاتی مسیرذهنی همین حالا میتوانید از بخش مشاوره مدیریت درخواست خود را برای ما ارسال نمایید.

 

  1. در برند سازی ایده‌های جدید و چشمگیر خلق کنید

دوران مدرسه خود را به یاد دارید؟ نام و چهره کدام‌یک از شاگردها در کل مدرسه هنوز در ذهن شما باقیمانده است؟… اگر به دوران کودکی و نوجوانی خود نگاه مجددی کنیم متوجه می‌شویم که دو دسته از بچه‌ها بیشتر از بقیه در معرض دید بودند، یکی شاگرد اول‌ها و دیگری شاگردهای شیطون و اگر شما فردی بودید که جزء این دسته نبودید خیلی در معرض دید و توجه بین همه افراد مدرسه نبودید. دنیای بازاریابی دقیقاً به همین صورت است اگر قصد دارید که سریع‌تر به شما توجه کنند باید چشمگیر باشید و خوب بودن کافی نیست! برای مثال زمانی که لب تاپ‌های DELL وارد بازار امریکا شد با شیوه و ساختار نوینی، فرایند سفارش و تحویل کالا را همراه کرد تا بتواند با قیمت بسیار پایین‌تر بر رقبای خود غلبه کند و یا برندی به نام کوارد برای اینکه بتواند چسب زخم‌های چشمگیری تولید کند چسب زخم‌هایی با شخصیت‌های کارتونی تولید کرد تا بازار کودکان را تصاحب کند.

برندینگ

در کشور خود ما، تا چند سال پیش ضمانت صد درصد بر روی محصولات هیچ معنا و مفهومی نداشت تا اینکه فروشگاه‌های اینترنتی خوبی شروع به فعالیت کردند و بازار سنتی را با خدمات حرفه‌ای و افسانه‌ای خود دگرگون کردند. برای دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ میتوانید به مسیرذهنی مراجعه کنید.

 

منبع: مجله راز شماره ۸۵ ویژه نامه نوروز – نویسنده: نادر قاهری

تلگرام مسیر ذهنی

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

9 + 1 =