۷ کلید طلایی برای برند سازی کسب و کارهای کوچک

برند سازی کسب و کار

هنگامی‌که صحبت از برند و برند سازی می‌شود خیلی از مردم جامعه به یاد مارک و لوگوی تجاری می‌افتند درصورتی‌که مفهوم برند چیزی فراتر از طراحی لوگو است و نام تجاری به‌خودی‌خود هیچ معنا و مفهومی ندارد مگر اینکه برای آن نام تجاری، جایگاه ویژه‌ای را در ذهن ایجاد کنید. برای مثال تصویر یک سیب گاز زده یا نام اپل چه چیزی را به ذهن شما می‌آورد؟ یا هنگامی‌که صحبت از فروشگاه اینترنتی می‌شود یاد کدام شرکت‌ها به ترتیب می‌افتید؟ یا زمانی که قصد داشته باشید خودرویی بخرید که از رانندگی با آن لذت ببرید، به سراغ کدام خودرو حرکت می‌کنید؟

برند آن مفهومی است که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود و تا زمانی که در ذهن مخاطبان شما، هیچ معنا و مفهومی از لوگو و نام تجاری شما ایجاد نشده باشد، برند شما ارزشی ندارد و فقط یک اسم و تصویر بی‌هویت است. اما ارزش سازی برای برند (برندینگ) چرا مهم است و چرا باید از شروع کسب‌ و کار به فکر آن باشیم. به نظر شما برندهای ایرانی همچون دیجی کالا، عظیم زاده، آیس پک و … و یا برندهای خارجی همانند اپل، لکسوس، ردبول و …. از اول داخل ذهن مخاطبانشان بزرگ بوده‌اند یا اینکه از هیچ و تهی، جایگاه و ارزشی برای خود ساخته‌اند؟

برند شما همانند یک ارتش برای کسب‌وکار شماست و تا زمانی که این برند را بزرگ نکنید و پرورش ندهید نمی‌توانید در بازار پررقابت امروزی دوام بیاورید و یا بهتر بگویم نمی‌توانید به جنگ با برندهای قوی و غول‌های کسب‌وکار بروید. از روزی که کسب‌وکار خود را شروع می‌کنید باید ارتش خود را به‌مرور بسازید و پرورش دهید تا بتوانید قدرت را از رهبران بازار بگیرید و سهم خود را از بازار به دست آورید. بنابراین برند سازی کار یک شب و یک روز و یک سال نیست. نیاز به زمان دارد و هرچقدر برندهای رقیبان (ارتش‌های رقیبان) قوی‌تر باشد نیاز به زمان بیشتری برای ساخت ارتش خود دارید. در اینجا به ۷ نکته اشاره می‌کنم تا بتوانید با بودجه‌های کم، ارتش برند خود را بسازید؛

 

  1. داستان شما برای برند سازی

روزی که این کسب‌وکار را راه‌اندازی کردید و یا اگر در اول راه هستید، به چه دلیلی وارد این حوزه شدید؟ قصد دارید چه خدمت و سودی را به مخاطبانتان و یا کشور خود برسانید؟ فرض کنید که شما تولیدی کفش دارید و تمامی کفش‌هایتان را بدون ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنید و قیمت کفش‌های شما بالاست. حال بیاید داستان شما را بنویسیم : ” پدرم کسب‌وکار دوخت کفش را از پدرش به ارث برد و او نیز از پدر خود این تجارت را به ارث برد. ما هرگز کفش‌های زیادی در سال گذشته تولید نکردیم زیرا باید با دست دوخته می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی، کار دوخت آسان شد. ماشین از افراد پیشی گرفت و بهره‌وری به شکل ناباورانه‌ای افزایش یافت. همه‌چیز کاملاً تغییر یافته است اما نه در کارخانه ما.

ما معتقدیم که ماشین به‌دقت و کیفیت یک انسان نمی‌تواند تولید کند همچنین هر قسمت یک کفش، نیاز به دوخت خاصی دارد. ما هنوز نمی‌توانیم خود را قانع کنیم که کفش‌های ماشینی کیفیتی برابر با کفش‌های دست‌دوز کارخانه ما دارد بنابراین ما هنوز تنها ۷۰۰ کفش در سال تولید می‌کنیم اما هرکدام از آن‌ها ۳ سال گارانتی دوخت و چرم دارند. ” اگر در نظر داشته باشید که کفش مرغوبی بخرید که تا چند سال به‌راحتی از آن استفاده کنید و همچنین داستان این تولیدی را شنیده باشید، به نظرتان حاضرید از کفش‌های این تولیدی خرید کنید یا نه؟

 

branding

  1. ساخت وب‌سایت حرفه‌ای (وب برندینگ )

چند سالی است که هر فردی به دنبال کالا یا خدمات خاصی باشد اولین جایی که مراجعه می‌کند جستجو در گوگل است. بنابراین وب‌سایت از ضروریات کسب‌ و کار شماست و با توجه به اینکه شما اسم و رسمی برای خود ندارید باید تلاش کنید تا افراد با جستجوی کلمات مرتبط با خدمات شما در گوگل، به شما برسند و با خدمات و شرکت شما آشنا شوند. ( می توانید فیلم آموزشی کسب و کار اینترنتی را از اینجا ببینید )

 

  1. تولید محتوای عالی

خریداران به دنبال متخصصان هستند و شما باید خود را به‌عنوان یک متخصص در حوزه کاری خود معرفی کنید و نشان دهید که واقعاً متخصص هستید. فرض کنید که شما قصد دارید تغییرات دکوراسیون داخل شرکت خود داشته باشید، برای اینکه بتوانید شرکت طراح دکوراسیون پیدا کنید چه‌کارهایی انجام می‌دهید؟ طبیعتاً ابتدا از دوستان و آشنایان سؤالی در رابطه با این موضوع می‌پرسید و به سراغ جستجو در اینترنت می‌روید و داخل سایت‌های طراحی دکوراسیون گشت‌وگذاری انجام می‌دهید. به نظرتان کدام شرکت بیشتر توجه شما را جلب می‌کند و شما در کدام وب‌سایت گشت‌وگذار بیشتری می‌کنید؟ طبیعتاً سایتی که اطلاعات خوبی در مورد دکوراسیون به شما منتقل کند تا شما را راهنمایی کند تا بهتر تصمیم‌گیری کنید. این سایت، شناخت و درک شما را نسبت به این حوزه بیشتر می‌کند و بدون اینکه شما متوجه شوید درواقع خود را به‌عنوان یک متخصص در ذهن شما معرفی می‌کند و در ذهن شما جایگاهی را برای خود خریداری می‌کند. این‌گونه به آن شرکت و آن سایت بیشتر اعتماد می‌کنید.

با تولید محتوای عالی خود را به‌عنوان یک متخصص معرفی می‌کنید و اعتماد خریداران به شما بیشتر می‌شود. ارزش مقالات روز به روز در حال کمتر شدن است و کاربران اینترنتی حوصله کمتری برای خواندن مقالات دارند، بهتر است بجای مقالات از فیلم و تصویر برای تولید محتوا استفاده کنید تا راحت‌تر و جذاب‌تر مطالب را به کاربران منتقل کنید. ( می توانید فیلم آموزشی بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوایی را از اینجا دانلود کنید )

 

  1. فقط به محتوا اکتفا نکنید

سعی کنید در دو فضای آنلاین و آفلاین حضور داشته باشید. رویدادهای خاصی که مربوط به حوزه کسب‌ و کار شما است را لیست کنید و برای آن‌ها کمپین هدفمندی را برنامه‌ریزی کنید، برای مثال نمایشگاه‌های تخصصی یکی از رویدادهای مهم صنعت شماست که حتماً باید بر روی آن سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کنید. خاصیتی که یک نمایشگاه تخصصی دارد این است که شما در کنار برندهای بزرگ و غول‌های صنعتتان دیده می‌شوید و این یعنی یک‌قدم بزرگ و مهم برای شما.

 

  1. پشتیبانی عالی

ترس‌ها و مشکلاتی که کاربران با محصول و خدمات شما دارند را لیست کنید و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنید، بخشی از راه‌حلتان را به مشتری بگویید و بخشی از آن را برای شگفت‌زده کردن مشتریتان نگه‌دارید تا او را متحیر کنید. این شگفت‌زدگی سبب وفاداری مشتریانتان می‌شود که شما از خریدهای مجدد او و یا آشنایان او سودهای خوبی کسب می‌کنید.

 

  1. همکاری تجاری

یک ارتش نوپا و کوچک در مقابل سختی‌ها و مشکلات راه، دوام چندانی ندارد و اگر سختی‌های راه بیش‌ازحد انتظار باشد احتمال شکست برای آن وجود دارد بنابراین بهتر است گروه‌های متحد باهدف یکسان برای خود ایجاد کنید. می‌توانید با برندهایی که می‌توانند به شما کمک کنند و نیز شما به آن‌ها یاری رسانید، وارد مذاکره شوید. برای مثال یک برندی که در زمینه لوازم‌خانگی فعالیت می‌کند می‌تواند با برند دیگری که در زمینه لباس عروس فعالیت می‌کند همکاری داشته باشد، چون جامعه مخاطب هر دو برند، زوج‌های دم بخت هستند.

 

  1. تمرکز و تمایز ( شرط لازم برند سازی )

دنیا روز به روز به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کند و مردم تمایل دارند از برندهای حرفه‌ای و متخصص خرید کنند چون برای پول خود ارزش قائل‌اند و بیهوده آن را خرج نمی‌کنند. در قدیم روزنامه و مجلات کمی وجود داشت و از همه‌چیز در آن صحبت می‌شد، از شرایط اقتصادی و سیاسی تا آشپزی و پرورش کودک. اما امروزه ده‌ها مجله و روزنامه تولید می‌شود و شما ترجیح می‌دهید کدام را مطالعه کنید؟ امروزه ده‌ها و صدها رستوران و فست فود در شهرهای مختلف وجود دارد و شما برای اینکه لحظات خوشی را در کنار آشنایان خود داشته باشید به کدام رستوران یا فست فود می‌روید؟

تنها راه مطمئن برای موفقیت شما در مقابل این همه رقیب، این است که روی یک بازار خاص تمرکز کنید. اینکه شما همه‌چیز برای همه‌کس باشید درواقع هیچ‌چیز برای هیچ‌کس خواهید بود! اگر قرار باشد که ماهنامه تولید کنید که موضوعات زیادی را پوشش دهد تا مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنید، بی‌شک شکست می‌خورید. باید مجله‌ای تخصصی تولید کنید همانند مجله راز. اگر قرار است پفک تولید کنید نباید به فکر این باشید که جایگاه چی توز، نمکی، چاکلز و … را بگیرید بلکه باید به سمتی بروید که این برندها نرفته‌اند و جایگاه جدیدی را در بازار و ذهن مخاطب ایجاد کنید، شاید پفک مخصوص ورزشکاران مناسب شما باشد. اگر در فکر تأسیس فست فود هستید نباید غذایی که همه فست فودهای مشابه تولید می‌کنند شما هم تولید کنید بهتر است مخاطب خودتان را خاص‌تر کنید، شاید فست فود مخصوص کودکان، فست فود سودآوری برای شما باشد!

 

منبع: مجله راز – نویسنده: نادر قاهری

تلگرام مسیر ذهنی

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید

نظرات (1)

ارسال دیدگاه

9 + 1 =