روابط عمومی یا تبلیغات ، کدام بهتر است؟

روابط عمومی

روابط عمومی یا تبلیغات ، کدام بهتر است؟

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که برای کمک به رشد برندتان از تبلیغات کمک بگیرید یا از روابط عمومی استفاده کنید؟
آیا می دانید که از تبلیغات در چه مرحله‌ای از کسب و کار باید استفاده کنید و از روابط عمومی چه مواقعی بهره بگیرید؟ به نظر شما کدام بهتر است؟ در این مقاله قصد داریم شمارا به تفاوت‌های این دو و اینکه هرکدام را در چه موقع به‌کارگیرید تا به رشد برندتان کمک کند آشناسازیم. مسیرذهنی میتواند تمامی خدمات بازاریابی اینترنتی مجموعه شما را برعهده گرفته و بهترین خدمات را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.

 

روابط عمومی یا PR

حتماً خیلی از سازمان‌ها و کسب و کارها را دیده‌اید که در هر همایشی حضور به هم می‌رسانند همیشه در نمایشگاه‌ها غرفه‌ای دارند. اسپانسر بسیاری از برنامه‌ها و گردهمایی‌ها می‌شوند، در مواقع بحران تشکیل ستاد می‌دهند و در راستای کمک به عموم تلاش می‌کنند. در رسانه‌ها حضور دارند تشکیل جلسه می‌دهند و سعی می‌کنند خود را به‌طور غیرمستقیم در ذهن عموم جامعه جای دهند. کلیه این اقدامات از مصداق‌های روابط عمومی است. در این روش سازمان‌ها سعی می‌کنند افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار دهند.
در روابط عمومی هم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنیم هم با کلیه سازمان‌ها، ارکان، تأمین‌کنندگان و کلیه کسب و کارهای مشابه. مدیران بازاریابی در PR بیشتر به دنبال این هستند که تصویر خوب و روشنی از سازمان به‌جا بگذارند.

حتما برای همه ما پیش آمده که اسم یک برند برایمان آشناست و هرچه فکر می کنیم تبلیغات آن را به خاطر نمی آوریم. چه بسا که این برند ها از روابط عمومی برای ترویج برند خود استفاده کرده اند.

روابط عمومی
بسیاری از صاحب‌نظران روابط عمومی را فعالیت‌های اجتماعی سازمان می‌دانند و القابی مانند : وکیل مدافع سازمان، چشم و گوش سازمان،آیینه تمام نمای سازمان ، تصویرساز سازمان و … به PR – Public Relations می‌دهند.

اگر تمایل دارید برای نفوذ به بازار استراتژی های بازاریابی متفاوتی در برندینگ اتخاذ کنید آژانس تبلیغاتی مسیر ذهنی می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

 

روابط عمومی یا تبلیغات: تفاوت‌های اصلی

  • خیلی‌ها تبلیغات را اتوبان یک‌طرفه می‌دانند و روابط عمومی را ازاین‌جهت به تبلیغات برتری می‌دهند چراکه شما می‌توانید با مشتری ارتباط برقرار کنید و این ارتباط دوسویه است و شما می‌توانید بازخوردهایی را از مشتری بگیرید و به سؤال‌های او پاسخ دهید. می‌توان از این مزیت Public Relations برای پر کردن این خلأ استفاده کرد.
  • مدیران بازاریابی روابط عمومی را بیشتر مواقعی به کار می‌گیرند که بخواهند در میان کسب و کارهای مشابه و عموم مردم جای خود را باز کنند و بیشتر به دنبال تأثیر مثبت هشتند، درصورتی‌که در تبلیغات بیشتر توجه معطوف به جذب مشتریان بازار هدف است. البته باید خاطرنشان کرد که خیلی از تبلیغات به‌خصوص در ایران بدون توجه به بازار هدف مناسب صورت می‌گیرند.
  •  PR بیشتر به دنبال جذب مشتری در بلندمدت است برعکس تبلیغات که معمولاً برای کوتاه‌مدت‌تر برنامه‌ریزی می‌کند. روابط عمومی بیشتر به دنبال آبروی سازمان در طول عمر سازمان است و تبلیغات معمولاً در هر برهه‌ای برای یک محصول است.
  • بسیاری از صاحب‌نظران وظیفه خلق برند را بر عهده public relations می‌دانند و پس‌ازآن وظیفه حمایت و پشتیبانی در جهت ثبات و دوام برند را وظیفه تبلیغات می‌دانند. ضمن اینکه در شروع خلق برند می‌تواند بسیار کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر باشد.
  • طبق آماری که در مجله فورچون آمریکا منتشرشده مردم فعالیت‌های روابط عمومی را به دلیل غیرمستقیم بودن بیشتر باور می‌کنند تا تبلیغاتی را که مستقیم می‌خواهد مشتری را ترغیب کند. مردم بسیاری از خدمات بازاریابی و تبلیغات را دروغی بیش نمی‌دانند.

 

منبع: مسیر ذهنی – آموزش برندینگ

ارسال دیدگاه

− 4 = 4