اصول فروشندگی

اصول فروشندگی موفق

اصول فروشندگی

فروشندگی در زندگی همه انسان‌ها جریان دارد. همه ما به‌نوعی درگیر فروشندگی هستیم. بسیاری از افراد به‌غلط فکر می‌کنید اصول فروشندگی مربوط به محیط کسب‌وکار و تجارت است ولی حتی زمانی که در حین صحبت کردن سعی می‌کنیم تا نظر خود را به‌طرف مقابل تحمیل کنیم یا درستی مطلبی را ثابت کنیم در حال فروشندگی هستیم. در زندگی هر جا اختلاف‌نظر، تضاد و یا رقابت بر سر به دست به آوردن منافع بیشتر باشد به‌نوعی افراد درگیر فروشندگی هستند. با احتساب فروشندگی نظر و عقاید می‌بینیم که کلیه امور روزمره زندگی به‌نوعی کسب‌وکار و تجارت محسوب می‌شود. که برای به دست آوردن سود بیشتر در هر یک از زمینه‌های افکار، نظرات ، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم نیازمند این هستیم که بازاریابی کنیم و اصول فروشندگی را فرابگیریم.

اصول فروشندگی مشترک

چه در حال فروشندگی برای تفکرات خود باشید و چه می‌خواهید برای کالاها یا خدماتتان فروشندگی کنید باید بدانید مواردی هست که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید بروی طرف مقابل خود تأثیر بیشتری بگذارید و او را اغوا کنید.
– دو سؤال مهمی که باید هرروز از خود بپرسید:
۱- مشتری من دقیقاً چه کسی است و از فروشنده خود چه انتظاری دارد؟
۲- رقبای من چه کسانی هستند و در حال انجام چه‌کاری هستند؟

– دقت کنید که در هر کسب‌وکاری که باشید با گذر زمان و رشد کسب‌وکارتان مشتریانتان نیز تغییر می‌کنید و متعاقباً نیازهای آن‌ها نیز هرروز جدیدتر و متنوع می‌شود. پس گمان نکنید که اگر کالاها و خدماتتان جوابگوی نیاز کنونی مشتری است، می‌توانید سال‌ها با همین منوال ادامه دهید. مشتریان همیشه به سمت کسب‌وکارهایی کشیده می‌شوند که چیزهای را ارائه کنند که جدیدتر بوده و امور را راحت‌تر کند.

-یکی از اصول فروشندگی مهم ظاهر آراسته و مرتب است. این مورد به‌خصوص زمانی که در حال فروشندگی عقاید و نظرات خود هستید اهمیت زیادی دارد. درست یا به‌غلط عقل مردمان ما در چشمانشان است آن‌ها به اشخاصی که ظاهر موجه‌تر ، مرتب‌تر، ساده‌تر و آراسته‌تری دارند احترام بیشتری می‌گذارند و بیشتر تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرند. کادر فروش باید به این مورد توجه بیشتری داشته باشد.

فروشندگان موفق همواره به داشتن اعتمادبه‌نفس و آگاه بودن به فن گفتگو، گذاشتن احترام زیاد به مشتری مشهورند. تکریم ، تمجید و احترام به مشتری را جدی بگیرید ، در دنیایی که در هر زمینه‌ای از کسب‌وکار هزاران رقیب وجود دارد که یکی بهتر از دیگری کالا محصولات را ارائه می‌دهند ، ارزش قائل شدن به شخصیت مشتری از مواردی است که مشتری به خاطر آن حاضر است راه دورتری را بپیماید ولی از فروشنده احترام بیشتری دریافت کند.

– ۹۰ درصد فروش‌ها، چه فروشندگی عقاید باشد چه فروشندگی کالا احساسی انجام می‌شود. برعکس آنچه فروشندگان تصور می‌کنند فروش بیشتر از آن‌که یک فرایند عقلایی و منطقی باشد ، یک فرایند احساسی است . مشتریان یک محصول خاص را خریداری می‌کنند چون حس خوبی به آن دارند . گرچه اکثر افراد سعی می‌کنند در مقابل دیگران ترید خود را با دلایل منطقی توجیه کنند ولی درواقع فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها کاملاً احساسی بوده است. یک فروشنده موفق به احساسات مشتری هرچقدر هم که آن احساسات نامعقول باشد احترام می‌گذارد.

اصول فروشندگی در مورد کارت ویزیت

اگر در کسب‌وکارتان مجبور هستید مرتب با مدیران و صاحبان تجارت در تعامل باشد اهمیت کارت ویزیت را جدی بگیرید. این فقط به معنای داشتن صف کارت ویزیت نیست. شما با نحوه ردوبدل کردن کارت ویزیت نیز به‌طرف مقابل خود پیام‌هایی را ردوبدل می‌کنید. زمانی که احساس می‌کنید زمان مناسب برای دادن کارت ویزیت شماست به این نکته توجه کنید که اگر طرف مقابل کسب‌وکاری بزرگ‌تر ، گسترده‌تر از شما دارد یا ازنظر رده سازمانی در سطوح مدیران ارشد کسب و مار است و یا فرد مقابل نیازمند احترام است ، کارت ویزیت خود را با دودست تقدیم به‌طرف مقابل هود کنید . این کار نشانگر گذاشتن احترام زیاد شما به‌طرف مقابل است. ولی برعکس هرگاه احساس می‌کنید که نیاز دارید تا از موضع قدرت با فرد مقابل خود رفتار کنید از انجام این کار خودداری کنید.

همیشه در هنگام دریافت کارت ویزیت اندکی تأمل‌کنید، کارت ویزیت را بگیرید چند ثانیه به آن نگاه کنید و حتی اگر سوالی در مورد نام، آدرس یا ویژگی‌های کارت ویزیت دارید ، حتماً بپرسید و گفتگویی هرچند کوتاه داشته باشید. اگر سریع کارت ویزیت را به داخل جیب یا کیف بگذارید این پیام را به‌طرف مقابل مخابره می‌کنید که من از آن دسته افرادی هستم که کارت ویزیت و کسب‌وکار شما کمترین اهمیتی برایم ندارد !

در آینده بیشتر درباره اصول فروشندگی صحبت خواهیم کرد…

ارسال دیدگاه

82 − 74 =