بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی

خیلی ها فکر می‌کنند زمانی که پولی برای بازاریابی ندارند ناچار باید به بازاریابی چریکی روی بیاورند، با این که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یا (GUERRILLA Marketing) روشی از بازاریابی است که برای انجام آن نیاز نیست هزینه های هنگفتی بدهید ، ولی قدرت آن را نباید دست کم بگیرید چرا که بازاریابی چریکی علاوه نیاز به هزینه کم بر پایه خلاقیت و نوآوری شکل گرفته است. همان‌گونه که از اسم بازاریابی چریکی پیداست مانند چریک ها است یعنی از حرکات و فعالیت های نا منظم و غیر معمول و تعجب آور استفاده می‌کند. با این که بسیاری از آدم ها فکر میکنند که بازاریابی چریکی ممکن است کمی آزاردهنده و یا غیر معمول باشد و تو ذوق مشتری بزند ولی باید بدانید که این نوع بازاریابی امروزه در دنیای کسب و کار بسیار پرکاربرد و جالب است و روز به روز با خلاقیت ها و نوآوری های که به آن اضافه میشود جای خود را در بین انواع بازاریابی بسیار باز کرده است.

ویژگی های بازاریابی چریکی

ایجاد تصویر شافاف تر در ذهن مشتری:

در بازاریابی چریکی به دنبال راه های تازه برای تغییر ذهنیت مشتریان و تحت تاثیر قرار دادن آن ها با روش های نامنظم و نا متعارف داریم. یک شیوه معمولی که در بازاریابی چریکی استفاده میشود، استفاده کردن از وسایل یا محیط اطراف است ، وسایل یا محیطی که مشتری هر روز با آن ها سر وکار دارد. یکی از اهداف بازاریابی چریکی گره زدن تبلیغات با همین محیطی است که مشتری هر روز با آن سر و کار دارد، این کار باعث میشود رابطه ای روانشناختی بین تیلیغ شما با آن محیط یا وسیله شکل بگیرد و دفعه های بعد هر گاه مشتری از آن محیط میگذرد به یاد کالا یا خدمت شما بیفتد. در واقع شما در بازاریابی چریکی کاری میکنید که مشتری با نگاه به محیط اطراف ناخودآگاه یاد شما بیفتد و حتی در زمان هایی که تیلیغ شما دیگر وجود ندارد به دلیل پیوندی که از قبل بین محیط پیرامون و تبلیغ شما وجود داشته است، مشتری تبلیغ شما را در ذهن خود بیاورد. به تصاویر زیر که نمونه های جالبی از تبلیغات بازاریابی چریکی است توجه کنید.

 

بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی

.

بازاریابی چریکی ۲
بازاریابی چریکی ۲
بازاریابی چریکی ۳
بازاریابی چریکی ۳

 

تیلیغاتی با حداقل بودجه در کمک بازاریابی چریکی

همانطور که اشاره شد بازاریابی چریکی بر دو عنصر مهم استوار است : هزینه کم و خلاقیت و نوآوری. اگر کسب و کارتان کوچک است ، در ابتدای راه هستید و یا منابع مالی کافی برای هزینه تبلیغات در بودجه بازاریابی خود در اختیار ندارید، یکی از بهترین گزینه ها استفاده و به کارگیری بازاریابی چریکی است، بی شک بازاریابی چریکی نوعی هنر است. هنر جذب توجه مشتری با شیوه های غیر معمول و آنقدر خلاقانه که توجه سریع مشتری را به خود جلب کند. جی کنراد لوینسون در کتاب بازاریابی پارتیزانی این نوع بازارابی را مخصوص کارآفرینان و کسب و کار های کوچک معرفی میکند. چرا که این کسب و کار های کوچک دارای منابع محدود هستند و نمیتوانند در ابتدای راه هزینه های زیادی را برای بازاریابی و تبلیغات بدهند. جی کنراد یک پرسش ساده و تاثیر گذار را مطرح میکند : ” چگونه یک شرکت کوچک با پول کم میتواند با شرکت های عظیم رقابت کند؟” و جواب این پرسش را در بازاریابی چریکی میداند.

بازاریابی چریکی چریکی نوعی بازاریابی پنهان است!

بازاریابی سنتی پر از هیاهو است. برای تبلیغات در بازاریابی سنتی از رسانه های مختلفف رادیو، تلوزیون، رسانه های دیجیتال و … استفاده میشود در صورتی که تبلیغات بازاریابی چریکی به گونه ای است که مشتری از آن بی خبر و بی اطلاع است و به گونه ای طراحی میشود که مشتری ناخودآگاه و تصادفی با آن برخورد کند. این نوع بازاریابی به دنیبال شکستن قوانین و جستجوی راه های جدید است بنابراین در زمان هایی که مشتری به آن فکر نمی کند یکباره جلوی دید مشتری ظاهر میشود.

بازاریابی چریکی بر مشتریان فعلی تمرکز دارد

یک نکته مهم درباره بازاریابی چریکی این است که این نوع بازاریابی بر جذب مشتریان قدیمی و فعلی کسب و کار توجه دارد و به مشتریان جدید کاری ندارد. دلیل این امر این است که زمانی که در بازاریابی چریکی تبلیغات شما مشتری را غافل گیر می کند باید یک حداقل شناخت قبلی نسبت به برندتان در مشتری وجود داشته باشد. در غیر این صورت مشتری توجه لازم را به تبلیغ شا نمیکند و یا بی تفاوت از آن عبور میکند.

چند مثال از بازاریابی چریکی

یک شرکت تولید کننده چسب با چسباندن سکه هایی طلایی رنگ که بسیار شبیه سکه های طلا بودند بر کف خیابان و گذرگاههای عبور مردم باعث شد که مشتری ها توجه شان به سکه ها جلب شود و زمانی که می خواهند آن را از روی زمین بردارند با قدرت چسب مواجه شوند و نتوانند آن را جدا کنند و در عوض نوشته کنار سکه که به تبلیغ چسب اشاره می کند را ببینند.
مثال جالب دیگری از بازاریابی چریکی مربوط به شرکت نیکون است که تعدادی فلاش دوربین را در جاهای عبور معمولی مردم نصب کرد و هر از گاهی این فلاش ها فلش میزدند به گونه ای که مردم فکر میکردند از آن ها عکس گرفته شد و توجه شان جلب میشد و زمانیکه به محل فلاش ها نگاه میکردند با نام و شعار تبلیغاتی شرکت نیکون مواجه میشدند.

ارسال دیدگاه

12 + = 13