اشتباهات مدیریتی

اشتباهات مدیریتی

اشتباهات مدیریتی

از عدم وجود برنامه استراتژیک در سازمان گرفته تا انتخاب سبک رهبری اشتباه همه از اشتباهات و خطاهایی است که مدیریان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این مقاله قصد دارم شمارا با چند نکته ساده و کوچک آشنا کنم که امروزه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار کمتر به آن‌ها دقت و توجه می‌کنند. برای همه انسان‌ها اشتباه کردن امری کاملاً عادی و رایج است حتی در بسیاری از مواقع این‌قدر اشتباهات جزئی هستند که به‌غیراز خود فرد اطرافیان متوجه پیامدهای آن نمی‌شوند. در مورد مدیران سازمان اشتباه و خطا کمی جدی‌تر از افراد عادی است. لازم نیست سازمان بزرگی را مدیریت کنید، بلکه اگر یک کسب‌وکار کوچک را نیز اداره می‌کنید باید به اشتباهات مدیریتی آشنا باشید تا بتوانید تا حد امکان از تکرار آن‌ها اجتناب کنید.

اشتباهات مدیریتی: اشتباه اول

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکار تا زمانی که کارکنان خوب کار می‌کنید، کوچک‌ترین توجهی به آن‌ها نمی‌کنند ولی به‌محض وجود کوچک‌ترین اشتباه یا دیرکرد در انجام وظیفه شدیداً با زیردستان خود برخورد کرده، آن‌ها را سرزنش، تنبیه و توبیخ می‌کنید. درواقع این افراد بیشتر نیمه خالی لیوان را می‌بینند و به اطرافیانشان هیچ انگیزه‌ای نمی‌دهند. یکی از مهم‌ترین پیامدهای منفی این رفتار شکل‌گیری جو خشک و تنش‌زاست و به‌مرور منجر به پنهان‌کاری کارمندان می‌شود.

اشتباهات مدیریتی: اشتباه دوم

بعضی از مدیران فقط خبرهای خوب و خوشایند را به زیردستان خود منتقل می‌کنید آن‌ها بنا به دلایلی واقعیت‌ها را بازگو نمی‌کنند. خبرهای عادی را بزرگنمایی کرده و برعکس خبرهای بد را کوچک و ریز نشان می‌دهند. متأسفانه این دسته از افراد تصور می‌کنند که افراد هر خبری را مستقیماً به عملکرد مدیر نسبت می‌دهند و فکر می‌کنند که وجود خبرهای بد به معنی عدم‌کفایت آن‌ها در اداره کردن کسب‌وکار است.

اشتباهات مدیریتی: اشتباه سوم

برخی از مدیران مدام در حال دستور دادن و دیکته کردن ریزبه‌ریز وظایف به اطرافیان هستند و با این کار به‌تدریج قدرت ابتکار عمل و خلاقیت را در کارکنان از بین می‌برند. کلاً توصیه می‌شود در هر موقعیتی که هستید اگر کاری را به کسی واگذار می‌کنید بازه‌ای هرچند کوچک را برای آزادی عمل او نگه‌دارید تا بتوانید میزان توانایی فرد را در واگذاری فعالیت بعدی بسنجید.
بسیاری از مدیران آینده‌نگر از همین روش برای انتخاب جانشین خود استفاده می‌کنند.

اشتباهات مدیریتی: اشتباه چهارم

دست‌کم گرفتن مهارت‌های ارتباطی یکی دیگر از مشکلات مهلک برای صاحبان کسب‌وکار است. میدانیم که یکی از ویژگی‌های بارز مدیران توانایی آن‌ها در برقراری ارتباط برای کنترل و مدیریت تعارض است ولی متأسفانه برخی از آن‌ها به‌مرور با قرار گرفتن در حجم بالای مشکلات سازمان این مهارت مهم را به فراموشی می‌سپارند. اگر کسب‌وکار کوچکی را اداره می‌کنید حتماً زمانی را برای وقت گذراندن با اعضای حیاتی شرکت خود اختصاص دهید برای کارمندان خود حتی به‌صورت تلفنی و خوش‌وبش‌های چنددقیقه‌ای وقت بگذارید و فضای صمیمی را در کسب‌وکارتان ایجاد کنید.
اگر مدیر یک سازمان نسبتاً بزرگ هستید و وقت شما بسیار محدود است نامه‌هایی را به‌صورت تشویقی برای کارمندان شرکت خود بفرستید در صورت امکان برای آن‌ها امتیازهای کوچکی قائل شوید و بابت زحمات آن‌ها از آن‌ها تشکر کنید . این اقدامات کوچک ولی حیاتی در بلندمدت برای روند ادامه حیات شرکت و افزایش انگیزه کارکنان مفید خواهد بود.
– سخنی از Evan Wittenberg، رئیس توسعه مدیریت جهانی، شرکت گوگل:
به نظر من، بزرگترین اشتباه رهبران، خیانت کردن به اعتماد است. اعتماد میان رهبر و دیگران بسیار باارزش است و اگر آن را از بین ببرید، هیچ همکاری دیگری امکان پذیر نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

86 − 85 =