گریزی به بازاریابی حسی

بازاریابی حسی

بازاریابی حسی

 

آیا تا به حال نام بازاریابی حسی را شنیده اید؟ آیا باور میکنید که مدیران بازاریابی و صاحبان کسب و کار حتی برای حس شنوایی و یا بویایی شما، برنامه ریزی کنند؟

بازاریابی حسی چیست؟

بازاریابان پیش تاز دنیا بیش از دو دهه است که علاوه بر شیوه های بازاریابی سنتی در حال مطالعه و کسب مهارت و تجربه در مورد بازاریابی حسی میباشند. شمار علاقه مندان به این حوزه در دانشگاه ها و مدارس بیزینس در دنیا روز به روز در حال افزایش است. محققان معتقدند با تحقیق در مورد حواس پنج گانه انسان ها و تلاش در جهت به کار گیری این حواس به عنوان ابزاری کمکی بازاریابی میتوان حس مثبتی را به مشتری القا کرد. بگذارید برای واضح شدن مطلب مثالی بیاوریم. در مورد کالایی مثل دهانشویه محققان بازار دریافتند که حس سوزشی که گاهی اوقات آزار دهنده نیزی میتواند باشد در ناخود آگاه مشتری تاثیر مثبت گذاشته و حس بهتر و تاثیرگذار تری را در مقایسه با یک دهانشویه که اصلا دهان را نمیسوزاند، منتقل میکند!!!

 
در واقع حواس به طور ناخود آگاه بر درک و برداشت مشتری از محصول تاثیر گذاشته و باعث میشود مشتری در تصمیم گیری در مورد انتخاب یک برند و کالای خاص ، چیزی را انتخاب کند که حواس او به عنوان کالای برتر به او پیشنهاد میدهد. چون تمامی این اتفاقات و ادراکات حواس ما در چند ثانیه صورت میگیرد بسیار طبیعی جلوه کرده و حتی خود فرد متوجه نمیشود که ممکن است پشت انتخاب کالایی بازارایابانی برای حواس پنج گانه او نیز برنامه داشته باشند!

چند مثال جالب از بازاریابی حسی

یک مثال جالب از بازاریابی حسی در زمینه حس شنوایی یک خودکار شارپی با صدای خشک است! محققان به این نتیجه رسیده اند که صدای خشک کشیده شدن خودکار روی کاغذ باعث میشود که فرد تصور بهتری از برند داشته باشد و این صدای به ظاهر معمولی را در ناخودآگاه خود به حساب کیفیت بهتر یا برند بهتر بگذارد. جالب اینجاست که مشتریان هرگز به این فکر نخواهند کرد که صدای خشک کشیده شدن خودکار روی کاغذ ممکن است حاصل ساعت ها تلاش و تحقیق بازاریابان باشد! پس چون حس تبلیغ و بازاریابی ندارند در مورد کالا موضع گیری خاصی نمیکنند و بازاریاب میتواند به راحتی به هدف خود برسد.

 
محققان بازار به این نتیجه رسیده اند که افراد و مشتریان در محیط های گرم و دماهای بالاتر از حد معمول برای پذیرفتن نظر جمع مستعد تر میشنود. آن ها در طی تست های مختلف به این نتیجه رسیدند که افراد تحت آزمایش در یک اتاق گرم ( نه ناراحت کننده) به افراد اطراف خود حس نزدیکی و مثبت تری پیدا میکنند و باعث میشود نظرات مشابهی به نظر دیگر افراد داشته باشند. برای مثال در انتخاب یک کالا که مشابهات فروشگاهی زیادی نیز دارد ، مشتریانی که در محیط گرمی بودند ، کالایی را انتخاب میکردند که اکثر مشتریان شرکت کننده در آزمایش انتخاب کرده بودند و یا در یک مسابقه اسب دوانی افراد روی اسبی شرط بندی کردند که افراد بیشتری آن را انتخاب کرده اند حتی در مواقعی که شواهدی مبنی بر ضعیف بودن اسب مورد نظر نسبت به بقیه اسب ها وجود داشت، باز شرکت کنندگانی که رد محیط گرم بودند، موردی را انتخاب میکردند که افراد بیشتری آن را انتخاب کرده بودند. در واقع حس لامسه نیز مشتریان و انتخاب های آن ها را تاثیر پذیر کرده بود.

 
بازاریابی حسی نوعی بازاریابی است که با علوم روانشناسی و حسی رابطه تنگاتنگی دارد و از تاثیر محرک های مختلف بر حواس پنج گانه مشتریان بهره میبرد. بازاریابی حسی به سرعت در حال گشترش است هر روز بسیاری از تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار از آن استفاده میکنند .
در مقاله های بعدی اطلاعات بیشتر و سطوح متنوع تری از بازاربابی حسی را بازگو خواهیم کرد…

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

+ 88 = 94